Nd2O3, supergoedkoop, maken van exotische kristallen

Alles over kristallen en de wetenschappen daaromheen.
woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Nd2O3, supergoedkoop, maken van exotische kristallen

Post by woelen » 05 Aug 2015, 21:31

Ik heb zojuist mijn pakketje met 1 kg (!!) Nd2O3 (99,9%) binnen, voor slechts pakweg 63 euro incl. porto. Dit wil ik jullie even laten weten en voor deze keer post ik de bron ook maar, omdat de verkoper hier geen chemicalien verkoopt met mogelijk misbruik voor rookbommen en dergelijke ongein (http://www.onyxmet.com, zoeken op "neodym"). Onyxmet is een bijzonder bedrijf dat echte exotica verkoopt, gericht op mensen die elementen verzamelen of exotische stoffen willen displayen (denk aan glazen ampullen met enkele grammen van stoffen als WCl6, Cs2TeCl6, PBr5, CuSeO3, As, CsSbCl6.Cs3SbCl6, Cs, Cu(AsO2)2, D2O, enz.). Daarnaast verkopen ze een paar stoffen in grotere hoeveelheden die gebruikt kunnen worden om zelf andere exotische stoffen te maken, bijv. lanthanide oxides, antimoon, antimoon oxides e.d. Deze laatste stoffen verkopen ze los verpakt in goede stevige plastic containers. Zelf heb ik nu een paar keer iets bij hun gekocht. Prima service! De Nd2O3 is nu echt ongelooflijk goedkoop, maar zo'n 20% van de normale prijs. De prijs van Nd is ingestort en daar kunnen wij (tijdelijk) van profiteren.

Nd2O3 is uitermate interessant om prachtige kristallen te maken. Voor Z4x zie ik hier hele mooie mogelijkheden, om bijv. mooie kristallen van Nd-sulfaat te maken, die lavendelkleurig zijn in TL-licht, roze in daglicht en vrijwel kleurloos in spaarlamplicht. Nd2O3 lost vrij gemakkelijk op in verdunde zuren en Nd-zouten zijn niet giftig.

Om een beeld te krijgen van Nd-kleuren: http://woelen.homescience.net/science/c ... index.html
Zelf ga ik met die kilo proberen wat grotere hoeveelheden sulfaat, nitraat en sulfamaat te maken. Wellicht ook nog een bromide, welke een veel diepere kleur heeft dan de andere genoemde zouten.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Re: Nd2O3, supergoedkoop, maken van exotische kristallen

Post by Z4x » 05 Aug 2015, 23:22

Dat klinkt wel interessant. :) Ik heb wel paar vragen voordat ik 60 euro aan Nd spendeer.

Wat voor kristalstructuur hebben de zouten (voornamelijk sulfaat)? Ik kan geen kristalvoorbeelden vinden op internet. Er zijn zelfs geen wiki pagina's over de zoutvarianten!
Zijn de kristallen (erg) hygroscopisch? Hebben de kristallen een hoog temperatuuroplossingsafhankelijkheid?
Hoe makkelijk wordt Nd2O3 omgezet in een zout? Ik lees net dat het al in water een hydroxide vormt.

Is het misschien handiger als ik een keer een deel van jou over kan kopen? 100 a 200 gram bijvoorbeeld. Als je van plan bent de hele kilo om te zetten in kristallen, dan houd ik je niet tegen. :P

Heeft onyxmet misschien ook nog andere interessante stoffen voor mooie (en relatief veilige) kristallen?

Ik zie trouwens ook waarom je liever de oxide variant koopt en zelf de zoutvarianten maakt, want los zijn de zouten heel duur.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

woelen
Kobalt

Post by woelen » 06 Aug 2015, 07:44

Nd-sulfaat is niet hygroscopisch, ik heb al wat kristallen hiervan gemaakt en deze blijven heel mooi droog en gaan ook na angere tijd bewaren niet aan elkaar plakken. Nd-sulfamaat schijnt ook heel mooi droog te blijven. Nd-nitraat is hygroscopisch, Nd-chloride is enigszins hygroscopisch.

Wat ook interessant kan zijn is cesium jodide, maar dit is vrij duur (ca. EUR 35 per 100 gram). Ook interessant is kaliumpermanganaat in combinatie met zilvernitraat of cesiumzouten. Zilverpermanganaat en cesiumpermanganaat vormen ook heel goed niet-hygroscopische dieppaarse kristallen (bijna zwart). Kaliumpermanganaat kost bij Onyxmet echt heel weinig (7 euro voor 400 gram), maar zilvernitraat en cesiumzouten zijn natuurlijk wel vrij duur, echter niet onbetaalbaar. Alle bovengenoemde stoffen zijn relatief minder giftig, echter, zilver-ionen zijn wel vrij corrosief voor de huid. Misschien kun je van kaliumpermanganaat zelf ook wel mooie kristallen maken.

