"Anti-zwaartekracht" door geluidsgolven

Natuurkunde, elektrotechniek, atoomsplitsing en Einstein.
Post Reply
spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

"Anti-zwaartekracht" door geluidsgolven

Post by spidey » 09 Jan 2014, 23:17

Op nu.nl vond ik vandaag deze video. Hier dezelfde op youtube.

Helaas geen uitgebreide uitleg. De knopen van staande golven blijken een kracht op massa uit te oefenen, waardoor objecten erin kunnen blijven hangen. Blijkbaar is het dus zo dat de potentiaal van het trillingsveld daar minimaliseert en dat de potentiaaltoename naar beneden toe sterker is dan de afname van de gravitatiepotentiaal. Maar een formule ervoor opstellen zou ik zo niet kunnnen...

Nu ik er verder over nadenk, dit doet zeer sterk denken aan thermo-akoestische koppeling. Het zou me niet verbazen als het in wezen hetzelfde principe is. Bij thermo-akoestische koppeling gaat het erom dat de dichtheid van een gas waarin zich een staande golf bevindt in de knopen maximaal is en in de buiken minimaal. En de temperatuur precies andersom.

Het lijkt erop dat de werking erop berust dat de zwevende deeltjes in de gebieden met de laagste druk zitten. Door de buiken te verplaatsen terwijl de staande golf intact blijft, bewegen de deeltjes mee omdat ze het centrum van de buik zoeken, waar de laagste druk heerst.

(Correct me if I'm wrong.)

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: "Anti-zwaartekracht" door geluidsgolven

Post by Wouter » 10 Jan 2014, 10:37

Ik heb dit fenomeen vorige week nog gezien op een andere site met een link naar youtube met andere vergelijkbare video's:
http://www.reddit.com/r/videos/comments ... ipulation/.

Ik denk dat jouw uitleg het meest plausibel is. In andere video's waarin het effect ook wordt besproken kan de golf worden gevisualiseerd door er een mist/rook doorheen te leiden. De deeltjes blijven daar inderdaad tussen de fasen van de golven hangen.
Organisch chemicus

spidey
Kobalt

Post by spidey » 10 Jan 2014, 15:09

In je link vond ik dit esotherisch getint artikel, dat in dezelfde richting gaat.

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 11 Jan 2014, 12:37

(Ultrasonic) acoustic levitation heet het ook wel. De 2D versie bestaat al langer, nu is alleen de 3D verplaatsbare versie gemaakt (niet dat dat het minder maakt, maar het is niet helemaal nieuw).

Hier is iemand die de 2D versie thuis heeft gemaakt: http://youtu.be/qy1w6rTpC2g?t=12m58s. Ziet er wel vet uit, maar er ging wel iets van 50 Watt in de ultrasonic transducer en dat betekent veel energie in geluid. Lijkt me (ook al is het ultrasonic) niet goed voor je oren: http://en.wikipedia.org/wiki/Ultrasound#Safety.

Meer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Acoustic_levitation.

Dat van de Tibetanen is waar of? Het zou kunnen in theorie.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

spidey
Kobalt

Post by spidey » 13 Jan 2014, 13:54

Ja, leuk om te zien dat het met een stuk eenvoudiger middelen een gewoon reflectie van de golf op een oppervlak ook al wil lukken. En ja, hoe groter de massadichtheid die je wilt heffen, hoe meer vermogen er nodig is. Dit zal te maken hebben met de drukgradient in de staande golf. Volgens mij kan het net zo goed met frequenties in het hoorbare bereik (ultrasoon of niet, sowieso oordoppen in!). Alleen is de benodigde opstelling dan navenant groter. Zou er een slimme truc zijn om de fase van de staande golf te draaien?

Dat verhaal van die Tibetanen acht ik niet principieel onmogelijk, maar ik zou de details best eens uitgewerkt willen zien. Ik snap de redenering overigens ook niet. Op het moment dat er zoiets als resonantie van de aarde in het spel wordt gebracht, dan volg ik het niet meer. (Dus ik ben zeer sceptisch.) Ik weet dat er een electromagnetische resonantiefrequentie van de aarde is, die rond de 8 Hz ligt, maar hier gaat het over akoestische golven.....

Post Reply