Natriumchloride

Alles over kristallen en de wetenschappen daaromheen.
Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Re: Natriumchloride

Post by Z4x » 01 Feb 2016, 14:16

spidey wrote:Allemaal met mooie scherpe hoeken.
Hoe groei je zulke nu verder tot 1cm of meer?
Heel erg langzaam. Tot nu toe lijkt dat de enige manier om mooie natriumchloride kristallen te maken. :'(
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 01 Feb 2016, 15:13

Volgens mij worden de kristalletjes vastgehouden door statische electriciteit in het plastic van je beker.
Je zou al bijna denken dat dat misschien een manier is om kristallen in het midden van een oplossing te kunnen houden....

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 01 Feb 2016, 15:35

spidey wrote:Volgens mij worden de kristalletjes vastgehouden door statische electriciteit in het plastic van je beker.
Je zou al bijna denken dat dat misschien een manier is om kristallen in het midden van een oplossing te kunnen houden....
Ik denk niet dat het statische elektriciteit is, want dan zou er ladingsverschil moeten zijn en dat is na paar dagen (en weken) echt wel weg.

Waarschijnlijk is het plastic op micro- of nano-schaal heel erg oneven en groeit er een beetje NaCl tussen de 'plastic groeven' wat voor een redelijke stevige verbinding zorgt.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 03 Feb 2016, 00:01

Z4x wrote:Ik denk niet dat het statische elektriciteit is, want dan zou er ladingsverschil moeten zijn en dat is na paar dagen (en weken) echt wel weg.
Dat is niet gezegd. Er hoeft bovendien alleen maar een polarisatie te zijn. Die kan "ingevroren" zijn, zoals bij het roemruchte bariumtitanaat.

MrRedox
Elektron

Post by MrRedox » 14 Feb 2016, 19:56

@Z4x
Wow, prachtige foto's! Op welke manier heb je deze foto's gemaakt? De kleuren van de cd geven echt een mooi effect :)

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 15 Feb 2016, 17:26

MrRedox wrote:@Z4x
Wow, prachtige foto's! Op welke manier heb je deze foto's gemaakt? De kleuren van de cd geven echt een mooi effect :)
Bedankt. :)
Ik gebruik een oude digitale spiegelreflexcamera (Nikon D40 met standaard lens) met daarvoor een omgekeerde oude lens (50mm dacht ik) voor een soort van macro-opstelling.
Voor belichting gebruik ik één of twee "flits-boxen" zoals deze.
Voor de kleuren had ik de cd's gewoon erachter gezet en er een beetje omheen (of onder) voor reflecties.
Je hebt in principe geen flitsers nodig, je zou ook goed veel tl-licht kunnen gebruiken en een statief met langere sluitertijd.
Foto's bewerk ik vaak nog wel een beetje met Gimp, Irfanview of Lightroom om helderheid/contrast beter te krijgen, foto's te snijden en verkleinen.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 15 Feb 2016, 23:42

Het resultaat mag er dan ook wezen. ::thumbsup::

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 16 Feb 2016, 17:30

spidey wrote:Het resultaat mag er dan ook wezen. ::thumbsup::
:D

Het hoeft trouwens niet ingewikkeld, zie bijvoorbeeld hoe deze foto van een mes is gemaakt (halverwege webpagina): http://fotopraxis.net/2014/11/06/produk ... phone-i-2/

cucurbit
Waterstof

Post by cucurbit » 23 May 2016, 22:09

Prachtige foto's Z4x !

Ik ben ook een beetje bezig geweest met kristallen van NaCl. Tjonge, veel moeilijker dan aluin, wil je er grote heldere éénkristallen van maken! (ik heb een paar heldere aluinjoekels van 4-5 cm)

Na een paar mislukte pogingen met gewoon keukenzout ben ik overgestapt op grof zeezout. Ik heb het vermoeden dat het antiklontermiddel de kristalgroei verstoort. Sterker nog: de werkzaamheid ervan is gebaseerd op het verstoren van de kristalgroei, ferrocyanide bijvoorbeeld zorgt ervoor dat deeltjes zich afzetten op de randen en hoeken i.p.v. de vlakken - en dat is nou juist wat een kristalkweker niet wil!

