Glucose natriumchloride complex

Alles over kristallen en de wetenschappen daaromheen.
Post Reply
Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Glucose natriumchloride complex

Post by Wouter » 03 Feb 2016, 11:00

Dit is interessant voor onze kristallisatieexperts. Ik kwam op reddit een thread tegen waarbij een complex van glucose en natriumchlrodie wordt gekristalliseerd. Ik wist niet eens dat deze stoffen een complex vormen, maar nog leuker is dat deze stabiel zijn in de open lucht en zelfs groot en kristalhelder te maken zijn. Dit ga ik in het laboratorium ook eens proberen, wel ga ik dan demiwater gebruiken, ik denk dat kraanwater kristalvorming flink kan beïnvloeden door introductie van magnesium en calciumionen.
Organisch chemicus

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Re: Glucose natriumchloride complex

Post by Z4x » 04 Feb 2016, 17:36

Bedankt voor het delen, dat ziet er mooi uit en is heel veilig om te maken. Ik ga dit weekend direct druivensuiker kopen. :)

Met gewone tafelsuiker gaat het niet werken of wel?
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 04 Feb 2016, 18:17

Ik vermoed van niet. Glucose is echter zeer goed beschikbaar als een zuivere stof bij veel bronnen, waaronder natuurwinkels en drogisterijen. Het is bekend onder de namen dextrose, glucose en inderdaad druivensuiker. Ik heb vandaag een kleine 10 gram gemengd in een 2:1 molverhouding en ik ben benieuwd of ik er mooie kristallen uit krijg
Organisch chemicus

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 14 Feb 2016, 10:54

Toch altijd weer fascinerend wat er zoal mogelijk is. Dank voor de post :)

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 11 Mar 2016, 15:05

Eerste resultaten beginnen te vormen, na drie weken rustig verdampen achter in de zuurkast. Ik had de oplossing niet bepaald verzadigd (er is zo'n 10 mL van de totale 30 mL verdampt). Eén groot perfect kristal, en een paar kleintjes die ik later ga verwijderen als het nodig is. Als iemand iets weet over kristalvormen, laat maar horen. Het is een rhombohedrisch kristal, maar er zitten nog een paar facetten op waardoor het vast weer onder een andere klasse hoort.

Image
Geen idee of dat werkt, hier de link naar het album.
Organisch chemicus

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 11 Mar 2016, 19:20

Mooi! :)

Ik heb nog geen kristallen, maar volgens mij heb ik ook niet helemaal de juiste verhouding gebruikt.

Er loste heel weinig druivensuiker op naar mijn idee (volgens recept). Beetje amateuristisch lopen mengen. :P
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 12 Mar 2016, 18:26

Kristallijne startmaterialen zijn soms wat moeilijk oplosbaar, dus ik heb kokend water gepakt en een tijd geroerd. Tot nog niet alles was opgelost heb ik wat water toegevoegd, maar daardoor was mijn verzadiging ook weg. Ik heb het wel gefilterd voordat ik het liet staan.
Organisch chemicus

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 14 Mar 2016, 15:48

Plotseling een explosie aan kristallen. Helaas, geen mooie vormen meer. Dat wordt weer opnieuw oplossen. :(
Organisch chemicus

spidey
Kobalt

Post by spidey » 15 Mar 2016, 22:56

Troost je, Wouter, hier typt een lotgenoot. Ik heb dit zo vaak meegemaakt. Niet zelden werden daardoor ook mooie potentiële kiemkristallen onbruikbaar.

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 25 Mar 2016, 13:58

Waarom zou een glucosemolecuul zich in het kristalrooster van een zout drukken? Ik denk dat de elektrostatische interacties veel te sterk zijn en dat glucose zich echt niet netjes gaat rangschikken in een rooster. Het zout-rooster is veel te compact, tussen de Cl- en Na+ ionen gaat zich echt geen organisch molecuul wurmen, dat kan niet.

Ik vraag me af of je in oplossing ook werkelijk een stabiel complex vormt. Wat is de repeterende eenheid en hoe ziet de structuur van het kristal er uit? Dan moeten de interacties gebaseerd zijn op H----Cl- bruggen o.i.d. ik denk niet dat die interacties sterk genoeg zijn om stand te houden in een kristal met Na+ en Cl-. Het zout en de suiker slaan neer als twee aparte verbindingen.

Ik denk dat het onterecht is om te spreken van een complex of een gemengd kristal.

Carbonzuren kunnen wel gehydrateerde kristallen vormen met water.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 25 Mar 2016, 15:48

Geen idee, maar gezien het zich in waterig milieu bevindt kan er een hoop gebeuren waarbij gebonden water alsook de vele alcoholgroepen van glucose met het natrium(chloride) kunnen coordineren. Ik denk niet dat er sprake is van een glucosemolecuul dat zich in het kristalrooster van het zout drukt, maar eerder het vormen van een groter complex dat op zichzelf kristallijn is.

In dit artikel van Acta Crystallographica bespreken ze deze exacte kristallen: http://scripts.iucr.org/cgi-bin/paper?cd0011. Ook in het volgende artikel wordt over dit complex gesproken: http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 6888728558
Organisch chemicus

spidey
Kobalt

Post by spidey » 25 Mar 2016, 22:00

De tweede link is van een artikel gepubliceerd in 1988. Toch apart dat een verbinding die uit zulke alledaagse stoffen te maken is tot dan toe nooit was gekarakteriseerd. Is het artikel verder interessant, of erg technisch?

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 29 Mar 2016, 10:48

Helaas kan ik niet in dat artikel. Het was één van de eerste artikelen die ik aanklikte op Google. Er zijn er meer, maar om daar toegang tot te krijgen moet ik dat aanvragen en ik weet niet of mijn werkgever dat op prijs stelt (niet werkgerelateerd). :P
Organisch chemicus

Post Reply