Koper (metaal)

Alles over kristallen en de wetenschappen daaromheen.
woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Re: Koper (metaal)

Post by woelen » 07 Mar 2016, 15:29

Zet de app AndFTP op je telefoon (ik neem aan dat het een Android toestel is) en gebruik FTP voor het overzetten van bestanden. Ik gebruik nooit meer kabeltjes om bestanden op mijn telefoon uit te wisselen met mijn PC. AndFTP is zoveel gemakkelijker.

Aan de PC-kant kun je de gratis FileZilla server installeren (voor Windows) of standaard vsftpd gebruiken (voor Linux). Dit is een FTP-servertje en heel gemakkelijk te installeren en configureren. Via Wifi kun je dan met je toestel naar je PC en bestanden ophalen of er naar toe sturen.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 08 Mar 2016, 05:28

Goede suggestie! Ik had er nooit bij stilgestaan dat dat mogelijk is.
Helaas wil ook dit niet lukken. Het is me een volkomen raadsel waarom niet.
Beide programma's geïnstalleerd. Inloggen vanaf telefoon werkt, maar hij ziet de files niet op de server staan. (Ik heb een voorbeeld file in de aangegeven directory neergezet.) Het aparte is dat AndFTP na 30 seconden de melding geeft
"Failed to connect to <ip-adres> port 21"
In de router staan port 21 en 22 geforward met dezelfde mapping.

NB lekker off topic dit

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 08 Mar 2016, 12:51

Je moet dit van binnen uit doen, niet via de router. Je telefoon moet connecten aan je WIFI netwerk en dan moet je naar de PC toe (ik neem aan dat die op het zelfde klasse C subnet zit als je telefoon als die met WIFI is verbonden).
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

spidey
Kobalt

Post by spidey » 09 Mar 2016, 01:24

Het is na nog eens anderhalf uur prutsen uiteindelijk gelukt :)
De hoofdoorzaken waren dat ik het externe IP adres niet had ingesteld bij de Passive mode settings van FileZilla Server; en bovendien stond de Windows firewall niet goed ingesteld. Oude instelling weggegooid en opnieuw ingevoerd en toen werkte het. Nu het werkt is het lekker werken zo. Transfer gaat veel sneller dan via USB. Erg prettig, want die foto's zijn ca. 7MB per stuk. Thanks, Woelen!

Bijgevoegd nog even een off-topic foto n.a.v. Z4x tips over belichting goed kiezen. De tinten in de foto hieronder zitten allemaal in het grijs-zwarte bereik, waardoor de foto onduidelijk wil worden. Het ging erom de punt van de beitel goed in beeld te krijgen. (Moderatoropmerking: Als je hier meer over wilt discussiëren, graag een apart draadje openen.)
20160216_213839_detail_small.jpg
Zo. En nu snel terug naar de koperkristallen!

cucurbit
Waterstof

Post by cucurbit » 24 May 2016, 22:17

Stom dat ik dit forum jarenlang een beetje heb verwaarloosd, inhaalslag geboden dus - zoals dit draadje helemaal doorlezen!
Mooie koperkristallen zeg, en een bewonderenswaardig doorzettingsvermogen. Wat een hoop variabelen om rekening mee te houden.

Ga ik ook 's proberen, alles is aanwezig: koperdraad, -buis en -sulfaat, overal slingeren adapters rond, geduld zat... ;)

Welke andere metalen zouden geschikt zijn voor dit soort electrolytische metaalkristallen vanuit een waterige oplossing (dus niet al te onedel)? Deze schieten me even snel te binnen:

tin
zilver (prijzig maar nog net te doen)
chroom (giftig in de vorm van Cr(VI) )
nikkel (giftig)
lood (giftig)
goud en de platinametalen (beetje duur)

En cyaniden als anion, wat ik vaak tegenkom in 'recepten' zoals in Mengen & Roeren ;) , nee daar ga ik niet aan beginnen :o

spidey
Kobalt

Post by spidey » 24 May 2016, 23:13

Tip voor zilver: vraag eens bij een handelaar naar zilveren munten. Er worden in Nederland 5euromunten uitgegeven die van vrijwel zuiver zilver zijn. Als deze in omloop zijn geweest, zijn ze voor verzamelaars waardeloos. Van deze munten in de intrinsieke waarde vrijwel gelijk aan de chartale waarde. Omdat je op handelsplatforms (Catawiki bijvoorbeeld) altijd commissie en vervoer betaalt, is dit veruit de gunstigste manier om aan zilver te komen, die ik gevonden heb.

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 25 May 2016, 08:44

Yes, nog iemand die dit gaat proberen. Laatste tijd geen opstelling meer gestart, maar als iemand anders dit ook probeert groeit de enthousiasme weer. Goed veel foto's en updates plaatsen en alles noteren! B)

Ik wil uiteindelijk ook andere metalen proberen, maar dacht; eerst maar koper onder de knie krijgen voordat ik met andere (duurdere) metalen begin. Helaas nog steeds niks onder controle. :P
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

VanBassum
Waterstof

Post by VanBassum » 26 May 2016, 00:09

Leuk dit soort kristallen.
Ik heb het gister even geprobeerd met kopernitraat maar dat gaf niet echt een mooi resultaat.
Er groeide een soort zwart bolletje aan de kathode.
Misschien dat ik het later nog eens probeer met chloride of sulfaat.

Meestal geeft een lagere stroom ook een groter kristal.

cucurbit
Waterstof

Post by cucurbit » 28 May 2016, 01:03

Sulfaat aangezuurd met wat zwavelzuur is toch het beste, las ik? Nitraat lijkt me niet goed.

