Bismut (metaal)

Alles over kristallen en de wetenschappen daaromheen.
Post Reply
Zoetepasweiden
Stikstof
Chemistry interests: Overall

Bismut (metaal)

Post by Zoetepasweiden » 20 Feb 2011, 21:42

Het metaal bismut kan onder bepaalde omstandigheden ook heel mooi uitkristalliseren. Bismut oxideert vrij snel, vandaar dat de kristallen op bijgevoegde foto een nogal doffe uitstraling hebben. Je kunt het oxidelaagje van de kristallen verwijderen door ze eventjes onder te dompelen in verdund(!) zoutzuur en ze daarna goed na te spoelen met water. Wel heel goed afdrogen!

Binnen enkele uren zal zich echter weer een oxidelaagje op het metaal vormen, in het begin is er ten gevolge van interferentie een prachtig kleurenschouwspel op de kristallen te zien. Na een week of twee zijn ze echter weer even dof als vanouds.

Ik zal eens kijken of ik dat mooie kleurenschouwspel ook fotografisch kan vastleggen. Wordt dus vervolgd...

Paul
Koolstof

Re: Bismut (metaal)

Post by Paul » 12 Oct 2011, 10:47

In de 'algemene kristallen' topic had ik al wat foto's van mijn kristallen geplaatst, er komen er binnen kort nog wat bij, maar dan in dit topic. Ik heb op Flickr een galerij gemaakt met de mooiste bismut kristallen van mensen over de hele wereld: Flickr Bismut Galerij, geniet ervan!

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 12 Oct 2011, 23:09

Nice! Ik stem op nummer 3 ;)

Die kleuren op de foto's in jouw gallerij worden veroorzaakt door de dikte van het oxidelaagje. Als dat aangroeit, dan verdwijnt dus de kleur na verloop van tijd. Is jou ervaring met bismuth ook die van Zoetepasweiden, dat ze snel dof worden?

Paul
Koolstof

Post by Paul » 13 Oct 2011, 10:07

Ik heb een groot aantal kristallen al jaren onbeschermd op een plank liggen, het enige dat aangroeit is een laag stof. :D

Ook puur bismut lijkt niet te oxideren aan de lucht, noch de kristallen waarvan ik de oxidelaag me zoutzuur heb verwijderd. Zover ik weet vind oxidatie pas plaats bij temperaturen boven 200 oC. Ik snap dan ook niet hoe het komt dat de kristallen van Zoetepasweiden zo dof worden. Dit is ook het eerste geval waarbij ik dit effect tegen gekomen ben.

Wellicht dat vervuilingen in he bismut een rol spelen? Ik gebruik zelf bismut met een zuiverheid van 99,99%. Ik heb wel gehoord dat bismut met een redelijke tin-vervuiling helemaal niet oxideert, maar ik heb geen idee of dit waar is.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 13 Oct 2011, 16:36

Ik heb zelf in het verleden mallen gegoten van zink. Daarbij gebruikte ik restanten plaatmateriaal als uitgangspunt. Op de platen stond wat informatie gedrukt over de soort zink waar ik mee van doen had. Toen ik een paar mallen had gemaakt en weer nieuwe wilde maken, ging ik een keer nieuwe reststukken halen en daar stond toen op "titaanzink". Wat me opvalt is dat de mallen van titaanzink nu - een kleine 10 jaar later - nog steeds glimmen, terwijl de andere al lang dof en grijs geworden zijn. Dus ja, toevoegingen kunnen een wereld van verschil maken. B)

Ragbips
Natrium
Chemistry interests: Organic

Post by Ragbips » 14 Oct 2011, 20:06

Hmmm wat vreemd, bij mij zijn ze ook al maanden goed.
Ik dacht ook dat de mooie kleur juist aan het oxidelaagje te danken is. :|

Het is me met mijn telefoon nog niet echt gelukt om mooie close up foto's te maken, maar dit is de mijne. De trappetjes zijn ook niet heel duidelijk :P

Paul
Koolstof

Post by Paul » 16 Oct 2011, 15:32

Leuk kristal, heb je die zelf gemaakt?

Ik heb nu bij één van mijn, met zoutzuur schoongemaakte, stukjes bismut gezien dat er een gekleurd laagje op gekomen is. Of dit oxide is weet ik niet, het zouden ook resten uit de schoonmaak oplossing kunnen zijn. Eén van die resten zou bismutoxychloride kunnen zijn, wat alleen in een zure omgeving opgelost blijft en dus neerslaat wanneer je je kristal met water afspoelt. Zeker in de hoeken van de getrapte structuur is dit een probleem en kunnen er witte resten achter blijven.

Reap
Argon

Terugwinnen van bismuth

Post by Reap » 02 Nov 2011, 18:39

Hmmmmm niet zo goed gelukt bij mij vanmiddag.
We hebben blokjes Bi in een (vermoedelijk) tinnen kroes gedaan (oneffen, zwart en ruwe bodem). Brander op een ruisende vlam gezet. Kroes op een hoogte dat die in de punt van het kleurloze deel van de vlam zit, zodat er "een rode gloed onder de kroes vandaan kwam". Wanneer alles gesmolten was brander onder de kroes uit en laten afkoelen.
Wanneer er 2mm van de rand het oppervlak niet meer bewoog als we een tikje tegen het statief gaven het nog vloeibare Bi afgegoten in een (waarschijnlijk aluminium cake bakje)

Geen veelbelovende resultaten, het leek heel erg op een (ondoorzichtig en zwaar) blokje ijs dat nog niet helemaal bevroren was zonder of weinig (en kleine) kristallen erin. Ook was de kleur soms ook een beetje apart, geelgroen.
Ook viel het op dat het bismut uit de "verwarm kroes" een matte/grijze onderkant had, en het bismut dat afgegoten was heel erg glanzend zilver was (aan de onderkant).
De kroes kreeg aan de onderkant kleuren die veel weg hadden van bismut, het zelfde geld voor het cakebakje.

