Chemicaliën "Industrie standaard"

Bij het zoeken naar specifieke chemicaliën kan het soms erg moeilijk worden om een goede bron te vinden. Mensen kunnen je in dit forum helpen de juiste bronnen te vinden of je een aanbieding doen.
Post Reply
nuchem
Waterstof

Chemicaliën "Industrie standaard"

Post by nuchem » 01 Mar 2012, 10:36

Beste forumleden,

Ik ben van plan gietbare bakeliet te maken en ben op zoek naar de onderstaande chemicaliën:
fenol
formaline
oxalic acid (Oxaalzuur)
amonia 12 %
methanol 95 %
Natriumhydroxide

Helaas zijn laboratorium kwaliteit stoffen veel te duur (bij labstuff (prima leverancier overigens, maar kwalitatief te "goede" en dus te dure chemicalien) kost 1 l formaline €13,- en industrieel kan ik het kopen voor €1).
Weet iemand waar ik deze chemicaliën voor de lagere prijs kan kopen?

Bij voorbaat dank.

Groet,

Han.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Chemicaliën "Industrie standaard"

Post by Wouter » 01 Mar 2012, 15:45

Natriumhydroxide kan je heel goedkoop in de supermarkten kopen als normale gootsteenontstopper, dit is prima kwaliteit. Ammonia in de supermarkt is 3-5%, misschien is dit ook voldoende voor je doel?

Fenol en oxaalzuur zullen waarschijnlijk de duurste verbinding zijn die je zoekt. Heb je een voorschrift zodat je weet hoeveel je van alles nodig hebt?
Organisch chemicus

nuchem
Waterstof

Post by nuchem » 01 Mar 2012, 16:26

Dank je voor de tip. Ik zal vragen of de amonia concentratie voldoende is. Had ik totaal niet aangedacht.
Ik heb alleen de ingredienten gekregen, maar ik weet niet in welke verhouding. Die krijg ik later, maar ik denk dat ik het wil weten voordat ik iets ga kopen.....

Groet,

Han.

Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Post by Reap » 01 Mar 2012, 19:17

Oxaalzuur is bij de boerenbond te verkrijgen als ontweringswater.
Dat is oxaalzuur in opgelost in een alkanolen mengsel. Gewoon indampen dus (let op kook/smelt/decomp temp van oxaalzuur wanneer je dit doet).
Ik denk dat ik dit redelijk zuiver geisoleerd heb omdat er mooie regelmatige kristallen uit vormde.

Dat indampen kostte mij vrij veel tijd. Paar uur voor 500ml. Yield heb ik niet berekend.

nuchem
Waterstof

Post by nuchem » 01 Mar 2012, 19:51

Geweldige tip. Kom nu steeds dichterbij ...........

Mijn dank.

Groet,

Han.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 01 Mar 2012, 23:16

Oxaalzuur is veel goedkoper om zuiver te kopen. 500 gram kost ongeveer 15 euro, misschien zelfs minder...
Organisch chemicus

nuchem
Waterstof

Post by nuchem » 01 Mar 2012, 23:53

Perfect. Dat is een mooie prijs :-) Bij Labstuff?

nuchem
Waterstof

Post by nuchem » 01 Mar 2012, 23:56

Heb gezocht bij Labstuff. Is inderdad maar €12,50. Ik kreeg van een buitenlandse kennis wel een prijs door van 2 dollar per kilo.

nuchem
Waterstof

Post by nuchem » 01 Mar 2012, 23:58

Ik kreeg van die buitenlandse kennis de volgende prijzen door:
phenol 1 kgr = 3 $
formaline 1 lit. = 1 $
oxalic acid 1 Kgr = 2 $
amuna 12 % 1 lit. = 1$
methanol 95 % 1 lit. = 4 $
sodium hydroxide 1 Kgr = 1.5 $
met de opmerking: please buy industrial material

Groet,

Han.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 02 Mar 2012, 10:43

In Nederland is het vaak lastiger om technische kwaliteit stoffen te krijgen als particulier. Dit moet meestal in grote hoeveelheden worden ingekocht en bedrijven kunnen hun overvoorraden niet zomaar verkopen. Het zijn inderdaad allemaal heel erg goedkope verbindingen, maar vanwege de kleinere afname gaat een groot deel van het voordeel verloren aan verpakking/verzending/administratiekosten.
Organisch chemicus

nuchem
Waterstof

Post by nuchem » 02 Mar 2012, 11:10

Ik was daar al bang voor. Ik wil eerst eens kijken of het wel wil en moet dus maar iets meer betalen...... Ik ken verder niemand die beelden in bakeliet giet of die beelden uit een blok bakeliet maakt. Het is een erg mooi materiaal dat zelfs wel 'natuurlijk' en warm aanvoelt.
Dit is een project dat ik dit jaar wil doen, dus ik moet het echt de komende maand gaan maken. Ik ga zo een mail sturen om de verhoudingen te weten te komen. Kom er graag op terug en krijg dan erg graag nog wat tips (op het gevaar af wat te veeleisend te worden).
Ik denk dat er vast veel meer mensen geïnteresseerd zullen zijn in het resultaat en de mogelijkehden ervan. Ben benieuwd.

Post Reply