Natriumchloride

Alles over kristallen en de wetenschappen daaromheen.
woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Re: Natriumchloride

Post by woelen » 06 Jun 2016, 12:53

Het toevoegen van een heel klein beetje HCl kan inderdaad. Het moet wel heel weinig zijn, ga eerst eens voor 1 druppel, hooguit 2 druppels 10% HCl per 100 ml vloeistof, niet meer. Dit lost heel kleine onzuiverheden (vaste deeltjes) op en maakt de vloeistof echt helemaal helder. Op deze manier heb je ca. 0,005 .. 0,01% HCl in je oplossing.

De zoutzuur die je toevoegt moet wel van goede zuivere kwaliteit zijn, dus niet van die geelgroene rommel die je tegenwoordig vaak hebt, waar allerlei kleurstoffen in zitten of van dat spul dat extra dik is gemaakt zodat het beter blijft hechten aan een oppervlak. Schoon zoutzuur is kleurloos. Het is nog wel te koop in 10% oplossing, maar je moet soms wel een beetje zoeken.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 06 Jun 2016, 20:04

Goed idee, ik ga wat zoutzuur toevoegen en proberen opnieuw een mooi kristal te maken. :)

Faytje, weet je ook nog waar je die informatie vandaan hebt?

Woelen, die hoeveelheid klinkt goed, maar heb je ook een bron/onderbouwing voor die hoeveelheid? B)
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Faytje
Waterstof

Post by Faytje » 06 Jun 2016, 22:30

Nou Z4x, ik heb even mijn halve harde schijf voor je af gezocht :p
Ik had geen idee meer waar ik het vandaan had maar uiteindelijk heb ik iets gevonden.

In een duitstalige pdf (waar ik die vandaan heb, geen idee... misschien via google te vinden en downloaden?) van Udo Behner "Kristallzüchtung als Hobby" staat:
Herstellung der gesättigten Lösung: Auflösen von Kochsalz in kochendemWasser unter ständigem Rühren
40g auf 100ml Wasser.
Natriurachlorid eignet sich nur für das Verdunstungsverfahren, man erhält dabei trübe Würfel. Um klare
Kristalle zu erhalten muß man der Lösung Schwefelsäure oder Bleinitrat zusetzen. Unter Einfluß von
Harnstoff bildet Natriumchlorid auch Oktaeder. Natriumchloridkristalle die aus der Schmelze gewonnen
wurden werden zu Linsen und Prismen für optische Spezialzwecke.

Als dit de bron was moet ik ook meteen mijn excuses aanbieden voor het geven van verkeerde informatie. Hier gaat het namelijk over zwavelzuur en niet zoutzuur!

De verklaring hiervoor staat er verder niet bij. Misschien is het alternatief dat wordt genoemd, loodnitraat, een clue voor de achterliggende rede?

Er staat ook dat er onder invloed van urea ook octaëders worden gevormd... ook leuk om te testen? (bij mij thuis staat het groeien van kristallen nu even op een laag pitje helaas... maar dat komt wel weer!)

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 06 Jun 2016, 23:21

Bedankt voor het opzoeken! Interessant dat er zwavelzuur wordt gesuggereerd. Helaas geen informatie over de hoeveelheid.

Volgens deze posts reageert de zwavelzuur direct met de NaCl tot NaSO4 en HCl en zou je kunnen zeggen dat ik beter gewoon zoutzuur kan toevoegen.

Urea klinkt te nasty.

Faytje
Waterstof

Post by Faytje » 06 Jun 2016, 23:58

Hahaha nasty? Je hoeft niet in een bakje zout te plassen hoor ;)

Het moet eigenlijk ureum zijn ipv urea. Klinkt nasty-er dan het is hoor. Bij de drogist hebben ze bijv. ook ureum crème voor een zacht huidje :P

woelen
Kobalt

Post by woelen » 07 Jun 2016, 08:55

Z4x wrote:Goed idee, ik ga wat zoutzuur toevoegen en proberen opnieuw een mooi kristal te maken. :)

Faytje, weet je ook nog waar je die informatie vandaan hebt?

Woelen, die hoeveelheid klinkt goed, maar heb je ook een bron/onderbouwing voor die hoeveelheid? B)
Ervaring met diverse processen om een heldere oplossing te krijgen. Zo maak ik diverse chemicalien zelf, niet om de mooiste kistallen te krijgen, maar wel met het doel ze zo zuiver mogelijk te krijgen. Enkele voorbeelden zijn neodymiumsulfaat en nikkelsulfaat.

Bij oplossingen van sulfaten doe ik heel vaak een enkele druppel 10% H2SO4 en bij oplossingen van chloriden doe ik dus een enkele druppel 10% HCl. Hierdoor krijg ik vaak mooiere (grotere en helderder) kristallen. Zonder dit zuur zijn de kristallen soms wat troebel en lijkt er een zeer fijn neerslag te ontstaan na enkele dagen staan, over de kristallen heen.