Op pogingen daarna met dezelfde setup maar dan met een keramische Al2O3 kroes, vergelijkbare resultaten.

Er was opvallend veel "rommel" achtergebleven in de (vermoedelijk) tinnen kroes, dit wilde niet smelten.
Ik denk zelf niet dat de kroes van tin was, omdat tin een lager smeltpunt heeft dan bismut.
Maar goed misschien was het een legering van tin.

Ik vraag me af wat die grijze rommel nou geweest is. En als er Bi inzit of het eruit te halen valt.
En of mijn bismuth nog wel zuiver is, en hoe ik dit weer zuiver.
(Bi+3HNO3 -> Bi(NO3)3 en vervolgens elektrolyse?)

Ik zoek ook nog hoe ik kristalvordering kan bevorderen, omdat de binnenkant van het holle blokje Bi dat ik gemaakt heb, de wand wel kristallijne patronen vertoont maar geen duidelijke "hopper kristallen". (zaadkristal? wel beetje tricky)

spidey
Kobalt

Post by spidey » 03 Nov 2011, 13:29

Moderatoractie:
Discussie over het terugwinnen van bismuth n.a.v. de bovenstaande post verloopt onder Terugwinnen van bismuth. (Onderwerp gesplitst op verzoek van Reap.)

Paul
Koolstof

Post by Paul » 05 Nov 2011, 17:25

Bismut kristallen maken is een kwestie van heel veel oefenen. Ik heb er ook een tijdje over gedaan om alles goed te krijgen. Mijn ervaring is, is dat een geel/groene kleur op het bismut wijst op de juiste temperaturen.

Zag je in het aluminium blikje waar je het bismut ingegoten had ook kristallen groeien? Vaak werkt het beter om je tweede 'container' als groeivolume te gebruiken. Vaak kan je hier met een pincet de kristallen uit halen. Zorg er altijd voor dat je bismut niet te heet wordt, het vormt dan minder gemakkelijk een supergekoelde vloeistof. Ook lijken kleine volumes dit beter te doen dan grote volumes. Als je goedkoop een smeltkroes wilt hebben, gewoon een pannetje kopen en eventueel het tefal er uit schuren.

De rommel die achterblijft in je kroes is een mengsel van veel bismut en een beetje bismutoxide (in pure vorm geel van kleur). Bewaar het en als je er veel van hebt, opnieuw verwarmen en het bismut er voorzicht uitpersen. Je kan gemakkelijk de helft van het gewicht aan 'prut' terugwinnen. Wat je overhoudt kan je terugwinnen met de info uit het andere topic.

Het probleem met entkristallen is dat je zo'n kristal (met oxide aan de buitenkant) door de oxidelaag van je gesmoltenbismut heen drukt. Er vindt dus eigenlijk geen contact plaats tussen je entkristal en je vloeibare bismut. Het is echter wel een goede methode, maar meer omdat je lokaal een kristallisatie(nucleatie)punt in de vloeistof brengt. Wat je het beste kan doen is om je kroes met gesmolten bismut langzaam af te laten koelen en wanneer deze de juiste temperatuur heeft bereikt (kwestie van uitproberen) er een metalen oogje in te duwen. Deze zal op de vloeistof blijven drijven en na een tijdje kan je deze eruit tillen en zit er, als het goed is, een kristal aan. Het is wel de moeilijkste techniek met de kleinste kans op succes (wel bij mij :( )

Veel succes nog!

Reap
Argon

Post by Reap » 05 Nov 2011, 19:06

Ja dat zag ik, alleen dat was naderhand ook geen puur mooi aluminium.
Aan de onderkant van het bakje zat ineens een zwarte vlek, en die begon zich ook te kleuren net als bismut. Ook had ik het idee dat het een beetje vastgesmolten was, vooral nadat ik zag hoe makkelijk het uit het keramische kroesje kwam en hoe moeilijk uit dat bakje.
En nadat we die rommel steeds zagen hebben we de laatste 2 keer gieten ook eerst overgegoten in een ander keramisch kroesje en het daar in laten "kristalliseren".

edit:
Ik zag dat je zei dat ik het oxide terug kon winnen met de techniek in het andere bismut topic, maar ik zie geen post van jou :P.
Bedoel je dat mijn redenatie klopte en zou moeten werken?
Naamloos.png

handsfree
Foton

Post by handsfree » 29 Dec 2014, 23:37

Ik ben sinds kort (een week of wat) aan het experimenteren met het 'kweken' van bismutkristallen; voor resultaten daarvan zie desgewenst https://www.facebook.com/hennie.duits.7

Hennie

Rutger
Helium

Post by Rutger » 30 Dec 2014, 18:45

Hi Hennie,

Ik was benieuwd naar je foto's, maar ze staan op facebook.

Als je foto's etc. op facebook plaatst, zijn ze alleen zichtbaar voor facebook-gebruikers. Tip: overweeg om ze ergens anders te plaatsen.

Er zijn veel mensen die vinden dat facebook te commercieel is, teveel van ze wil weten, teveel ongevraagde koppelingen legt,
teveel verplichtingen oplegt, teveel onzin over je uitstrooit, etc etc. Elders op dit forum zie je voorbeelden van alternatieve foto-opslag. :)

Post Reply