Quantum Levitatie

Natuurkunde, elektrotechniek, atoomsplitsing en Einstein.
Post Reply
Paul
Koolstof
Chemistry interests: Overall

Quantum Levitatie

Post by Paul » 18 Oct 2011, 17:29

Een nog vettere vorm van levitatie dan de diamagnetische: http://www.quantumlevitation.com/levita ... ction.html.

Jammergenoeg niet iets wat zelf gemakkelijk uit te proberen valt, tenzij er een manier is om zelf vloeibare stikstof te maken! 8-)

Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Re: Quantum Levitatie

Post by Reap » 18 Oct 2011, 23:17

Ja, dat is wel cool, maarja de enige manier om dat te maken is volgensmij met een warmtewisselaar in een sterk geisoleerde ruimte.
Of een of andere speciale manier waar ik nog niks van af weet :D.
Hoe dan ook, waarschijnlijk flink prijzig.

Als je nou sterke permanente magneten pakt, en je maakt een diamagnetische supergeleider!
Zou je dan een betere levitatie verkrijgen? hoger bv? omdat beide mechanismen misschien optellen of naast elkaar werken, of omdat bv quantum>diamagnetisch dat alleen quantum levitatie tot uiting komt?
Wie weet wordt de levitatie gewoon sterker en kan het gewoon bv meer gewicht dragen.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 19 Oct 2011, 13:30

Paul wrote:Een nog vettere vorm van levitatie dan de diamagnetische: http://www.quantumlevitation.com/levita ... ction.html.

Jammergenoeg niet iets wat zelf gemakkelijk uit te proberen valt, tenzij er een manier is om zelf vloeibare stikstof te maken! 8-)
Ook dit is diamagnetisme. Alleen is het diamagnetisme niet volledig. De laag is zo dun dat er locaal geen sprake is van supergeleiding op de plaats waar de kristallen van de supergeleidende laag aan elkaar grenzen. Het veld wordt daarom op die plaatsen samengedrukt, terwijl de rest (dus de monokristallen) geheel supergeleidend en dus diamagnetisch zijn.

Wel een heel bijzonder effect. Dank voor de post! (Je bent natuurkundige of je bent het niet ;) )

Reap
Argon

Post by Reap » 19 Oct 2011, 16:00

Ik duidelijk niet :D .
Een oudere jaars van mijn opleiding had toevallig eerder vandaag zo iets gezien op dumpert, en die vroeg zich af waarom het schijfje zo "locked" in space is.
Ik eigenlijk ook wel ;) .

spidey
Kobalt

Post by spidey » 20 Oct 2011, 00:30

Die fixatie is terug te voeren op fluxkwantisatie. Om kwantummechanische redenen is de flux (dichtheid van de magnetische veldlijnen) gekwantiseerd in het schijfje. Als je echt kracht gebruikt, dan dwing je een bepaald deel ervan om de supergeleidende eigenschappen op te geven. Ik vermoed dat dit een niet-adiabatisch proces is, dus dat er daarbij energie in warmte wordt omgezet. De situatie die dan ontstaat is dat de supergeleidende film op die plaats een nieuw evenwicht heeft aangenomen door een bepaalde hoeveelheid flux in zich toe te staan en daar dus de supergeleidende eigenschappen op te geven. (Are you with me? :p)
Een kleine verstoring van het evenwicht zal adiabatisch verlopen, omdat er geen mechanismes voorhanden zijn om de magnetische energie te veranderen. Het gevolg is dat de kracht tussen het magnetisch veld opgewekt door de supergeleider en het externe magnetische veld niet wegvalt tegen de zwaartekracht. (Wel tegen de zwaartekracht + de externe kracht; externe kracht is bijvoorbeeld de kracht door versnelling van het schijfje.) Het gevolg is dat het schijfje dus terug wil naar de positie waarin er evenwicht is in het krachtenspel. Het verliest de extra magnetische of zwaarte-energie door wrijving aan de lucht.
Samengevat heb je hier een systeem waarvan de magnetische energie vast ligt, omdat de hoeveelheid flux door de supergeleider vast ligt. Deze energie treedt op bij een eenduidige positie ten opzichte van de externe magneet. En dus ligt de positie vast.

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 23 Oct 2011, 15:08

Erg leuk effect ja!
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Post Reply