Kristallen algemeen

Alles over kristallen en de wetenschappen daaromheen.
Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Re: Stabiele kristallen

Post by Reap » 16 Sep 2011, 21:32

Dit zijn mijn zelfgemaakte koper(II)sulfaat kristallen op de elektrode.
http://i89.photobucket.com/albums/k235/ ... G_0135.jpg.
Dit vond ik na een elektrolyse van anderhalve dag op de bodem van mijn glas (positieve elektrode 1 cm boven de bodem, negatieve elektrode 1 cm onder vloeistof oppervlak).
De elektrodes waren beide gewoon koperdraad, 6 Volt. In een met water verdunde zwavelzuur oplossing.
ik vind deze kristallen opvallend helder diep blauw in tegenstelling tot mijn andere kleine kristalletjes die wat lichter van kleur zijn en troebelachtig.

Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 16 Sep 2011, 22:43

Ziet er mooi uit! Ga je ook proberen grotere te maken?
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Reap
Argon

Post by Reap » 16 Sep 2011, 23:41

haha, zeker.
moet ik alleen eerst mijn CuSO4 binnenrkijgen en of mijn elektrolyse probleem oplossen.
alles staat ironisch genoeg op een laag pitje, ik heb namelijk nog geen labglas+hotplate(en evt. magneetroerder) dus indampen kan aantal maanden duren. maar gelukkig is het labglas (borosilicaat als ik me niet vergis) onderweg en verwacht het de komende week, dan kan ik misschien wat indampen op het fornuis. (elektrisch)
zijn mijn ouders niet zoblij mee dus ik wil een hotplate(+evt magneetroerder), maar ik zag dat die vaak vrij prijzig waren.

mijn Amonnium ijzer(II) sulfaat kristallen:

het potje:
http://i89.photobucket.com/albums/k235/ ... G_0177.jpg.

de kristallen:
http://i89.photobucket.com/albums/k235/ ... G_0175.jpg.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Kristallen algemeen

Post by Wouter » 28 Sep 2011, 19:53

Het is erg lastig om dit onderwerp op te splitsen. Het mooist zou zijn als er onderwerpen worden gemaakt per verbinding. Vragen over die verbinding kan natuurlijk in die onderwerpen, opmerkingen over kristallen maken kan wanneer van toepassing in die onderwerpen, maar natuurlijk ook in een eigen onderwerp.
Organisch chemicus

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 29 Sep 2011, 23:13

Dit is het beste wat ik kon doen met de foto's die al in het onderwerp stonden. Direct verbonden reacties heb ik meegenomen.
Organisch chemicus

energa
Beryllium

Post by energa » 28 Dec 2011, 13:46

Dit is een nagekomen bericht over het onderwerp kristallisatie. Half augustus wilde ik ook wel weer eens een kristallisatie uitvoeren en nam daarvoor natrium(tri)citraat, omdat ik hiervan een paar kilo had. Eerst een bijna verzadigde, hete oplossing in een piepschuim doos zetten en een paar dagen met rust laten: er gebeurde niets, oplossing helder en geen enkel kristal. Daarop zette ik het bekerglas van 1 l op de verwarmingsketel (temp 21 gr.C.) en, toegegeven, vergat de hele zaak. Gisteren maar weer eens gekeken: resultaat een flink gebarsten bekerglas, maar wel mooie kristallen. OK, beetje duur, maar de aanhouder wint, zullen we maar zeggen.
Ik had een paar mooie foto's maar zie geen kans die bij te voegen.

Reap
Argon

Post by Reap » 28 Dec 2011, 14:03

Hoe is dat bekerglas gebroken vraag ik me af. :P

En ik neem aan dat je bedoeld trinatriumcitraat.

energa
Beryllium

Post by energa » 29 Dec 2011, 09:12

Natuurlijk, het zout was trinatriumcitraat. Enorm goed oplosbaar in water (ik had ook demi-water gebruikt). Het bekerglas was vanaf het midden op meerdere plaatsen gescheurd (het stond nog keurig rechtop) en langs de scheuren naar de bodem toe zaten kleine kristalletjes;rond de bodem een heel plakkaat. Ik kan niet anders verzinnen dan dat er een soort schijf in het midden van het glas is ontstaan die bij steeds verdere kristallisatie zó'n druk uitoefende, dat het glas scheurde. Moet wel een aardig geluid gegeven hebben. De les hieruit: gebruik geen dure bekerglazen voor kristallisatieproeven! En dat terwijl ik stapels mooie metalen schalen heb. . .
Wat de foto's betreft, ik heb geen enkele ervaring met uploaden in welke vorm dan ook. Een echte dummy dus, die alles uitgelegd moet hebben - en dan gaat het nog vaak mis.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 29 Dec 2011, 14:38

energa wrote:Wat de foto's betreft, ik heb geen enkele ervaring met uploaden in welke vorm dan ook. Een echte dummy dus, die alles uitgelegd moet hebben - en dan gaat het nog vaak mis.
Energa, als je een antwoord plaatst, dan zie je onder andere een tabblad met bijlage toevoegen:
tmp1.jpg
Als je daarop klikt, dan krijg je dit scherm, waarin je op choose... klikt.
tmp2.jpg
Er verschijnt dan een scherm waarin je je foto kunt kiezen (op jouw computer). Eventueel kun je een opmerking toevoegen; deze zal dan later onder de foto verschijnen (ik heb bij het bovenstaande plaatje dus de tekst Choose knop toegevoegd).
Nadat je je foto gekozen, hebt, verschijnt er een overzicht van de toegevoegde bijlages:
tmp3.jpg
Als je nu op de knop Plaats in bericht klikt, dan wordt de foto ingevoegd op de plaats waar op dat mement de cursus staat in het bericht dat je aan het typen bent.

