Natriumchloride

Alles over kristallen en de wetenschappen daaromheen.
Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Re: Natriumchloride

Post by Z4x » 24 Mar 2012, 18:13

Verloop van kristalgroei in een druppel. Het gaat net zoals een koffievlek aan de zijkanten meer "deponeren" waardoor je kringen krijgt. Derde foto zie je de kleine kubussen. Foto's gemaakt met het mooie zonlicht van vandaag.

"Druppel methode" niet geschikt voor groeien van seed-crystals, water verdampt te snel denk ik. Al heb je wel bij grotere druppels in het midden een hoger percentage van perfect gevormde kristallen. :)
NaCl-Bel-Crystal-01.jpg
NaCl-Bel-Crystal-02.jpg
NaCl-Bel-Crystal-03.jpg
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 24 Mar 2012, 18:34

Dat ziet er wel erg leuk uit. Ik denk dat je zo nog wel leuker zaadkristalletjes kan maken. Met wat zwart papierhet water afdeppen, de kristallen afvegen en apart zetten.
Organisch chemicus

Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Post by Reap » 25 Mar 2012, 19:41

Helemaal mee eens, ziet er erg mooi uit.

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 27 May 2012, 19:58

Nieuwe verdampopstelling. Ongeveer een week verdampen. Ik denk dat de opstelling wel goed werkt, maar NaCl lost weer in zichzelf op (bij te hoge temperatuur). Het grootste kristal is 2,5 bij 2,5 cm.

Foto:
nacl-kristal-groot.jpg
Bismuth-achtige kristal groei. :)
nacl-kristal-groot-bismuth.jpg

Reap
Argon

Post by Reap » 28 May 2012, 18:07

Enige wat nog mist is de kleur en trapping heh. :)

spidey
Kobalt

Post by spidey » 29 May 2012, 23:22

Z4x wrote:Ik denk dat de opstelling wel goed werkt, maar NaCl lost weer in zichzelf op (bij te hoge temperatuur).
Dan heb je een wetenschappelijke publicatie in de maak, want NaCl heeft geen kristalwater in het rooster.

Gezien je foto's begrijp ik nu ook hoe de Egyptische pyramides zijn ontstaan: woestijnzand oplossen en trapsgewijs laten uitkristalliseren :o

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 30 May 2012, 08:26

Vreemd, dan weet ik niet hoe die kanalen ontstaan. Misschien heeft het toch iets met warmte of te snel kristalliseren te maken. Mijn opstelling heeft geen warmte bron onderaan, dus het kan niet de stroming van het water zijn.

Opstelling:
verdamping.png
Bubbelspul onder het glas is gewoon piepschuim.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 30 May 2012, 16:58

Mooie opstelling. Lopen je draden om het glas of door de vloeistof? En zijn die blauwe "bollen" condensdruppels? Die bismuth-achtige kronkel in de onderste foto is inderdaad heel apart. Tegelijkertijd zie je wel nog steeds heel goed het blokkige karakter van NaCl.

Ik weet niet welke details allemaal een rol spelen bij kristallisatie, maar het zou me niet verbazen als heel kleine hoeveelheden verontreinigingen voor de vorming wel belangrijk zijn. Ik heb thuis een glas met Pr-sulfaat staan, waar mogelijk nog een spoor aan ammoniumsulfaat door zit, of sulfiet. (Was NH4-Pr-sulfaat en NH4 weggecalcineerd op roodgloed.) Dit kristalliseert echt totaal niet. Het worden lelijke amorfe korsten die alsmaar groeien. Op de bodem liggen een paar matte korreltjes ter grootte van een suikerkorreltje. Een ander glas, met Pr-sulfaat dat geen NH4-sulfaat bevat, kristalliseert in grotere en heldere kristallen uit. Maar ook dat heeft een rand amorfe groene massa gevormd. Eerder gebeurde dat volstrekt niet, maar toen was de oplossing nog zuur. De pH is nu rond de 6 en was eerder 4 (100 maal lager). De kristallen waren toen prachtig helder en groot. Maar er kristalliseerde een beetje zuur mee uit.

Opgrond hiervan denk ik dat verontreinigingen (en dus ook pH) een heel bepalende factor in het kristallisatieproces kunnen vormen. Terug naar jouw experiment: zou het aan het water kunnen liggen?

