Diamagnetische Levitatie

Natuurkunde, elektrotechniek, atoomsplitsing en Einstein.
Post Reply
Paul
Koolstof
Chemistry interests: Overall

Diamagnetische Levitatie

Post by Paul » 09 Oct 2011, 15:29

Voor de mensen die nog wat bismut en sterke magneten hebben liggen (wie heeft dat nou niet :P ), is het volgende wellicht bruikbaar:

Youtube

Het idee is dat bismut, in aanwezigheid van een magnetisch veld, een omgekeerd magnetisch veld genereerd. Dit veld is sterk genoeg om de magneet bij het bismut vandaan te houden, zolang de andere kracht die op de magneet werkt, de zwaartekracht, door de grote magneet bovenaan in de opstelling wordt "opgeheven".

Je kan dit ook met grafiet en magneten doen:

Youtube

Reacties en/of vragen zijn altijd welkom!

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Diamagnetische Levitatie

Post by Wouter » 09 Oct 2011, 15:52

Je zou met een rietje bij één zijde moeten blazen, zonder raakpunten ondervindt die magneet nagenoeg geen weerstand, die kan zo enorme draaisnelheden bereiken.
Organisch chemicus

Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Post by Reap » 09 Oct 2011, 17:12

ja wel leuk!
ik zat zelf nog te bedenken bismut te bestellen van je website paul, wil daar kristallen van groeien met een klasgenoot op school.
toestemming heb ik al, alleen tijd en geld nog niet.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 09 Oct 2011, 20:06

Vraag aan je docent of je school eventueel wil betalen. Dan mag je misschien de kristallen niet hebben (of wel), maar veel scholen willen best een paar tientjes uitgeven voor leuke projecten. Zeker als leerlingen er zelf mee komen. ;)
Organisch chemicus

Paul
Koolstof
Chemistry interests: Overall

Post by Paul » 09 Oct 2011, 23:16

Dat zo'n magneet hard kan draaien was mij ook opgevallen. Hij kan ook behoorlijk lang draaien, maar ik denk dat het niet heel veel uit zal maken of je het in een vacuum doet of niet. De luchtwrijving is vrij beperkt, zeker in verhouding to de krachten van het magneetveld. Een cilindrische magneet zal nog minder wrijving ondervinden. Ik heb ook bij mensen gezien dat ze er zeer dunne vleugeltjes aan vast maken. Dan kan je de wind de rest van het werk laten doen!

In plaats van bismut kan je ook pyrolytisch grafiet gebruiken. Dit is wel rete duur, maar je hebt er veel minder massa van nodig, met hetzelfde resultaat! Daarom kan je grafiet ook laten zweven boven juist georiënteerde magneten (onderste filmpje). Ik heb het met zeer dun bismut geprobeerd, maar het is veel te zwaar. :(

Wat betreft bismut kopen: stuur me gerust een pm via het forum voor je wensen of meer info. Als het via je school gaat kan het uiteraard ook gefactureerd worden (meestal wel zo handig voor scholen). Actieve forum-leden krijgen uiteraard een mooie korting! (Wat een verkooppraatjes allemaal :P )

Post Reply