Allemaal niet zo moeilijk, maar je moet het maar even weten. ;)

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 29 Dec 2011, 15:32

Maar dan krijgen we foto's van 3MB grootte. Wat Energa eerst moet doen is IrfanView downloaden ( http://irfanview.tuwien.ac.at/iview432_setup.exe. ). Geen zorgen dit programma is heel klein, werkt perfect en is virus vrij. Dan de afbeelding in Irfanview slepen. Vervolgens op ctrl+r drukken en bij width iets van 800 pixels invullen. Dan op ok en dan op de "s" van saven drukken. Vervolgens is het redelijk simpel allemaal, maar ik zou wel achter de bestandsnaam ".jpg" typen voor dat je op "opslaan" klikt. Hierdoor verandert ie automatisch naar de juiste extensie voor foto's (png en gif is voor tekeningen zeg maar). Opslaan op een plaats die je kan onthouden, bijvoorbeeld een mapje op je bureaublad dat "chemie" heet en dan de stappen van spidey volgen.

Als je fanatieker in irfanview wordt dan kan je met shift+s heel makkelijk de foto's scherper maken (wel na het verkleinen doen). Of met de muis een gebied op de foto selecteren en dan ctrl+y for croppen (snijden zeg maar). Of met shift+u voor auto-contrast-kleur-correctie. Of als je echt de smaak krijgt te pakken met shift+g het contrast en brightness met de hand aanpassen. Of bij save opties van .jpg de save kwaliteit factor aanpassen (ik vind 93 wel goed vaak). :)

Good luck.

//klein tip: wel op een andere plek de foto's opslaan dan je SD-kaart, anders ben je je origineel kwijt. ;)

Reap
Argon

Post by Reap » 29 Dec 2011, 15:51

energa wrote:Natuurlijk, het zout was trinatriumcitraat. Enorm goed oplosbaar in water (ik had ook demi-water gebruikt). Het bekerglas was vanaf het midden op meerdere plaatsen gescheurd (het stond nog keurig rechtop) en langs de scheuren naar de bodem toe zaten kleine kristalletjes;rond de bodem een heel plakkaat. Ik kan niet anders verzinnen dan dat er een soort schijf in het midden van het glas is ontstaan die bij steeds verdere kristallisatie zó'n druk uitoefende, dat het glas scheurde. Moet wel een aardig geluid gegeven hebben. De les hieruit: gebruik geen dure bekerglazen voor kristallisatieproeven! En dat terwijl ik stapels mooie metalen schalen heb. . .
Wat de foto's betreft, ik heb geen enkele ervaring met uploaden in welke vorm dan ook. Een echte dummy dus, die alles uitgelegd moet hebben - en dan gaat het nog vaak mis.
Metalen schalen zijn niet altijd een goed idee, ik zou toch eerder bekerglazen of plastic bakjes gebruiken.

Doe maar eens een spijker in kopersulfaat. (of in mijn geval, een ijzeren pincet.....)

Ja dat kan denk ik wel dat hij zo kapot gegaan is. Maar ik ben toch een klein beetje skeptisch. Vaak zijn kristallen in dit geval veel kleine kristallen als je het ongecontroleerd laat kristalliseren.
Die schuiven over elkaar heen etc en zullen dan scheuren in het plakkaat vormen en naar boven gaan steken (net als hoe bergen op aarde onstaan). Alhoewel water is bekend om dat het glaswerk en andere dingen kan laten barsten wanneer het bevriest.

energa
Beryllium

Post by energa » 29 Dec 2011, 18:56

In de eerste plaats dank voor de reacties en de aanwijzingen om foto's bij te voegen; ik ga het morgen op m'n dooie akkertje proberen. Reap: het aardige is juist, dat de kristallen helemaal niet zo klein zijn (er zitten voornamelijk vlakken van 2 en 3 cm bij) en die vlakken lopen horizontaal. Ik hoop op korte termijn een foto te laten zien. De kleine kristalletjes zaten aan de buitenkant van het glas in de scheuren en ook op de bodem rondom het glas.

energa
Beryllium

Post by energa » 30 Dec 2011, 10:26

Ik ben aan de gang gegaan met irfan vieuw (heel mooi programma, ik zoek nog een echte handleiding) en heb de foto's bewerkt. Ik kom wat grootte betreft echter niet onder de 800 Kb (640 x ... pixels) en de maximaal toegestane grootte is 200 Kb, blijkens een melding. Na twee uur prutsen stop ik ermee. Nogmaals dank voor de reacties!

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 14 Feb 2012, 22:34

Ontzettend slechte muziek, film kwaliteit en opbouw, maar zijn techniek lijkt wel te werken (voor een aluin): http://www.youtube.com/watch?v=GqiKTFUA ... ature=plcp.

Hier zijn schematische weergave van de techniek: http://www.youtube.com/watch?v=GqiKTFUADD0&t=1m10s.

Het lijkt niet of hij aan verdamping doet, maar gewoon rekristallisatie van een bron op een perfect donor kristal. Dus de bron verwarmen en in een andere iets koudere beker laten neerslaan op een donor kristal. Hmm, zou misschien kunnen werken voor andere zouten...

Ik vind het wel een interessant idee, ik ga er nog even over nadenken. Post graag ideeën of andere bronnen/filmpjes. :D

Reap
Argon

Post by Reap » 14 Feb 2012, 23:17

Ja ik heb ook zijn filmpjes gezien. Ik vind het erg jammer dat de filmkwaliteit vrij laag is. En de muziek is gewoon n kwestie van smaak.

Ik begrijp alleen niet goed wat hij doet om 1 enkel nucleatiepunt te krijgen.

Post Reply