Je zit dan wel weer met andere verontreinigingen zoals calcium en magnesium. Misschien een voorraadje gezuiverde zeezoutoplossing maken door het eerst een beetje in te koken en een paar dagen te laten verdampen, en dan affiltreren en verder werken met het filtraat.

Beter dan antiklontermiddel, met Jozo kreeg ik zelfs een soort draden die omhoogkropen. Creepy!

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 23 May 2016, 22:38

Bedankt.

Jouw kristallen zien er ook al mooi uit.
Een groot mooi vierkant kristal maken van keukenzout is (als amateur) bijna niet te doen, dus ik zou gewoon doorgaan met die je hebt en kijken of het nog mooi en stevig blijft.

Ik heb ook het idee dat kleine onzuiverheden de kristalgroei van natriumchloride al heel snel verstoort, misschien moet ik ook maar even een snelle rekristallisatie doen.
Maar ook weer niet te snel, want dan zit de verontreiniging gewoon in de kristallen zelf en neem je ze mee.
Koken en dan de oplossing laten bezinken helpt ook heel erg. Is wel wat geduld voor nodig (weekje of zo laten staan).

cucurbit
Waterstof

Post by cucurbit » 23 May 2016, 23:42

Geduld genoeg, anders moet je hier niet aan beginnen :D
Deze exemplaren moeten inderdaad nog wel flink doorgroeien, langzaam maar zeker. Het zijn geen perfecte kubussen, maar wel interessante architectonische structuren!

Ik was nog vergeten te vermelden dat ik ook vaak last had van kleine kristalletjes die zich op het oppervlak van de oplossing vormen en dan blijven drijven en een korst gaan vormen. Als die na een tijdje zinken en op de kristallen terechtkomen is dat niet goed... Verdamping ging waarschijnlijk te snel ondanks een vel papier er bovenop.

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 24 May 2016, 09:16

cucurbit wrote: Ik was nog vergeten te vermelden dat ik ook vaak last had van kleine kristalletjes die zich op het oppervlak van de oplossing vormen en dan blijven drijven en een korst gaan vormen. Als die na een tijdje zinken en op de kristallen terechtkomen is dat niet goed... Verdamping ging waarschijnlijk te snel ondanks een vel papier er bovenop.
Ja, daar heb ik ook last van. :) Hoe werkt je opstelling trouwens en hoe wil je er voor gaan zorgen dat het minder snel verdampt?

cucurbit
Waterstof

Post by cucurbit » 24 May 2016, 16:38

Z4x wrote: Ja, daar heb ik ook last van. :) Hoe werkt je opstelling trouwens en hoe wil je er voor gaan zorgen dat het minder snel verdampt?
Gewoon een plastic bakje met een vel papier erop. De verdamping gaat waarschijnlijk nog steeds te snel zo...

Een voordeel van NaCl is wel, dat de oplosbaarheid niet erg afhankelijk is van de temperatuur, in tegenstelling tot bv. aluin.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 24 May 2016, 23:07

cucurbit wrote:
Gewoon een plastic bakje met een vel papier erop. De verdamping gaat waarschijnlijk nog steeds te snel zo...

Een voordeel van NaCl is wel, dat de oplosbaarheid niet erg afhankelijk is van de temperatuur, in tegenstelling tot bv. aluin.
Huishoudfolie over een deel? Werk als een tierelier.
Z4x wrote:(...)
Ik heb ook het idee dat kleine onzuiverheden de kristalgroei van natriumchloride al heel snel verstoort, misschien moet ik ook maar even een snelle rekristallisatie doen.
Maar ook weer niet te snel, want dan zit de verontreiniging gewoon in de kristallen zelf en neem je ze mee.
Koken en dan de oplossing laten bezinken helpt ook heel erg. Is wel wat geduld voor nodig (weekje of zo laten staan).
Het antiklontermiddel klontert dan in wezen met zichzelf en je kunt het met een niet geperforeerd blank koffiefilter of een Kleenex tissue filteren.

Faytje
Waterstof

Post by Faytje » 05 Jun 2016, 21:42

Hebben jullie al eens geprobeerd om een klein beetje HCl toe te voegen aan het demi water? Ik heb wel eens gelezen dat een klein overschot aan Cl nodig is voor het vormen van grotere mooie transparante NaCl kristallen.

Echt prachtige foto's trouwens Z4x!!! Die met de DVD kleuren zijn mijn favorieten :)

Post Reply