Colloïdaal metaal (koper)

Alles over kristallen en de wetenschappen daaromheen.
Post Reply
Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Colloïdaal metaal (koper)

Post by Z4x » 31 Jul 2015, 20:58

Heeft iemand al eens Colloidal Silver of Colloidal Gold gemaakt? Schijnt redelijk makkelijk te zijn. Twee elektrodes van zilver of goud in demi-water en stroom erop gooien, volgens de niet zo zuivere bronnen op internet dat is. Er is nogal een hype/controverse over colloidal gold/silver, dat is allemaal leuk, het gaat mij om de chemie/natuurkunde en leuke kleuren. :)

Ik heb geen zilver of goud, dus probeer het nu met koper. Op zich lijkt het al te lukken. Ik krijg langzaam een grijs/licht blauwe kleur (zoals de meest rechter kleur hier). Ik heb echter NaOH en suiker toegevoegd aan de oplossing, ik las hier dat dat helpt, maar ik heb geen idee of dat zo is. Aangezien de kleur blauw wordt zal ik wel deeltjes hebben groter dan 100nm.

Ik heb ook kort geprobeerd met een oude koper elektrode en een koolstof elektrode (en NaO+suiker oplossing). Hierbij kreeg de koper elektrode een regenboog (zie foto hieronder).
Het is dus waarschijnlijk wel mogelijk om ook andere kleuren te maken met colloïdaal koper. Iemand ideeën hoe ik kleinere koperdeeltjes zou kunnen krijgen?
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Re: Colloïdaal metaal (koper)

Post by Pyrochemistry » 31 Jul 2015, 22:49

Snel zoeken gaf mij een aantal artikelen over dit onderwerp. Hoewel het niets te maken heeft met het electrolyse experiment kwam ik nog iets interessants tegen, waaronder een beetje vaag kort communicatie artikel waarbij ze de synthese van deze nano-particles beschrijven in water/olie emulsies. Ik weet niet of het ook gekleurde colloïdale verschijnselen oplevert, wellicht wel want de auteurs beschrijven een spectroscopisch experiment. Vele colloïdale suspensies of colloïdale kristallen vertonen mooie kleuren. De reactie die ze doen stelt niet veel voor (De reductie van CuCl2 met NaBH4 in een emulsie van een surfactant en water+apolair oplosmiddel) en ik denk dat zoiets ook nog wel thuis te doen is met een aantal andere oplosmiddelen en surfactanten.

Qi, Lm ; Ma, Jm ; Shen, Jl J. Colloid Interface Sci., 1997 186, 498 – 500

Misschien is het een idee om te zoeken op "colloidal crystals" want deze kunnen hele prachtige optische verschijnselen geven.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 31 Jul 2015, 22:59

Het klinkt een beetje als in een Dreft oplossing koper laten neerslaan uit CuCl2 met NaBH4... :)

Ik zou ook elektrolyse kunnen doen met Dreft, bijvoorbeeld, of een andere zeep, maar dat zal waarschijnlijk alleen maar heel erg gaan schuimen. :+
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Post by Pyrochemistry » 31 Jul 2015, 23:11

Ja dat wordt een explosief schuimbad ben ik bang :P

Voor het experiment dat in het artikel wordt beschreven kun je misschien wel natrium dodecylsulfaat gebruiken, dat is een surfactant die ook in champo gebruikt wordt en het is verkrijgbaar bij de bekende leveranciers.

offtopic:: Je kunt elektrolyse in een zout-dreft bad doen, zoek dan een vrijwilliger met een grote mond die een flinke berg schuim aan durft te steken met een lange lucifer en kijk lachend toe :D
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Post Reply