Kristallen algemeen

Alles over kristallen en de wetenschappen daaromheen.
Paul
Koolstof
Chemistry interests: Overall

Re: Kristallen algemeen

Post by Paul » 15 Feb 2012, 17:11

Hij gebruikt een bestaand aluinkristal dat het nucleatiepunt vormt. Door een warme, stromende oplossing te gebruiken en een concentratiegradient kan forceren, voorkomt hij dat andere nucleatiepunten kunnen doorgroeien tot kristallen. Het enige waar het aluin kan groeien is het bestaande kristal. Aangezien hij ze netjes met de punt omhoog in de glasplaat zet groeien allen kristallen ook met de punt omhoog.

Het is een mooie techniek, die ook door de grote jongens gebruikt wordt: https://lasers.llnl.gov/about/nif/how_n ... optics.php.

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 15 Feb 2012, 17:18

Wat ik van deze methode begrijp is dat het nucleatiepunt een aluminium object is in de vorm van het te vormen kristal. In die zin is het een beetje nep, omdat er wel bekend is dat de kristalvorm van stoffen door de vorm van het nucleatiepunt kan worden beinvloed (binnen bepaalde grenzen, uiteraard).

In de fles zit volgens mij een verzadigde oplossing bij een temperatuur Tf, terwijl in de schaal eveneens een verzadigde aluinoplossing zit, maar bij een temperatuur Ts, met Ts < Tf.

De propeller zorgt voor homogeniteit van de concentratie in de schaal. Kennelijk is het zo dat de vloeistof waaruit het kristal wordt gevormd best in beweging mag zijn, wat geheel tegengesteld is aan wat doorgaans wordt beweerd.

Uit de fles druppelt/stroomt langzaam aluinoplossing met een hogere aluinconcentratie dan in de schaal. Daardoor is de oplossing in de schaal altijd ietsje oververzadigd en vindt er kristallisatie plaats. Er mag daarom geen vloeistof verdampen en de temperatuur moet zo constant mogelijk zijn. De schaal is daarom "hermetisch" afgesloten.

Uit wat ik verder van de oplstelling begrijp is dat de temperatuur in de schaal en in de fles met gloeilampen geregeld worden. Dit heeft als voordeel dat er geen lokale oververhitting kan ontstaan (nl. vlak bij de warmtebron) en dat je het systeem gehele gesloten kan maken voor de omgeving, waardoor de hoeveelheid water constant blijft en er bovendien geen stof in kan komen.

Wel goede gedachten. Stof is best een vijand bij mij thuis. Hoewel het gebrek daaraan ook een vijand is, omdat er bij mij bij erg veel stoffen oververzadiging ontstaat. Er zijn meer zouten waarbij ik dit wel dan waarbij ik dit niet heb gemerkt.

Edit: Ah, Paul, je bent me net voor met je post. Is er een concentratiegradient? Dan heb ik iets gemist.

Reap
Argon

Post by Reap » 15 Feb 2012, 18:01

spidey wrote: Wel goede gedachten. Stof is best een vijand bij mij thuis. Hoewel het gebrek daaraan ook een vijand is, omdat er bij mij bij erg veel stoffen oververzadiging ontstaat. Er zijn meer zouten waarbij ik dit wel dan waarbij ik dit niet heb gemerkt.
Ik heb toevallig gisteren mijn eerste CoSO4 kristallen gevonden. De oplossing stond al (minstends) 4 weken oververzadigd op het bureau.
Nu zijn er binnen 2 dagen 2 clusters van kristallen gegroeid (vrij onregelmatig jammergenoeg).

De hoogte van de oplossing was op de helft van het verzadigingspunt.
(50ml verzadigde oplossing is 25ml geworden)

En meestal heb ik dat ik het niet voor elkaar krijg 1 enkel nucleatiepunt te krijgen.

Ook erg vervelend als je een mooi zaadkristal gebruikt dat hij oplost. Of dat de oplossing net oververzadigd was en er overal in de oplossing ineens kristallen vormen, die ook je zaadkristal verpesten.

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 15 Feb 2012, 18:12

Kopersulfaat is een taaie. De oplosbaarheid is heel gevoelig voor de temperatuur. Dus als je het in de schuur op verzadigd hebt en in de woonkamer zet dan is het al niet meer verzadigd. Als de oplossingscurve recht is dan is het ongeveer 1g per 100ml per graad Celsius. //edit. lol dat is niet echt duidelijk, na ja...