Ja, het gaat al gauw te snel, heb ik gemerkt na een avondje amateuristisch experimenteren. Ik heb niet eens meters.

Gelukkig heb ik wel een microscoop (een ouwe Rus, MBU-4) om af en toe de kathode te bekijken.

Ik krijg alleen knolletjes/dendrieten, geen vlakken. De weerstand van een fietslampje ertussen is te klein, het gaat te snel.
's Kijken of er nog wat in huis valt te 'scavengen' naar geschikte weerstanden, altijd leuker dan kopen ;)

Verbazingwekkend trouwens hoe snel zo'n koperen anode weggevreten wordt, zelfs door een klein stroompje dat een fietslampje zwak doet oplichten.
Wordt vervolgd...

VanBassum
Waterstof

Post by VanBassum » 28 May 2016, 13:34

Hmm,
Ik denk dat je stroom nog steeds te groot is. Misschien moet je het eens proberen met enkele mili amperes. Het zal dan wel een paar dagen duren voordat je wat ziet groeien.
Wat gebruik je nu als spanning en stroom? Een adapter met een fietslampje in serie als ik het goed begrijp?

Even wat getallen,
Stel de adapter is 12V, en we gaan er even van uit dat de weerstand van de cel dusdanig laag is dat die te verwaarlozen is.
En we gebruiken een weerstand R in serie met de cel van 1Kohm. Dan is de stroom door de cel als volgt te berekenen.
I=U/R. 12V/1000 = 12mA aan stroom.

Let wel even op,
In dit voorbeeld ga ik er vanuit dat er geen spanningsval over de cel is.
Wat de weerstand van de cel is, dat is per cel afhankelijk. (Oppervlakte elektrode, afstand elektrode, elektrolyt, ect.)

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 28 May 2016, 17:47

Ik wil jullie niet te veel sturen, omdat ik een beetje vast zit met de resultaten en jullie niet in dezelfde hoek wil duwen, maar ik ga toch paar tips geven. :)

Ik gebruik een kleine elektrode, vanaf nu noem ik deze de kristalelektrode, aangesloten op de negatieve kant van de stroombron, voor waar het koper op neerslaat en de kristallen vormen.
De andere elektrode (donorelektrode, positief) is altijd groter. Bijvoorbeeld voor de kristalelektrode elektriciteitsdraad gebruiken en voor de donorelektrode een koperbuis (koperleiding voor water).
De oplossing (elektrolyt) moet naast (verdund) kopersulfaat ook een beetje zwavelzuur bevatten.
De oplossing die tot nu toe het beste werkte:
100ml verzadigde kopersulfaat oplossing (alles op kamertemperatuur)
100ml gedemineraliseerd water
3 ml zwavelzuur 30%
Spanning op de cel: 0,5V en er liep ongeveer 32mA.
Afstand elektrodes ongeveer 5cm.
Donorelektrode geschuurd/gepolijst tot deze weer glom. Kristalelektrode geschuurd. Beide elektrodes waren dus vetvrij.
Redelijk resultaat pas na 1 week (of 2).
Cel afdekken zodat er geen water verdampt!

Succes! En wel foto's maken! :D

cucurbit
Waterstof

Post by cucurbit » 28 May 2016, 18:07

Bedankt voor de tips allemaal, tijd voor een wat meer systematische aanpak.

De output van mijn adapter is 4,5 V, max 1 A. Met een 1k5 weerstand geeft dat 3 mA, wel heel erg weinig, een paar honderd Ohm zal beter zijn.

Zodra ik wat leuks heb maak ik foto's, kan even duren!

VanBassum
Waterstof

Post by VanBassum » 03 Jun 2016, 00:41

Ik bedacht me zojuist nog iets leuks.
Silicon wafers om chips van te maken zijn plakken van een kristal aan silicium. Dit kristal wordt gemaakt door een seed op een roterende staaf in een bad met vloeibaar silicium te hangen. Door de draaiende beweging groeie alle delen even snel waardoor er een pilaar uit een kristal ontstaat. Misschien ook mogelijk met koper? :)

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 04 Jun 2016, 08:25

VanBassum wrote:Ik bedacht me zojuist nog iets leuks.
Silicon wafers om chips van te maken zijn plakken van een kristal aan silicium. Dit kristal wordt gemaakt door een seed op een roterende staaf in een bad met vloeibaar silicium te hangen. Door de draaiende beweging groeie alle delen even snel waardoor er een pilaar uit een kristal ontstaat. Misschien ook mogelijk met koper? :)
Koper smelt pas bij 1400 graden. Dat is aardig heet, gevaarlijk en moet ook een tijdje die temperatuur redelijk precies vasthouden.
Om vervolgens dan een roterende staaf te hebben die ietsjes kouder is en daar in draait lijkt mij lastig. Oxidatie van de smelt met de lucht lijkt mij ook een groot probleem.
Niet onmogelijk voor amateurs, maar niet iets dat ik zomaar zou doen. Ik zou zoiets alleen doen als ik meer ervaring heb met hoge temperaturen en het smelten van metalen.

Een methode die beter werkt is waarschijnlijk de gastransportmethode. Het opwarmen van de sample zou dan kunnen via inductieverhitting.
Dat werkt met een gesloten systeem waardoor er geen oxidatie plaatsvindt en geen giftige dampen vrijkomen.

VanBassum
Waterstof

Post by VanBassum » 04 Jun 2016, 16:55

Ik bedoelde met elektrolyse, dus de kathode laten roteren.

Als je wilt smelten zou ik eerder tin of gallium pakken.

Post Reply