Kristallen algemeen

Alles over kristallen en de wetenschappen daaromheen.
Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Re: Stabiele kristallen

Post by Z4x » 12 Jun 2011, 21:05

Ja, daar is inderdaad de isolatie afgehaald.

Bedankt.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Paul
Koolstof

Post by Paul » 14 Jun 2011, 19:41

Mooie resultaten! Het ziet er naar uit dat er inderdaad kristalgroei plaats vindt waar je ook echte grote kristallen van kan krijgen.

Ik ben hier zelf vanmiddag ook mee aan de slag gegaan en heb nu een methode gevonden om die boomstructuren te maken van de foto die ik hierboven heb laten zien. Voorlopig is mijn klompje nog maar 3mm in doorsnede, maar de bolletjes zijn al duidelijk herkenbaar. Mocht iemand dit zelf nog willen proberen: de stroom erdoor heen is 6,4 mA en de spanning er over is 3,4 V.

Ik ben benieuwd waar de omslagpunten van de verschillende vormen liggen en welke variabelen nog meer invloed hebben op de uiteindelijke structuur. Je hebt naar mijn idee vier mogelijkheden: een egale laag over een oppervlak heen, een kristallijne laag (zoals de foto's hierboven), een dikke dendritische structuur met bolletjes en een super dunne dendritische structuur met kristallen.

Je kan trouwens onder de micrscoop (en soms ook met het blote oog en met achter en onder belichting), heel mooi zien hoe de kleur van het kopersulfaat rond de elektrodes net iets anders is dan in de bulk. De concentratiegradient zorgt hier natuurlijk voor en is een manier om te zien of de reactie loopt.

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 14 Jun 2011, 20:04

Paul wrote:Mooie resultaten! Het ziet er naar uit dat er inderdaad kristalgroei plaats vindt waar je ook echte grote kristallen van kan krijgen.
Bedankt! :D
Paul wrote: Ik ben hier zelf vanmiddag ook mee aan de slag gegaan en heb nu een methode gevonden om die boomstructuren te maken van de foto die ik hierboven heb laten zien. Voorlopig is mijn klompje nog maar 3mm in doorsnede, maar de bolletjes zijn al duidelijk herkenbaar. Mocht iemand dit zelf nog willen proberen: de stroom erdoor heen is 6,4 mA en de spanning er over is 3,4 V.

Ik ben benieuwd waar de omslagpunten van de verschillende vormen liggen en welke variabelen nog meer invloed hebben op de uiteindelijke structuur. Je hebt naar mijn idee vier mogelijkheden: een egale laag over een oppervlak heen, een kristallijne laag (zoals de foto's hierboven), een dikke dendritische structuur met bolletjes en een super dunne dendritische structuur met kristallen.

Ja, die vier mogelijkheden herken ik ook. De derde ontstaat denk ik als de elektroden dicht bij elkaar zitten, ben er niet zeker van, maar na twee proeven lijdt ik dat onwetenschappelijk af. :P De laatste variant is best mooi om te zien, deze spreidt zich heel erg uit, maar het is van dat hele losse koper (of koperoxide) en valt er bij het uit het water halen gewoon van af. De andere drie zitten vaster. :) Mooi dat je ook paar proeven gaat doen. Beetje concurrentie en referentie is altijd goed. :+
Paul wrote: Je kan trouwens onder de micrscoop (en soms ook met het blote oog en met achter en onder belichting), heel mooi zien hoe de kleur van het kopersulfaat rond de elektrodes net iets anders is dan in de bulk. De concentratiegradient zorgt hier natuurlijk voor en is een manier om te zien of de reactie loopt.

Wat ik me kan herinneren van andere elektrolyse's is dat er een soort van laagje om de elektrode met een andere lichtbreking komt. Alsof er een dun laagje water eromheen zit. :P Is mooi om te zien, wel moeilijk met het blote oog.

Keep us updated!

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 21 Jun 2011, 12:51

Eerder had ik toegezegd een foto van zinkkristallen te posten. Het is met mijn camera niet goed mogelijk om ze scherp in beeld te krijgen, maar hier twee pogingen (de beste van een serie van ca. 30)...

Image Image

Wat je ziet is een gegoten stukje zink, ongeveer 3 mm dik. Het is ontstaan toen ik een mal uit zink heb gegoten en er wat zink tussen de delen van de buitenmal in liep. Toen ik dat later afbrak, zag ik deze kristallijne rand. In de loop van de jaren is het zink wat beslagen. De wittige kleur op het metaal wordt veroorzaakt door zinkoxide.

