Beste manier van isoleren

Alles over kristallen en de wetenschappen daaromheen.
Post Reply
Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Beste manier van isoleren

Post by Z4x » 12 Dec 2014, 21:06

Wat is de beste manier of type materiaal (goedkoop en makkelijk) om een vloeistof langzaam te laten afkoelen? De bedoeling is om een kristaloplossing van 90 graden of zo, langzaam te laten afkoelen naar kamertemperatuur.

Ik dacht eerst gewoon aan piepschuim, maar dat geeft best nogal wat rotzooi met snijden en zagen en het sluit nooit mooi aan.

Toen dacht ik aan gewoon zand of heel misschien rijst. :|

Andere gedachte is om de container eerst in aluminiumfolie te wikkelen en dan in glaswol te zetten, maar ik ben niet zo dol op glaswol.

Misschien is een kleine isolatie kamer maken van piepschuim/glaswol ook wel een idee, maar dat is weer meer werk.

Iemand hier ervaring mee thuis of op het werk? Of de studieboeken?
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Re: Beste manier van isoleren

Post by spidey » 13 Dec 2014, 00:23

Gebruik een gatenzaag. Als je origineel piepschuim hebt, dan zal dat vermoedelijk niet lekker gaan. Er zijn echter ook platen van opgeschuimd polyethyleen (PE). Deze worden als (dak)isolatie gebruikt. Neem een plaat die niet geteerd is. Daarin kun je met een gatenzaag prima zagen. Ik heb op die manier een soort mal gemaakt waarin alle bekerglazen en kolfjes op hun plek blijven in de schuiflade waarin ze zitten (foto).
Image
De hier gebruikte plaat is ongeveer 5 cm dik. Om een hele bekerglas te isoleren kun je dan meer lagen op elkaar leggen.
Voor het zagen van een gat in opgeschuimd PE is het het handigst om de as van de gatenzaag te vervangen door een staafje. Het gat voor het staafje kun je maken van een buisje waaraan je tandjes vijlt. Dat in de boormachine zetten en zo het centergat boren. Daarna het centergat gebruiken met de geprepareerde gatenzaag.
Beetje omslachtig, maar werkt prima :)

Simpeler: Wikkel het af te koelen bekerglas in aluminiumfolie. Zet het op een stuk piepschuim of iets dergelijks. Dek het ook af. Het valt mij altijd weer op hoe goed dat ene laagje alufolie werkt.

Post Reply