Nog een betaalbare stof waar je fantastische kristallen mee kan maken is kaliumdichromaat, maar deze stof kan tamelijk giftig zijn (voor de huid is het in sommige mensen een zgn. sensitizer en kan na een aantal blootstellingen een allergische reactie geven, niet iedereen reageert echter op deze manier), inhaleren van fijn stof is echter het meest risicovol, want chroom(VI) is bij blootstelling via de luchtwegen een carcinogeen.

Ik zal even kijken hoe hard het gaat met de Nd-oxide, maar ik denk dat ik wel 100 gram van de hand wil doen. In eerste instantie ga ik op kleine schaal (10 gram) sulfaat maken en als ik dat proces eenmaal soepel voor elkaar heb, dan ga ik een batch van 100 gram gebruiken en kijken of ik mooie kristallen kan maken. Oplosbaarheid van Nd-sulfaat is vrij hoog in koud water, in heet water is het vrijwel onoplosbaar. Deze stof kun je dus laten uitkristalliseren door de vloeistof warmer te maken. Verdamping is natuurlijk ook nog steeds een manier om kristallen te maken.

Je kunt bij Onyxmet ook wel minder dan een kilo Nd-oxide afnemen. Vraag bijv. om 250 gram, dan rekent hij vast ook nog wel een prima prijs (stel bijv. 20 euro voor voor 250 gram, nog steeds zeer goedkoop). Zelf heb ik ook meermalen afwijkende hoeveelheden bij hem besteld. Via email kan vanalles worden geregeld.

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 06 Aug 2015, 11:45

Oke, dan wacht ik nog even op jouw resultaat. :) Heb je ook foto's van de vorige kristallen?

Apart dat er minder oplost in warmer water.

Kaliumpermanganaat lijkt me ook wel wat.

Misschien ook nog wat zuiver ijzer(oxide) voor ijzerzouten.

woelen
Kobalt

Post by woelen » 06 Aug 2015, 15:24

IJzeroxide is zeer inert, dit lost niet zomaar op in zuren. Zelf heb ik zuiver Fe2O3 (steenrood fijnkristallijn poeder) en dit lost hoegenaamd niet op. Zelfs na 20 minuten koken in 20% HCl is de oplossing hooguit heel licht geel en is er niet zichtbaar minder poeder van het oxide. In zwavelzuur en salpeterzuur lost helemaal niks op.

Als je nog andere interessante oxides zoekt, V2O5 is ook een leuke stof. Hiermee kun je orthovanadaten maken die niet hygroscopisch zijn (wel enigszins efflorescent). Je kunt het ook reduceren met SO2 en dan prachtige diepblauwe vanadylzouten kristalliseren. V2O5 is betaalbaar (zie bijv. eBay, ca. EUR 25 per 250 gram). Het is wel vrij giftig (niet carcinogeen, maar qua giftigheid vergelijkbaar met cobalt en nikkel), maar persoonlijk vind ik dat wel hanteerbaar (het is absoluut niet zo "duivels" als arseen, thallium, kwik, cadmium e.d.). Zolang je het niet verwart met curcumapoeder . . . ;)

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 06 Aug 2015, 16:50

Dat wist ik niet van ijzeroxide, bedankt voor de tip. Dan koop ik alleen wat ijzermetaal en/of gebruik ijzeren schuursponsjes.

Wat zilverdraad lijkt me ook wel leuk.

Ik heb nog 100g vanadiumpentoxide van de pottenbakker. Ik ga denk ik eerst ervaring op doen met een goede en veilige kristalopstelling met veilige zouten en dan naar vanadium, nikkel, cobalt etc. Nog beter is een eigen huis met aparte chemiekamer, maar dat gaat nog wel paar jaar duren. :P Ik denk dat Nd-zouten ook wel onder redelijk veilig valt. Oh, kan ik ook elektrolyse-metaal-kristal-neerslag doen met Nd-zouten?

woelen
Kobalt

Post by woelen » 06 Aug 2015, 21:07

Nd-zouten zijn veilig, niet gevaarlijker dan koperzouten. Je kunt Nd niet m.b.v. electrolyse van een waterige oplossing maken, omdat Nd reageert met water onder vorming van waterstof. Nd-metaal is zeer onedel, het is erg reactief, aardig richting calcium metaal. Je moet het onder olie of in een glazen ampul bewaren.

