Koper (metaal)

Alles over kristallen en de wetenschappen daaromheen.
Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Re: Koper (metaal)

Post by Z4x » 04 Jun 2016, 17:10

VanBassum wrote:Ik bedoelde met elektrolyse, dus de kathode laten roteren.

Als je wilt smelten zou ik eerder tin of gallium pakken.
Oh zo. :D

Ik heb dat een keer geprobeerd, maar dat was niet echt goed opgezet en met slecht elektrolyt: http://www.amateurchemie.nl/viewtopic.p ... 311#p11311
De donkere kleur koper komt waarschijnlijk doordat het elektrolyt geen zwavelzuur bevatte of te weinig.
Met correct elektrolyt krijg je denk heel mooi egaal koper, maar geen kristallen. B)
Je krijgt denk ik geen kristallen omdat de elektrochemische dubbellaag waarschijnlijk wordt verstoord.
Maar ik kan het ook helemaal mis hebben hoor.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 24 Jun 2016, 21:08

Ik dacht, ik voeg er wat citroenzuur bij voor het stabiliseren van de pH (4g op 150ml).
Nou... het werkte als een heel slecht additief en het vreemde is dat er overal op het glas koper is gaan groeien.
Het glas had van zichzelf best veel krassen, die zijn nu allemaal gevuld met koper in twee weken tijd, heel apart.

Foto van koper op het glas:
koperkristal_met_citroenzuur_02.jpg
"Kristal-elektrode" zit vol vreemde bobbels door slecht additief (citroenzuur). Dat losse stukje is een stuk van wat over de hele bodem 'groeide'.
koperkristal_met_citroenzuur_01.jpg

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 10 Jul 2016, 00:23

Weer een beetje apart resultaat.

Ik gebruikte als donor-elektrode nu koperkristallen van de vorige keer.
Het grappige is dat 200mV niet voldoende lijkt om de donor-electrode helemaal 'op te eten' en daardoor 'mooie' kristallen overblijven.

Koperkristal-eletrode ziet er raar uit:
WE_koperkristal_knobbel_1.jpg
Ex-koperkristal-eletrode die nu als koperdonor-electrode fungeerde ziet er nog redelijk goed uit:
CE_koperkristal_knobbel_1.jpg

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 23 Aug 2017, 12:28

Oude berichten met afbeeldingen laden niet als je er op klikt.

Hallo! :D

Ik ga weer proberen koperkristallen te maken en wil gaan kijken of temperatuur en zuiverheid van het koper & de oplossing invloed hebben.

Ik zit er aan te denken om zo'n goedkope 12V koelbox te kopen en daar het proces bij -10C in te laten draaien.
Zou zoiets werken of hebben jullie een beter idee? Ik heb ook gewoon een peltier element om te koelen, maar ja... een hele goede isolatiebox maken is wel wat werk, kan ik beter eentje kopen dacht ik zo. Of misschien een oude vriezer (van de kringloop)?

OF... zou het proces (mooiere kristallen) net beter werken bij een hogere temperatuur? Schottky defects nemen wel af bij een lagere temperatuur, vandaar dat ik eerst wil koelen.

De zuiverheid van het koper kan ik verbeteren door het meerdere keren te gebruiken als 'donor' elektrode, MAAR hoe zorg ik er voor dat de kopersulfaat oplossing zuiver is? Gewoon meerdere keren her-kristalliseren of is er een betere methode? Hoe kan ik het snelste en beste her-kristalliseren?

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 30 Nov 2017, 16:33

Deze oude opstelling: http://www.amateurchemie.nl/viewtopic.p ... 584#p11584 is opnieuw opgebouwd en verbeterd met een Raspberry Pi (o.a. snel prototypen en data loggen) en speciale module om motors aan te sturen (roeren en laten zakken elektrode).
De nieuwe opstelling draait nog maar kort, resultaat zal ik over een weekje posten denk ik.
Ik hoop dat paar kleine aanpassingen het gewenste resultaat geven en mijn hypothese klopt. B)

Post Reply