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 21 Jun 2011, 14:04

Ik zie het niet helemaal. Is het niet gewoon door het afbreken dat die rand zo ontstaat?

Paul
Koolstof

Post by Paul » 21 Jun 2011, 17:26

Het ziet er inderdaad uit als een polykristallijne breuk, niet zozeer een oppervlak met kristallen. Ik ken dit van meer kristallijne metalen, het ziet er altijd mooi glinsterend uit en je kan soms zien hoe een metaal is gegoten.

Ik heb zelf trouwens nog een leuk effect waargenomen bij mijn groeiende koper 'klompje'. Er groeien kopersulfaat kristallen aan de anode, omdat de concentratie van de oplossing daar het verzadigingspunt heeft bereikt, maar bij de kathode niet. Ik denk dat ik mijn oplossing toch wat meer had moeten verdunnen :p

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 21 Jun 2011, 17:47

Net zoals hier: http://www.amateurchemie.nl/viewtopic.p ... 6666#p6553.

Ik denk dat dit minder snel gebeurt als de elektrode afstanden groter zijn, maar verdunnen zou ook wel werken.

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 22 Jun 2011, 11:29

De term "polykristallijne breuk" is inderdaad en treffende beschrijving.

Je ziet natuurlijk alleen op de breuk de kristallen; bij gietwerk neemt de buitenkant van het metaal gewoon de vorm van de mal aan. Maar inwendig is dat heel anders, zoals je ziet. Bij een gewalst materiaal zou je dit niet met zulke grote kristallen aantreffen. Bovendien is het ink dan ook veel taaier (wat sowieso een van de belangrijkste redenen is om metaal te walsen).

energa
Beryllium

Post by energa » 23 Jun 2011, 20:53

Diverse keren is het afdekken van een kristal met blanke lak genoemd. Overweeg je dit, kies dan een goede (= professionele) acryllak; de slechtste oplossing is kleurloze tectyl, want dit droogt nooit voor 100 % en trekt dus stof aan. De acryllak is in enkele minuten kurkdroog. Mij bevalt heel goed het merk "Rolith", van Rolith chemicals ( Roermond). Ik gebruik het ook voor schone en vetvrije metaaloppervlakken. Enige nadeel: de prijs . . .

Paul
Koolstof

Post by Paul » 24 Jun 2011, 19:59

Sommige lakken of vernissen kunnen bepaalde chemicaliën oplossen of aantasten (lakken op waterbases bijvoorbeeld). Eerst testen dus, voordat je je beste kristallen coat. Ik heb wel gemerkt dat de coating slecht blijft zitten bij de hoeken van kristallen. Daardoor is de bescherming vaak niet volledig met één laag, maar meerdere lagen zorgen er dan weer voor dat de vorm van een kristal minder duidelijk wordt. Ook heeft een beschermlaag de neiging om zich tussen de verschillende kristallen van een kristalgroep op te hopen en zo de onderlinge hoeken minder duidelijk maakt. Ik heb helaas nog geen middel gevonden dat al deze problemen op kan lossen.

Volgende week kom ik trouwens met een foto van mijn koper klompje, helaas niet kristallijn, maar wel leuk om te zien ;)

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 24 Jun 2011, 21:57

Een goeie lak voor over kopersulfaat kristallen zou mooi zijn. Als iemand die weet, graag posten.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 24 Jun 2011, 23:44

Kleurloze nagellak. De scherpe randen worden wel wat minder scherp.
Organisch chemicus

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 17 Jul 2011, 22:15

Ik zou sowieso gedestilleerd water gebruiken. Kleine investering, scheelt je weer een paar variabelen. ;)
Organisch chemicus

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 17 Jul 2011, 22:27

Wouter wrote:Ik zou sowieso gedestilleerd water gebruiken. Kleine investering, scheelt je weer een paar variabelen. ;)
Je hebt helemaal gelijk, maar ik ben een beetje lui. Ik moet dan naar een aparte winkel en ik vind het eigenlijk belachelijk duur voor een beetje water...

Misschien zet ik de water koker wel even 10 min aan, is nog goedkoper ook. :)

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 17 Jul 2011, 22:40

Dan heb je gesteriliseerd water, dat is niet gedestilleerd. :P
Organisch chemicus

Post Reply