Fotos van de kristallijne vorm van Nd-sulfaat heb je hier: http://woelen.homescience.net/science/c ... /prep.html
Ik heb ze ook laten analyseren, dit is beschreven op sciencemadness: http://www.sciencemadness.org/talk/view ... ?tid=24851

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 20 Aug 2015, 13:43

Bedankt voor de post en de website:)
Als je het sulfamaat gaat maken, zou ik het sulfaminezuur eerst testen op sulfaat (BaCl oplossing). Mijn ervaring was namelijk dat er een significant aandeel aan sulfaat in zit, 20%-30%. Bariumsulfamaat is zeer goed oplosbaar, dus dit kun je ook gebruiken om je sulfaminezuur op te zuiveren.
Mijn ervaring met het kort (2 minuten) koken van bariumsulfamaatoplossing is dat er geen merkbare omzetting van sulfaminezuur naar ammoniumsulfaat optreedt. Mijn ongeverifieerde vermoeden is dat omzetting naar ammoniumsulfaat mogelijk pH gedreven is. Ook zou het me niet verbazen dat bepaalde kationen katalyserend op de omzetting naar sulfaat werken. Het maken van zuiver praseodymiumsulfamaat herinner ik me als lastiger dan verwacht. Als je wilt, zoek ik de details voor je op.

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 21 Aug 2015, 21:08

Al succes met het maken van de Nd-stoffen op kleine schaal?

Is bismut (s) ook interessant om te kopen?

woelen
Kobalt

Post by woelen » 21 Aug 2015, 21:39

Voorlopig even geen praktische chemie :s

Ongeluk gehad, val op een naar gevormde steen, hand kapot (vinger gebroken, andere vinger uit de kom gehad, pezen open, bloedvaten in hand en vingers stuk). Voorlopig kan ik hooguit 200 gram tillen met mijn linkerhand. Alleen de duim van mijn linkerhand en het deel dicht bij de pols functioneert nog normaal. Het zou volgens de arts wel weer helemaal goed moeten komen, maar ik heb een lange weg te gaan van therapie, op zijn minst meerdere maanden.

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 21 Aug 2015, 23:09

Au! Dat is minder leuk. Veel beterschap toegewenst! Ik hoop dat je er niet te veel last van overhoudt. Zodra het kan/mag zou ik wel de oefeningen doen voor beter/sneller herstel. Mijn vader had zijn pinkje een keer gebroken en een simpele oefening zoals in een balletje knijpen, paar keer per dag, hielp wel om de hand weer sterk en 'flexibel' te maken.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 24 Aug 2015, 01:20

Zeer vervelend! Hoe kun je nou zo naar terecht komen?
Beterschap en spoedige genezing!

Ik heb het Nd-oxide ook besteld. Hoop het volgende week binnen te hebben. Ik ben benieuwd of er goed kristalliserende dubbelzouten te vinden zijn.

woelen
Kobalt

Post by woelen » 24 Aug 2015, 08:28

Afgelopen vakantie op een kampeerveld gevolleybald en toen gevallen. Ik denk dat er in het gras iets hards (een steen o.i.d.) heeft gelegen en dat ik precies met mijn hand daarin gevallen ben. Aan de rest van mijn lichaam had ik hoegenaamd niets, alleen een paar lichte schaafwondjes en een blauwe plek, terwijl ik mijn linkerhand echt zwaar beschadigd heb.

Het Nd2O3 heb ik nu "werkloos" thuis staan. De pot kan ik niet eens zelfstandig open krijgen met één hand. Met hulp heb ik de pot open gehad. Het is een licht grijs/blauw poeder onder TL-licht, onder daglicht is het licht grijs met een roze weerschijn.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 01 Sep 2015, 12:37

Mijn Nd2O3 is ook aangekomen. Het is onder mijn TL licht lichtblauw, niet erg intensief gekleurd.
Voor het synthetiseren van de Nd-verbindingen heb ik een thread onder anorganisch aangemaakt.

Woelen, herstelt je linker hand inmiddels? Kun je eigenlijk wel je dagelijks werk doen op deze manier? Beterschap in elk geval!

woelen
Kobalt

Post by woelen » 15 Sep 2015, 14:50

Het herstel is traag, maar ik kan al wel weer iets meer. Ik kan in ieder geval mijn werk doen en er zelf weer naar toe rijden. Fietsen gaat helaas nog niet, dat mis ik wel.

Experimenteren is ook nog zeer beperkt. Veel van mijn potjes krijg ik niet open, met één hand is dat toch best wel lastig. Bovendien wil ik niet werken met risicovolle chemicaliën zolang ik niet echt goed mijn linkerhand kan gebruiken. Een ongeluk is zo gemaakt.

@spidey: Als jij leuke resultaten hebt met je Nd2O3, dan verneem ik dat graag. De ideeën die jij opdoet zal ik ook zeker interessant vinden. Ik heb nog wel een andere bijzondere stof gekocht, ook by Onyxmet: 100 gram RbNO3. Hiermee hoop ik diverse complexen als vaste stof te kunnen isoleren. Dit is een vrijwel risicoloze stof, hiermee durf ik wel te experimenteren, ook als ik minder goed met mijn hand iets kan doen.

Post Reply