Kristallen algemeen

Alles over kristallen en de wetenschappen daaromheen.
spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Re: Kristallen algemeen

Post by spidey » 12 Nov 2013, 00:03

Toch typisch dat je in de laatste stap bewust H2SO4 en ijzer toevoegt. Je zou zeggen dat die aanpak de stoichiometrie verstoort. Op de eerste batch kristallen zal dat wellicht geen invloed hebben, maar vroeg of laat zul je toch ook ijzersulfaat gaan kristalliseren, lijkt me.

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Post by Pyrochemistry » 14 Nov 2013, 22:10

Dat ijzer dient ervoor om oxidatie van Fe(II) terug te dringen. Ik denk niet dat het noodzakelijk is om het toe te voegen.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Zoetepasweiden
Stikstof
Chemistry interests: Overall

Post by Zoetepasweiden » 21 Nov 2014, 12:17

Loodjodide (PbI2) is een felgele stof die (onder bepaalde condities) fraaie kristalletjes kan vormen.
LET OP: Loodverbindingen zijn giftig, draag beschermende kleding en handschoenen!

Loodjodide is goed oplosbaar in warm water, maar in koud water is het matig tot slecht oplosbaar (afhankelijk van de temperatuur).
In onderstaand filmpje wordt een hoeveelheid loodjodide toegevoegd aan gedestilleerd(!) water met een temperatuur van ongeveer 50 °C. Na goed schudden ontstaat er een helder mengsel (oplossing), dit mengsel wordt vervolgens aan de lucht afgekoeld.
Na enige tijd is de temperatuur van het mengsel zover gedaald dat het loodjodide in de vorm van felgele glimmende kristalletjes begint neer te slaan, dit geeft een goudenregeneffect.

Youtube

O ja, loodhoudend afval hoort in het zwaremetalenafvalvat thuis, niet in de gootsteen!

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 21 Nov 2014, 20:27

Leuk gefilmd. Het mooiste van dit experiment is de prachtige glitters die worden gevormd.

Zelf heb ik dit experiment gedaan in een iets andere vorm. Helaas geen mooi filmpje er bij, maar wel leuke fotos:

http://woelen.homescience.net/science/c ... index.html.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 06 Aug 2015, 16:58

Volgens mij heeft Wouter dit ook al een keer gezegd, maar ik heb een klein glazen bekertje aan de binnenkant 'gecoat' met Turtle Wax - Clearvue Rain Kleer. Dit is eigenlijk voor autoramen om deze meer waterafstotend te maken. Ziet er best cool uit, hoe de druppels 'wegvliegen' van de autoruit. Tot nu toe heb ik geen last van opkruipend koper(II)sulfaat, in het bekertje dat is. :+ De test draait nog maar voor paar dagen, maar het ziet er goed uit. Misschien wel verstandig om het glas van te voren te polijsten of goed schoon te maken, dan werkt het spul beter.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 10 Aug 2015, 12:46

Heb ik dat gezegd? Het klinkt als een goed plan, maar ik heb die truc alleen voor mijn mieren toegepast. :P
Organisch chemicus

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 20 Aug 2015, 10:02

http://www.instructables.com/id/How-to- ... on-method/
To obtain single crystals of magnesium hydroxide I used slow diffusion of reactants technique in a gel. For this purpose I mix 8g gelatin gel with 200 ml of distilled water to prepare the gel environment. I added 2 ml of 10% solution of MgCl2 and I shake it for homogenization. I introduced the gelatine in a graduated cylinder and waited to strengthen. Meanwhile I prepared 5 ml of concentrated ammonia solution 5M that I added over gelatin. Crystallization process is very slow. In the early days there were few white rings of precipitate formed (Liesegang's rings). After two weeks have been shaped crystals of magnesium hydroxide.
The reaction:
MgCl2+ 2NH4OH → Mg(OH)2 + 2NH4Cl
Dat lijkt wel goed te werken. Misschien nog beter met een U-bocht en de stoffen aan beide kanten toevoegen en gelatine in het midden?
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Ragbips
Natrium

Post by Ragbips » 21 Sep 2015, 19:30

Ik heb geprobeerd om kristallen van Rochelles zout te maken met kaliumbitartraat en watervrije natriumcarbonaat, maar het is grandioos mislukt.
Ik heb aan een suspensie van 20g kaliumbitartraat in ongeveer 30 mL water op een stoombad zoveel Na2CO3 toegevoegd tot het niet meer ging schuimen (iets meer dan 6 gram) en de oplossing werd mooi helder.
Na langzaam afkoelen kreeg ik geen kristallen, na in de koelkast zetten en proberen het glas wat te krassen gebeurde er nog niets dus heb ik de oplossing voor de helft geconcentreerd zonder resultaat.
Ik heb nu een soort lichtgele, zeer visceuse olie. Heeft iemand hier ervaring mee en een idee hoe ik dit nog kan redden?
Volgens mij zijn organische zuren een hel om uit te kristalliseren.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 21 Sep 2015, 21:24

Wat gebeurt er als je een druppel heel dun uitsmeert over een glazen oppervlakte en laat verdampen?
Organisch chemicus

Ragbips
Natrium

Post by Ragbips » 22 Sep 2015, 14:44

Niets, het lijkt niet te verdampen en ik zie geen vaste stof ontstaan

Jor
Zwavel
Chemistry interests: --------------

Post by Jor » 09 Nov 2015, 11:52

Ragbips
Natrium

Post by Ragbips » 16 Nov 2015, 14:18

Dat is echt precies mijn probleem, honingachtige bagger. Ik heb tot nu toe nooit problemen gehad met organische zuren maar dat is dan blijkbaar mazzel geweest ;)
Ik ga het gewoon opnieuw en wat zorgvuldiger proberen binnenkort.

Post Reply