Astronomie fotos

Alle overige niet-beschreven wetenschappen. Als je niet weet waar je vraag of onderwerp geplaatst wordt, dan biedt dit subforum de uitkomst.
Post Reply
Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Astronomie fotos

Post by Reap » 22 Jul 2012, 06:53

Ik fietste naar huis van het uitgaan om 4:25 en zag 2 zeer heldere punten aan de lucht. En voor de rest niks (bewolking en redelijk veel lichtvervuiling). Ik wist toevallig van de dagen ervoor dat venus en Jupiter bij elkaar in de buurt stonden en dat rond 4 uur de planeten boven de horizon waren en ook zichtbaar waren omdat een paar dagen eerder Jupiter verduisterd werd door de maan. (te bewolkt helaas)

Ik heb de kans gevonden mijn telescoop te pakken en te kijken voordat de wolken er weer voor kwamen. Eerste keer dat ik Jupiter zelf heb kunnen zien. En een foto heb kunnen schieten. Helaas heb ik alleen een iPhone en geen SLR camera (ik heb er wel een adapter voor).

Dit zijn de 2 punten die ik bedoelde:
IMG_0527.JPG
Dit is Venus, het onderste puntje (de helderste): (84,67x)
IMG_0529.JPG
Dit was Jupiter: (84,67x)
IMG_0530.JPG
Ik had wel de grote rode vlek op jupiter willen zien, helaas was het gewoon een witte schijf. Ben dan wel weer opgelucht dat het echt een schijf was. Ik heb 1 keer eerder venus gezien ook weer als sikkeltje. En het stelde me een beetje teleur dat ik niet een grote bol kon zien. Nu weer helemaal goed gemaakt. :D

Hier nog een paar jaar oude foto die ik van de maan heb gemaakt. (ook bij 84,67x denk ik)
IMG_0227.JPG

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Astronomie fotos

Post by Wouter » 22 Jul 2012, 10:35

Leuk, ik hou wel van het schoon dat er buiten onze planeet ligt.

Venus zal je alleen als volledige cirkel kunnen zien als die achter de zon staat, omdat de planeet dichterbij staat dan de aarde. Jupiter is daarentegen altijd een cirkel omdat die verder van de zon staat dan de aarde. Jupiter is beter te bekijken als-ie achter de aarde staat, dus niet achter Venus. ;)

Saturnus blijft altijd één van de gemakkelijkste en mooiste hemellichamen om te bekijken, vind ik. Ook leuk zijn de nevels in het sterrenbeeld Orion.

Met een goede camera waarbij je de sluitertijd kan instellen kan je veel meer detail in je foto's krijgen. Ook omdat de resolutie gewoonweg beter is, natuurlijk. Hier heb ik lang naar gekeken, maar niets wat in mijn prijsklasse viel. :(
Organisch chemicus

Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Re: Astronomie fotos

Post by Reap » 22 Jul 2012, 12:38

Op dit tijdstip van het jaar zijn de nevels in orion niet makkelijk te zien, omdat deze s nachts onder de horizon liggen. ;)
Zelfde geld op het moment voor saturnus, deze staat op het moment helaas in het sterrendbeeld maagd. Misschien te zien laag aan de horizon net na zonsondergang, maar helaas is dat een beetje richting het westen. En voor mij staat daar een bos.

Met dat jupiter een cirkel is bedoelde ik dat ik echt een andere wereld gezien heb. En niet zomaar een puntje, zoals vele sterren en planeten met het blote oog.

Ik ben van plan om de 24 ste om 4 uur snachts weer te kijken. Venus, jupiter pleiaden in het oosten. en in het zuiden verscheidene sterrenstelsels.

Objecten die ik dan van plan ben te bekijken:
M33
M74 (schijnt moeilijk te zijn, erg zwak)
M77
M45
M31/32 (andromedanevel, dichtbijzijnde sterrenstelsel)
Poging wagen voor Uranus (goede kans dat het bij een blauw puntje blijft, misschien een klein blauw puntje met een klein puntje ernaast)
NGC6946

Ik heb helaas een zeer beperkte field of vieuw en lichtvervuiling. Goh wat zou ik graag dat ding meenemen naar australie en in the middle of nowhere eens kijken.
De Atacama woestijn is ook een van de plekken waar ik eens naar toe wil, (zit ook een groot observatorium).
http://images.blatantworld.com/001_full ... lution.jpg.

Post Reply