Ik heb al een mooi plan om kristallen te maken volgens de methode van de Fransman met zijn aluin. In het weekend ga ik de boel opzetten en dan een week later hoop ik resultaat te hebben. :)
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Reap
Argon

Post by Reap » 15 Feb 2012, 23:26

Co is Cobalt, geen koper. B)

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 16 Feb 2012, 11:53

Oeps. :o

Reap
Argon

Post by Reap » 06 Mar 2012, 15:30

Hoe loopt je project Z4x? Zijn er al enige resultaten/waarnemingen?

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 06 Mar 2012, 16:02

Eerste opstellingen mislukte, ik heb sinds zondag nu eentje lopen met een iets ander idee/principe. Vrijdag of zaterdag kan ik zien of mijn idee werkte. :) Ik heb er een dubbel gevoel over, ik denk dat het wel kan werken, maar heel traag gaat. :|

Reap
Argon

Post by Reap » 07 Mar 2012, 16:26

Geduld is een schone zaak! En al helemaal bij kristalgroei. :D

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 09 Mar 2012, 18:54

Hmm, de bedoeling van het experiment is helemaal mislukt. Geen kristalgroei waar ik het voorspelt had. Gelukkig nog wel kunnen leren van het experiment over het verdampen in een gesloten systeem. Ik zit nog boordevol ideeën voor het maken van mooie kristallen. :D

spidey
Kobalt

Post by spidey » 10 Mar 2012, 15:38

Moderatoropmerking: Zou je je posts daarover in een apart topic willen plaatsen, bijv . "Kristalgroei in gesloten systemen"? Vast bedankt :)

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 10 Mar 2012, 17:32

Zodra ik noemenswaardige resultaten heb zal ik een apart topic maken met info en foto's van de opstelling. :) (al is het niet zo ingewikkeld hoor)

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 06 Sep 2013, 11:17

Vond dit artikel wel interessant, weet alleen niet of het voor alle zouten kan werken.

https://lasers.llnl.gov/multimedia/publ ... 985_08.pdf.
Rapid Growth of KDP Crystals
We are developing a faster and less expensive process for growing the large potassium dihydrogen phosphate (KDP) crystals used for optical switching and frequency conversion on high-power laser systems such as Nova.

Z4x
Gallium

Re: Stabiele kristallen

Post by Z4x » 09 Nov 2013, 19:38

Pyrochemistry wrote:Beweging is altijd het probleem met kristalvorming, daarom laat ik mijn oplossingen altijd op een goede massieve travertin vensterbank boven de verwarming uitkristaliseren dit levert doorgaans leuke kristallen op. Op school moest ik in mijn eerste jaar eens mohr's zout (ammoniumijzer(II)sulfaat hexahydraat) synthetiseren, iedereen ging na het toevoegen van de stofjes en indampen van de oplossing spastisch roeren in het ijsbad, dat leverde erg kleine en korrelachtige kristallen op, niet roeren levert erg grote (1,5-3cm) naaldvormige kristallen op ben ik achter gekomen! De synthese is btw denk ik erg gemakkelijk voor de amateur uit te voeren ik zal het voorschrift eens opzoeken tussen al mijn andere dictaten, en de kristallen verweren/vervloeien niet!

Ik vindt NaCl toch wel erg mooie kristallen vormen hoor, gewoon een geconcentreerde oplossing laten staan levert na een paar dagen al gouw grote kubussen op :)
Ammoniumijzer(II)sulfaat hexahydraat kristallen klinkt wel goed.

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Post by Pyrochemistry » 11 Nov 2013, 22:17

Morh's zout is erg makkelijk te maken. Ik ben het voorschrift nog eens tegen gekomen.

Mijn voorschrift voor de benodigde stoffen en morh's zout (3), zoals ik ze altijd maakte:

IJzer(II)sulfaat heptahydraat 1: In 6 M H2SO4 (100 ml) aq. ijzerwol oplossen totdat er niets meer oplost. Oplossing heet over een filter heen gooien. Inkoken en laten uitkristalliseren. Titelproduct 1 wordt geisoleert als groen/blouwe kristallijne verbinding.

Ammoniumsulfaat 2: Verdunde zwavelzuur (1 M, 100 ml) toevoegen aan een oplossing van NH3 (0,5 M, Voorzichtig!!) Oplossing inkoken en zout drogen in oven tot gelijk gewicht. 2 wordt gewonnen als kleurloze kristallijne vaste stof.

Ammoniumijzer(II)sulfaat 3: Los op in 100 ml H2O; 1 (100 mmol) met 2 (100 mmol) en H2SO4 (2 ml). Voeg een spatelpunt ijzerpoeder toe laat 5 minuten staan. Filtreer de oplossing en kook het filtraat in tot kristallisatie optreed, zet de oplossing snel weg en laat trillingsvrij uitkristalliseren. 3 word gewonnen als een iets blouw/groene kristallijne verbinding.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Post Reply