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 30 May 2012, 22:36

Oja, het was met kraanwater, hehe. Dat wou ik nog veranderen, maar had eerst kraanwater gebruikt voor het testen van de opstelling. Ik denk dat ik de grote kristallen herkristalliseer in demiwater en het experiment opnieuw doe. Ook de bak op een koudere plaats zetten en een lagere hoeveel energie er in stoppen (bijvoorbeeld zo'n grote kristal maar in 2 weken in plaats van 1).

De draden lopen over het glas, probleem is alleen dat het niet mooi eromheen is gewikkeld. Bij het "afwikkelen" van de draad is het in de knoop gegaan en zo dus weer om het glas. Dat zou mooier moeten kunnen. Nog mooier is het glas in een kleine bak water in soort thermofles.

Blauwe bolletjes zijn condensdruppels, ja. ;)

De vraag bij pH is natuurlijk welke kant je uit wilt. Zuurder of basischer, wat is beter? pH neutraal klinkt ook wel goed. :+

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 19 Dec 2013, 22:12

http://phys.org/news/2013-12-salty-ordi ... idden.html.
When sodium chloride (NaCl) is squeezed by diamond anvils at high temperatures and under Cl- or Na-rich conditions, exotic compounds such as NaCl3 can be formed. Credit: Artem R. Oganov & Weiwei Zhang
Volgens mij is het niet stabiel bij normale druk en temperatuur, maar wel vet dat het kan. :D

spidey
Kobalt

Post by spidey » 27 Dec 2013, 11:52

Dat geeft ook te denken over wat zich in het binnenste van de aarde afspeelt. Daar zijn drukken van 100 kbar heel normaal. Een totaal andere chemie dan die wij hier op het oppervlak kennen...

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 27 Dec 2013, 13:53

spidey wrote:Dat geeft ook te denken over wat zich in het binnenste van de aarde afspeelt. Daar zijn drukken van 100 kbar heel normaal. Een totaal andere chemie dan die wij hier op het oppervlak kennen...
Inderdaad en dan heb je ook nog een mix van acht elementen in de Aarde. Er zijn dan denk ik ook nog heel veel moleculen die we nog niet kennen. Grof gezien, stel dat het zoiets is: FexOxSixMgxNixSx waarbij x de waarde van 0 t/m 6 kan hebben (aanname). Dan heb je 66 mogelijkheden, ongeveer 45 duizend mogelijkheden... maar wel iets minder omdat ze niet allemaal mogelijk zijn (niet stabiel genoeg). Maar redelijk zeker kan gezegd worden dat er wel duizenden verschillende moleculen in de aarde mogelijk zijn. Niet allemaal zullen ze tegelijk voorkomen, want de juiste omstandigheden zijn niet aanwezig voor allemaal.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Samenstelling_van_de_Aarde.

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 22 Mar 2014, 21:07

Ze 'smelten'...
melting.jpg
NaCl kristallen in de koude schuur in een (niet luchtdicht) gesloten plastic petrischaaltje.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 24 Mar 2014, 13:22

Wat is er precies gebeurt? Zijn de scherpe randen verdwenen?

Ik krijg wel eens de indruk dat een hoge luchtvochtigheid ertoe leidt dat NaCl gaat konteren. (Niet voor niets worden Nax[(AlO2)x(SiO2)y].zH2O (E554) en (Na,K)4[Fe(CN)6] (E535, E536) als antiklontermiddel toegevoegd.) Ik kan me voorstellen dat klontering zoiets is als het vormen van een geconcentreerde oplossing op de kristaloppervlakken, waardoor er migratie van het zout optreedt naar drukarmere plaatsen. Als het dan weer wat droger wordt, heb je zo'n harde klont van korrels.

Wel erg jammer van je kristallen; met name die kleinere geheel transparante kubussen zijn erg mooi, vind ik.

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 24 Mar 2014, 15:24

Ik weet het niet. Ze stonden gewoon voor een lange tijd in de schuur. Blijkbaar trekken ze toch aardig wat vocht aan wat de buitenkant een beetje doet oplossen en dan heb je geen scherpe kristallen meer. Helaas heb ik de foto niet zo duidelijk gemaakt, maar er is ook eentje helemaal rechts die echt zwemt in het water en het lijkt alsof ie opnieuw gekristalliseerd heeft.

Post Reply