Nd2O3, supergoedkoop, maken van exotische kristallen

Alles over kristallen en de wetenschappen daaromheen.
spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Re: Nd2O3, supergoedkoop, maken van exotische kristallen

Post by spidey » 16 Sep 2015, 01:00

Jammer dat je herstel niet sneller gaat. Heb je daarom je RbNO3 gekocht, omdat het ongevaarlijk is? Er zijn een aantal complexe dubbelzouten die je alleen met Rb kunt maken. Best een acceptabel prijsje voor dat bijzondere element, Rubidium. Maar ik laat deze voor nu gaan.

Ik wil me gaan toeleggen op Nd-thiocyanaat. Ik zal het hier posten, maar het gaat ontzettend traag door allerlei andere dingen die ik prioriteit moet geven. Ook zou ik eens het thiosulfaat willen maken, maar ik weet eigenlijk niet hoe dat moet net Na2S2O3 als startpunt. Zo veel mogelijkheden! Wouter deed ook nog een aantla interessante suggesties. Maar tijd en prioriteit! :s

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 16 Sep 2015, 16:19

Dat RbNO3 vind ik sowieso wel interessant, maar inderdaad, het werkt ook wel mee dat het ongevaarlijk is. Op dit moment ben ik toch een stuk onhandiger dan normaal en dat zal voorlopig nog wel even zo blijven met heel stijve vingers en beperkingen in de linkerhand-beweging. De handtherapeut gaf aan dat ik toch moet rekenen op pakweg een half jaar voor herstel, zodanig dat ik weer vrijwel volledige bewegingsvrijheid heb in mijn hand. Het zal een jaar duren voor de kracht weer terug is. Zo zie je maar hoe gezond sporten is :s

Ik moet er niet aan denken dat ik door onhandigheid flink zit te morsen met bijv. N2H4.H2O, 70% HClO4 of Hg-zouten. Voorlopig dus geen experimenten met dergelijke risicovolle stoffen. Ik heb zelfs een kleine hoeveelheid As (ooit aan mij geschonken), leuk om experimenten mee te doen, maar nu dus even niet. RbNO3 biedt de mogelijkheid om diverse complexen te isoleren als kristallijne vaste stof. Dit kan met relatief ongevaarlijke ionen als ijzer(III), chroom(III) of titaan(III). Hiermee probeer ik Rb-aluinen te maken. Vooral die van titaan(III) en vanadium(III) zijn best bijzonder en het zou interessant zijn om hiervan het Rb-aluin te isoleren. Ik heb ook nog CsCl (ook ongevaarlijk) en daarmee kan ik ook veilig experimenteren.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 17 Sep 2015, 01:05

Tja... vorig jaar is er iemand van het platform waar de 3m duikplanken op staan af gevallen en op de betonnen rand van het zwembad terecht gekomen. Dan maak ik toch liever een kwart salto te veel en kom plat op het water van de 3m plank... Gezond dat sporten ;)

Maar nu ben ik toch wel nieuwsgierig: zijn de rubidiumaluinen van chroom en ijzer dan anders dan de gebruikelijke kalium resp. ammoniumvariant?

woelen
Kobalt

Post by woelen » 17 Sep 2015, 09:12

Rubidium ionen (en ook cesium ionen) hebben best wel speciale eigenschappen. Ik heb altijd gedacht dat ze nauwelijks verschillen van kalium- en natriumionen, maar in de praktijk hebben ze toch best wel bijzondere eigenschappen. Ze hebben nl. de eigenschap dat ze met veel anionen matig oplosbare zouten vormen. Op deze manier kun je veel bijzondere zouten maken, die je anders nooit zou kunnen maken.

Enkele voorbeelden:

CsBr3 en RbBr3
Rb[ICl4]
Cs3[SbCl6].Cs[SbCl6]
RbM(SO4)2.12H2O (met M gelijk aan Fe, Ti, V, Cr, Tl)
CsM(SO4)2.12H2O (met M gelijk aan Fe, Ti, V, Cr, Tl)
Cs2[TeCl6]
Cs2[TeBr6]
Cs2[SeBr6]
Cs2[CuCl4] (een prachtig rood(!) zout van koper(II), hier heb ik al een keer experimenten mee gedaan, zie mijn website)

Het kalium- of natriumzout is in de bovengenoemde situaties niet te isoleren, het blijft dan gewoon in oplossing. Ook met ammonium krijg je geen vaste zouten. Ik vind het erg interessant om heel exotisce verbindingen te maken en hun eigenschappen te onderzoeken en dat wordt met Cs-zouten en Rb-zouten mogelijk. Jammer is dat Rb en Cs zo duur zijn. Nu zag ik bij Onyxmet RbNO3, nog steeds niet heel goedkoop, maar gezien de normale prijs van Rb-zouten (meerdere euros per gram) is dit echt ongelooflijk laag geprijsd en dus heb ik maar toegehapt.

Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 05 Sep 2017, 16:29

Lukt het om met de Nd2O3 zuivere sulfaatzouten te maken? Ik zit er aan te denken om ook een kilo te kopen, maar tja een kilo is wel veel.

Ik ga denk ik sowieso wat zilverdraad kopen voor metalen kristallen . Oh en tin (voor kristallen zoals hier) en zink. Zijn er nog meer metalen die mooie metaal kristallen met elektrolyse vormen? Lood misschien maar daar werk ik liever niet mee.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

woelen
Kobalt

Post by woelen » 06 Sep 2017, 17:07

De Nd2O3 die ik twee jaar geleden heb gekocht is sterk gecalcineerd en daardoor is het behoorlijk inert. Het is veel inerter dan ander Nd2O3 dat ik nog had staan. Calcineren van stoffen zorgt er voor dat de stof meer kristallijn wordt. Voor veel toepassingen is dat een gunstige eigenschap, maar voor chemische experimenten helaas een stuk minder.

De Nd2O3 lost erg langzaam op in zuren. Reken op ongeveer 100 dagen om een redelijk deel op te lossen in verdund salpeterzuur of verdund zwavelzuur. Ik heb het op die manier getest. Het werken met deze Nb2O3 is hierdoor toch wel onprettig. Spidey had voor zover ik mij herinner ook last van die extreme inertheid van de Nd2O3. Het verschilt blijkbaar erg van batch tot batch. Ik heb enkele tientallen Nd2O3 van een eBay verkoper en dat lost heel makkelijk op in zuren, in een tijdbestek van enkele tientallen seconden.

Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 09 Sep 2017, 16:57

Jammer. Dan koop ik eerst geen Nd2O3.

Kan de tijd misschien verkort worden door de oplossing warm/heet te houden en er H2O2 bij te doen bijvoorbeeld?
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Post Reply