De hoeveelheid is arbitrair. Zo klein mogelijk, maar toch nog met effect. Als je te veel zuur toevoegt, dan kun je krijgen dat er zuur mee kristalliseert in je stof. Dit kan kristallen hygroscopisch maken.

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 07 Jan 2017, 17:35

Ik heb niet zo zin om in de koude schuur HCl te pakken (en ik heb nog geen mooi kleine 'gebruik-flessen' in huis), zou ik ook met een beetje elektrolyse in de NaCl-oplossing voldoende HCl kunnen maken?

Zo ja, welke spanning, elektrodes en tijdsduur zou dan het beste zijn? Als ik weet hoeveel mA er 'stroomt', hoe lang elektrolyse geeft dan ongeveer evenveel HCl als 1 à 2 druppels 10% HCl?

Ik zat te denken aan beide elektrodes van koper met zo'n laag mogelijke "wisselspanning" (met DC stopt het proces volgens mij).
Ik krijg dan wel koperchloride in de oplossing, maar misschien geeft dat wel een leuk licht blauw effect in de kristallen. :)

woelen
Kobalt

Post by woelen » 10 Jan 2017, 13:34

Met electrolyse van zout-oplossing maak je geen HCl. Aan de kathode ontstaat H2 en OH(-) ionen. Aan de anode krijg je Cl2 of metaalionen, afhankelijk van waar je anode van is gemaakt. Ik zou toch maar gewoon de fles HCl opduikelen.

Bij electrolyse van een zoutoplossing met een metaalanode wordt de oplossing troebel. De hydroxide ionen vanuit de kathode-ruimte vormen een metaalhydroxide neerslag met metaalionen van de anode.

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 10 Jan 2017, 18:21

woelen wrote:Met electrolyse van zout-oplossing maak je geen HCl. Aan de kathode ontstaat H2 en OH(-) ionen. Aan de anode krijg je Cl2 of metaalionen, afhankelijk van waar je anode van is gemaakt. Ik zou toch maar gewoon de fles HCl opduikelen.

Bij electrolyse van een zoutoplossing met een metaalanode wordt de oplossing troebel. De hydroxide ionen vanuit de kathode-ruimte vormen een metaalhydroxide neerslag met metaalionen van de anode.
Dat is waar dan pak ik gewoon de fles. Ik dacht misschien dat de Cl2 wel een soort van HCl maakte, maar dat is niet zo. En inderdaad het geeft ook nog troebel afhankelijk van de metaalanode, ik heb niet goed nagedacht over de chemische reacties.

Richard
Waterstof

Post by Richard » 21 Jan 2017, 11:23

Faytje wrote:
In een duitstalige pdf (waar ik die vandaan heb, geen idee... misschien via google te vinden en downloaden?) van Udo Behner "Kristallzüchtung als Hobby" staat:
Herstellung der gesättigten Lösung: Auflösen von Kochsalz in kochendemWasser unter ständigem Rühren
40g auf 100ml Wasser.
Natriurachlorid eignet sich nur für das Verdunstungsverfahren, man erhält dabei trübe Würfel. Um klare
Kristalle zu erhalten muß man der Lösung Schwefelsäure oder Bleinitrat zusetzen. Unter Einfluß von
Harnstoff bildet Natriumchlorid auch Oktaeder. Natriumchloridkristalle die aus der Schmelze gewonnen
wurden werden zu Linsen und Prismen für optische Spezialzwecke.
Dat is deze pdf van Udo Behner "Kristallzüchtung als Hobby: https://www.docdroid.net/pKxi0Zd/159516 ... y.pdf.html
Blz. 26.

Richard
Waterstof

Post by Richard » 21 Jan 2017, 11:23

woelen wrote:Met elektrolyse van zout-oplossing maak je geen HCl.
Jawel, maar er komt wel iets meer bij kijken: inerte anode kathode, het goede membraanfilter, en de chloor en de waterstof laten convergeren naar waterstofchloride.
https://www.google.com/patents/US4749453
en meer gedetailleerd http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf
woelen wrote:Ik zou toch maar gewoon de fles HCl opduikelen.
Is wel het makkelijkste!

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 20 Sep 2017, 16:54

Opnieuw dezelfde kristallen geschoten. Niet heel schoon, maar werkt op zich goed dus ik wil deze methode ook proberen met andere stoffen. Suggesties? Kopersulfaat, -acetaat o.a. dacht ik aan.
kleine-NaCl-zoutkristallen-opnieuw01.jpg

woelen
Kobalt

Post by woelen » 21 Sep 2017, 13:03

Hoe groot zijn die kristallen? Ze zijn wel heel mooi transparant, het lijkt wel glas.
Ook interessant om te weten hoe lang je ze hebt laten kristalliseren.

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 21 Sep 2017, 17:19

Maar paar milimeter groot.

Het zijn dezelfde kristallen als die uit 2015!!! maar dan 3x zo groot... zoiets gok ik.

Bekertje heeft lang dicht gestaan maar de laatste tijd ook open in de koude schuur. Geen idee hoe lang het in totaal open heeft gestaan. :)

Post Reply