Mooiste natuurkunde experiment

Natuurkunde, elektrotechniek, atoomsplitsing en Einstein.
Post Reply
Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Mooiste natuurkunde experiment

Post by Z4x » 21 May 2012, 22:08

Wat is (van je jeugd) je mooist of meest bijgebleven natuurkunde experiment ? :)

Om de bal maar vast vooruit te trappen, de mijne is van een gatje in een plaat voor het raam. Als je het licht door het gat een stukje verder opvangt staat het beeld op de kop. Ik was er toen (op de HAVO) zelf ook redelijk "kapot" van, hoe kan dat nou? Je kijkt er doorheen en het staat allemaal goed, maar als het door een gaatje gaat (niet eens een lens) dat staat het op de kop. Geweldig. :D Het is gewoon een simpele pinhole camera, maar blijft mooi.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Re: Mooiste natuurkunde experiment

Post by Reap » 22 May 2012, 03:22

bootje van alu folie laten drijven in een bak met SF6

spidey
Kobalt

Post by spidey » 22 May 2012, 18:27

Moeilijk te zeggen. Laat me het eerste experiment noemen dat echt indruk op me maakte. Het omkeren van een buis met daarin een veertje, een stukje kurk en een stalen kogeltje. Als de buis vacuum is gezogen, dan vallen ze even snel.

Maar ik heb al menigeen verbaasd door een glas leidingwater te laten koken bij 10°C. (Vacuum zuigen.) Ik was er trouwens zelf ook best verbaasd over, want het kookpunt van zuiver water is 30°C rond de 0 Pa.

En het Meissner effect maakt op mij ook altijd indruk.

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 23 May 2012, 11:43

Mijn mooiste natuurkunde experiment was op de middelbare school, toen we een demonstratie kregen van een Jacobs ladder. Ze hadden een heel krachtige HV-bron en door twee gebogen draden dicht bij elkaar te houden zag je een prachtige knetterende en krakende vlamboog van fel wit licht omhoog kruipen langs de draden. Deze overbrugde zeker 10 cm voordat hij brak.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

spidey
Kobalt

Post by spidey » 23 May 2012, 15:17

Die heb ik een keer gezien op het instituut voor plasmafysica in Rijnhuizen. Alleen gebruikten ze daar gewoon het 50 Hz electriciteitsnet bij een paar kV. Dan zoemt (50Hz + harmonischen) en knettert hij. Deze had oranje gekleurde zomen en was wit van binnen.

Reap
Argon

Post by Reap » 24 May 2012, 14:39

spidey wrote:Moeilijk te zeggen. Laat me het eerste experiment noemen dat echt indruk op me maakte. Het omkeren van een buis met daarin een veertje, een stukje kurk en een stalen kogeltje. Als de buis vacuum is gezogen, dan vallen ze even snel.

Maar ik heb al menigeen verbaasd door een glas leidingwater te laten koken bij 10°C. (Vacuum zuigen.) Ik was er trouwens zelf ook best verbaasd over, want het kookpunt van zuiver water is 30°C rond de 0 Pa.

En het Meissner effect maakt op mij ook altijd indruk.
Was je niet aan het ontgassen? ;P

17DAS35
Waterstof
Chemistry interests: Analytical

Post by 17DAS35 » 28 May 2012, 16:32

Het mooiste experiment binnen de natuurkunde was bij mij het uizetten en krimpen van een ijzeren staaf bij het verwarmen en dat er niets was dat het krimpen van deze staaf kon stoppen inclusief een ijzeren staaf die er dwars op stond. Deze brak namelijk gewoon in tweeen en soms schoot een gedeelte gewoon weg tegen een veiligheidsscherm aan.

Zoetepasweiden
Stikstof

Post by Zoetepasweiden » 28 May 2012, 21:23

17DAS35 wrote:Het mooiste experiment binnen de natuurkunde was bij mij het uizetten en krimpen van een ijzeren staaf bij het verwarmen en dat er niets was dat het krimpen van deze staaf kon stoppen inclusief een ijzeren staaf die er dwars op stond. Deze brak namelijk gewoon in tweeen en soms schoot een gedeelte gewoon weg tegen een veiligheidsscherm aan.

Ik neem aan dat je de proef van Tyndall bedoelt, die proef wordt vaak in de derde klas van het voortgezet onderwijs gedemonstreerd.

