Natriumchloride

Alles over kristallen en de wetenschappen daaromheen.
Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Natriumchloride

Post by Z4x » 30 Sep 2009, 21:36

Niet spectaculair, maar hier kan je duidelijk NaCl de zogenoemde Kubisch vlakgecentreerde structuur zien. Ook een close-up, gemaakt met oude lens op de kop voor de Nikon D40.

Wat ik wel leuk vind is dat er gewoon echt rechthoeken/blokjes inzitten. Meestal denk ik bij blokjes niet aan iets natuurlijks, maar ze komen dus wel gewoon voor in de natuur. :)

Zou ik ook een heel groot blok kunnen maken met een van die kristallen te gebruiken als basis?
zout-kristal-petri-dish.jpg
zout-kristal-close-up.jpg
Last edited by Z4x on 27 Jul 2015, 00:37, edited 2 times in total.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Re: Stabiele kristallen

Post by spidey » 01 Oct 2009, 01:31

Z4x wrote:Niet spectaculair, maar hier kan je duidelijk NaCl de zogenoemde Kubisch vlakgecentreerde structuur zien. Ook een close-up, gemaakt met oude lens op de kop voor de Nikon D40.

Wat ik wel leuk vind is dat er gewoon echt rechthoeken/blokjes inzitten. Meestal denk ik bij blokjes niet aan iets natuurlijks, maar ze komen dus wel gewoon voor in de natuur. :)

Zou ik ook een heel groot blok kunnen maken met een van die kristallen te gebruiken als basis?
(...)
Je ziet de kubische structuur. Dat deze FCC is (Face Cetered Cubic) kun je niet zien. Dat weet men o.a. door röntgenonderzoek. (Langs bepaalde richtingen in het kristal treedt er constructieve interferentie op, wat de kristalstructuur verraadt.)

Keukenzout is een mooi voorbeeld van een stof die echte kubussen vormt. Het is heel lastig om er grote kristallen van te maken.(De stof die bij uitstek geschikt is om mooie en grote kristallen te maken is ijzer(III)aluin.)
De meeste stoffen zijn niet echt kubisch, maar orthorombisch.
Heel veel stoffen vormen ook kristallen die niet een volmaakte basisvorm zijn. Zo vormt kopperammoniumsulfaat (CuSO4.(NH4)2SO4.6H2O), een Tutton zout, kubusachtige vormen. Bij goed gevormde kristallen hiervan mist er op 2 plaatsen een hoek van het kristal, net alsof het er langs een van de splijtingsrichtingen van het kristal is afgeslagen.

Z4x
Gallium

Natriumchloride

Post by Z4x » 22 Dec 2009, 09:40

Ik heb twee nieuwe kristallen van NaCl (gemaakt van de oplossing van de andere proef).

Je kan nu mooi zien dat er van die treden/trapjes in zitten. Beetje zoals dat bismuth spul.
NaCl-kristal-treden.jpg
Last edited by Z4x on 27 May 2012, 19:53, edited 1 time in total.

Jor
Zwavel
Chemistry interests: --------------

Post by Jor » 22 Dec 2009, 12:59

Ja erg mooi! Deze heb je gemaakt met de methode waarbij je zeer langzaam verdampt?

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 22 Dec 2009, 13:24

Jor wrote:Ja erg mooi! Deze heb je gemaakt met de methode waarbij je zeer langzaam verdampt?
Sorry, ik was vergeten te zeggen hoe ik deze gemaakt heb. Ik heb deze gemaakt met de geconcentreerde NaCl 'rest' vloeistof van de luchtstroom proef. Dit heb ik dan in een zakje gedaan (zo'n sluitzakje) met vocht vreter erbij. Het stond op me kamer, dus rond de 20 graden.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 22 Dec 2009, 15:42

Bijzonder resultaat. Van NaCl heb ik dit nog nooit gezien. Ik vind het erg leuk dat je dit uitgerekend met NaCl doet. In de scheikundehobbyboeken wordt namelijk altijd aluin aanbevolen. Gevolg: bijna niemand weet hoe gewoon keukenzout nou eigenijk kristalliseert. Blijkbaar vormt het altijd heel scherpe randen en hoeken aan de kristallen en altijd kubisch of balkvormig. Dat is lang niet bij alle stoffen zo duidelijk zichtbaar.