Reap
Argon

Post by Reap » 28 May 2012, 22:58

Bij mij is natuurkunde helaas nooit zo'n goed verzorgd vak geweest. In de eerste klas op mijn HBO opleiding heb ik wel natuurkunde gehad. Ik vond het wel leuk dat ik de dikte van een haar op mijn hoofd kon meten aan het interferentiepatroon van een laser die op de haar schijnt. (84um btw :) )

17DAS35
Waterstof
Chemistry interests: Analytical

Post by 17DAS35 » 30 May 2012, 22:50

Zoetepasweiden wrote:
Ik neem aan dat je de proef van Tyndall bedoelt, die proef wordt vaak in de derde klas van het voortgezet onderwijs gedemonstreerd.
Die bedoel ik ja ;) het was bij mij in de tweede klas ipv 3e klas, sinds die dag heb ik natuurkunde altijd een interessant vak gevonden

Ragbips
Natrium
Chemistry interests: Organic

Post by Ragbips » 02 Jun 2012, 16:32

Ik vond het zelf wel indrukwekkend dat we met een klas van 30 man aan twee Maagdenburger halve bollen moesten trekken om ze uiteindelijk los te krijgen.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 04 Jun 2012, 13:20

Hadden jullie dan fysicagym op school?

Zoetepasweiden
Stikstof

Post by Zoetepasweiden » 10 Jun 2012, 14:38

Een van de leukste natuurkundige experimenten vind ik het aantonen van de lorentzkracht met behulp van (brandende) drijfkaarsjes:

Youtube

Dit is een van de weinige natuurkundige experimenten die ik op m'n YouTube-kanaal heb staan. Niveau: havo-4 (in mijn tijd althans, gezien de havo-eindexamens van de laatste jaren behoort dit onderwerp thans niet meer tot de leerstof, kan iemand dat bevestigen?).

Omschrijving van het experiment (citaat):
Geüpload door Zoetepasweiden op 1 mrt 2010

In een glazen bakje wordt een beetje zuur geschonken (uit praktische overwegingen heb ik voor VERDUND zwavelzuur gekozen, in feite lukt deze proef met elk verdund zuur). Langs de binnenwand van het glazen bakje bevindt zich een koperen ring. Er wordt zoveel zuur in het bakje gegoten dat de koperen ring helemaal "onder zuur" staat.

Middenin het bakje (in het zuur dus) staat een koolstof staaf. Die koolstof staaf wordt verbonden met de pluspool van een spanningsbron (12V), de koperen ring wordt verbonden met de minpool van diezelfde spanningsbron.

Het glazen bakje staat op een spoel met ijzeren kern. Die spoel wordt aangesloten op een ANDERE gelijkspanningsbron (ook 12V). Hierdoor wordt de spoel een magneet (een zogenaamde elektromagneet). De sterkte en richting van het magnetisch veld blijven tijdens deze proef gelijk.

In het zuur worden een paar drijfkaarsjes gelegd, die kaarsjes worden aangestoken. Beide spanningsbronnen worden aangezet.

De vloeistof in het bakje begint te bruisen, het zuur wordt langzaam ontleed (elektrolyse). Af en toe is er een knalletje te horen, dit komt doordat er bij de elektrolyse van het zuur explosief waterstofgas ontstaat. De kaarsjes gaan langzaam ronddraaien, voor dit laatste verschijnsel is de lorentzkracht verantwoordelijk. De richting van de lorentzkracht (dus de draairichting van de kaarsjes) is te vinden met behulp van de linkerhandregel.

Die regel luidt als volgt:
Neem je linkerhand en vang het magneetveld (denkbeeldig) op in je handpalm. Zorg ervoor dat je vingers in de richting van de stroom wijzen. Je duim geeft dan de richting van de lorentzkracht aan.

Na een tijdje wordt de spanningsbron die het bakje met zuur van stroom voorziet, uitgezet. Nu wordt het koolstof staafje verbonden met de - en de koperen ring met de + van de spanningsbron. Als de spanningsbron wordt aangezet, gaan de kaarsjes in tegengestelde richting draaien (rara, hoe kan dat?).

Deze proef werd vroeger regelmatig gedemonstreerd in de bovenbouw van het havo en het vwo, maar is helaas in de vergetelheid geraakt. Jammer!

Post Reply