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 28 Dec 2010, 20:21

Als je echt super stabiele kristallen wil dan moet je gewoon keukenzout nemen. De kristallen blijven heel lang goed. Natriumsulfaat kristallen lijken ook super te blijven. Op zich ook wel logisch, het zijn hele stabiele stoffen. :)

Ik heb weer een "saai" blokje keukenzout gemaakt. Ik vind ze nog steeds erg leuk. Deze is gemaakt op de "old-school" manier, gewoon potje met oplossing, doekje erover en laten verdampen op kamertemperatuur. Ik wil nog een grotere maken, dat je gewoon een hand vol hebt met een keukenzout kristal en het liefst dan ook nog perfect vierkant. Zal wel heel moeilijk worden, maar NaCl is super goedkoop en niet schadelijk dus mogelijkheden zat om te experimenteren. Ik denk dat als de winter over is en de winkels met over-voorraad zout zitten ik een paar kilo koop. Anyway, hier paar foto's van me nieuwe kristal. De laatste foto met de pen laat mijn oude blok zien. :) Die is wel wat perfecter, maar kleiner. De oude was met een gesloten zakje en vochtvreter erin gemaakt. Misschien is dat toch stabieler/beter.

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 03 Feb 2011, 23:44

Laatste keer dat ik NaCl kristallen laat zien, anders worden jullie er gek van... :P

Als ik ooit nog een hele grote maak van een paar centimeter zal ik em wel op de foto zetten.
nacl-kristallen.jpg

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 04 Feb 2011, 15:58

spidey wrote:@z4x: Wel beauties! Mooi scherpe hoeken en zuivere vorm. Hoe groot zijn ze?

Je hebt er rechts in de midden een die vrijwel transparant is, niet witachtig. Heb je die langzamer laten kristalliseren?
De grootste (met "L-vorm") is 1,4 x 1 cm vanaf de bovenkant gekeken. Niet echt super groot, maar wel de grootste die ik nu heb. :) De kristallen zaten allemaal in dezelfde "batch" en ik heb geen idee waarom die ene zo transparant is en de rest niet. Een niet onderbouwde theorie is dat de witte op een redelijk groot vuiltje (stof) zijn gaan groeien waardoor de kristalstructuur niet perfect is. De transparante is misschien in het midden van de oplossing of zonder (een groot) vuiltje gaan groeien.

Z4x
Gallium

Re: Natriumchloride

Post by Z4x » 11 Mar 2012, 10:03

Bij een bepaalde warme temperatuur (met een te snelle verdamping) krijgt de stof niet de tijd om goed in kubistische vorm te kristalliseren en krijg je een soort van bismuth kristallen. Het zijn zwakke kristallen.

Foto (het is maar een kleintje hoor, niet eens 1 cm lang):
nacl-trap-01.jpg
//edit: te snelle verdamping (voor NaCl in ieder geval) is ongeveer 30ml op 17 uur, dus 1,8ml per uur. Er lost 360 gram NaCl op in 1 liter, dus 0,64 gram per uur kristallen is te veel. Oftewel, het kost je hoe dan ook meer dan 66 dagen om een 1kg NaCl kristal te maken. B)

spidey
Kobalt

Post by spidey » 12 Mar 2012, 17:35

Wat is dat nou voor een berekening? Volgens mij ben je een belangrijk basisgegeven vergeten te vermelden, namelijk de totale hoeveelheid vloeistof (en de hoeveelheid opgeloste stof). De hoeveelheid verdamping is niet een absolute maar een relatieve maat; als je 1 ml verdampt van 10 ml oplossing, dan is dan een afname van 10% van de totale massa, terwijl 1 ml van 100 ml maar 1% massaverandering geeft en daarmee ook veel minder kristallisatie van je zout.

Maar wel een zeer bijzonder kristal! Was dit zuiver NaCl, of spelen verontreinigingen hier ook een rol?

Reap
Argon

Post by Reap » 12 Mar 2012, 17:40

Doet mij erg denken aan mijn mislukte aluin/CuSO4 kristallen, die hadden ook erg een trapstructuur.

Maar spidey als de concentratie NaCl in beide oplossingen hetzelfde is en bij beide oplossingen verdampt 1ml dan onstaat er toch hetzelde aantal mol aan oververzadiging en dat kristalliseert dan toch? Ik dacht dat volume/massa aan oplossing alleen de grootte van je kristal limiteert.

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 12 Mar 2012, 20:57

Ik had keukenzout van de Lidl gekocht (van die kartonnen bussen). Helaas zit daar wel een soort van "vliesjes" rotzooi in en dat langzaam bezinkt. Daarnaast zit er ook jodium in, maar dat is mg per kg ofzo, dus heel weinig. Ik heb vanwege het testen van verdampopstellingen gewoon kraanwater gebruikt. :$

Ik denk dat verontreinigen niet een rol spelen. Op dit forum las ik eens dat iemand zei dat NaCl in zijn eigen kristal water weer oplost soms, misschien vandaar de rare kristalstructuur.

De kristalstructuur van bismuth is trouwens ook niet zo raar, maar "gewoon" trigonal.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 12 Mar 2012, 21:22

Natriumchloridekristallen hebben geen kristalwater.
Organisch chemicus

Reap
Argon

Post by Reap » 12 Mar 2012, 22:36

JOZO zout is 98,8% NaCl rest KI en antiklontermiddel

Post Reply