Koper(II)acetaat

Alles over kristallen en de wetenschappen daaromheen.
Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Koper(II)acetaat

Post by Z4x » 14 Dec 2009, 19:05

Hallo :)

Ik heb een koperacetaat oplossing gemaakt met koperdraad, 30% azijnzuur (van woelen) en waterstofperoxide. Dit verwarmt zodat ik de blauwe kleur kreeg. Vervolgens liet ik deze oplossing in een petrischaaltje langzaam kristalliseren over paar dagen en deed ik alle kleine kristallen eruit halen behalve drie mooie, helaas werkte dat niet echt en gingen de kristallen overal op zitten (als een blauwlaagje op de bodem enzo). Dus heb ik alles weer opnieuw opgelost in water en deze oplossing is gebruikt voor het maken van onderstaande kristallen en filmpje.

Ik heb een lamp van 60W op 10 cm afstand van een petrischaaltje gedaan en er naast een thermometer. De temperatuur is een hele tijd 30 graden geweest (5 á 6 uur), toen heb ik de opstelling een beetje verandert zodat ik foto's om de minuut kon maken en werd het 25 graden. Waarschijnlijk is de koperacetaat oplossing wel rond de 30 graden, want de thermometer ligt er niet precies onder.

Het blokje is een klein steentje uit het aquarium :P, de bedoeling was dat het daar op ging groeien, dit doet het ook wel een beetje, maar niet echt goed. Toch is het 'experiment' redelijk goed gelukt, je kan mooi de vorm van het kristal zien. Ik heb al een idee om betere kristal te maken. Hier kan ik ook een filmpje van maken als jullie dat willen.

Het filmpje duurt 15 seconden, totale "echte" tijd van het filmpje is 2 en half uur (152 foto's keer 1 minuut).

Hieronder een link naar een fimpje (1,38 MB) dat ik heb gemaakt van het hele proces, daaronder een foto van het begin, midden en einde. Daaronder nog een close-up foto. Helaas is het filmpje niet tot het echte einde, dat alles verdampt is, want me batterij was op... :(

LINK: http://lars.stonerocket.co.uk/images/ko ... oei-01.avi
koperacetaat-kristal-groei-01-plaatjes.jpg
Close-up:
koperacetaat-kristal-groei-01-plaatjes2.jpg
edit: Ik vind de kristallen mooi glinsteren. Ze zien er mooier uit dan ik had verwacht van koperacetaat kristallen. :)
Last edited by Z4x on 18 Feb 2012, 09:31, edited 3 times in total.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Z4x
Germanium

Re: Stabiele kristallen

Post by Z4x » 15 Dec 2009, 17:43

Dit is me nieuwe manier om een (koperacetaat) kristal te maken. Ik ben benieuwd of het werkt. In het dopje met koperacetaat zit ook een klein steentje, door zouden kristallen op moeten komen. :)

Iemand misschien nog tips/kritiek?
koperacetaat-kristal-opstelling2-1.jpg
"Technische afbeelding" er van:
koperacetaat-kristal-opstelling2-3.png
Last edited by Z4x on 18 Feb 2012, 09:30, edited 1 time in total.

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 17 Dec 2009, 19:11

Helaas niet echt goed gelukt. Drie dagen werk voor niet iets spectaculairs... :(

Jammer. Volgende keer beter... :|
kristal-op-steen-koperacetaat.jpg
Het is maar een klein steentje en hele kleine kristallen. Ik kan altijd het weer oplossen en opnieuw beginnen, tja, misschien is het gewoon tijd voor kopersulfaat kristallen. :)
Last edited by Z4x on 17 Feb 2012, 20:07, edited 1 time in total.

Fuzzwood
Koolstof

Post by Fuzzwood » 17 Dec 2009, 20:32

Heh als je ooit Eve online gespeeld hebt, dat lijkt precies op een soort erts dat je daar kunt produceren :D. Ziet er tof uit.

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 17 Dec 2009, 21:48

Hier het erts van de andere kant. :P :)

De grote linksonder vind ik wel mooi. De kleine prut rechts is niet mooi en zal ook niet zo goed vastzitten denk ik. Misschien toch te snel verdampt en dat je dan dat kleine prut krijgt, al heb ik ook het idee dat hoe warmer de oplossing hoe beter de ionen een kristalrooster kunnen vinden... ofzo...

Deze vorm zie ik helaas niet terug op het steentje.
kristal-op-steen-koperacetaat2.jpg
by the way, het steentje is ongeveer 1 cm...
Last edited by Z4x on 18 Feb 2012, 09:28, edited 1 time in total.

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 15 Nov 2010, 08:09

koper(II)acetaat_quick02.jpg
Koper(II)acetaat.
Gemaakt in één nacht met snel verdampen van een half zuivere/half onzuivere oplossing koper(II)acetaat. Ik had voor het grootste gedeelte zelf (grof) gedestilleerde azijnzuur gebruikt, maar daar later onzuivere bij gedaan... :|

Het idee was koper(II)acetaat snel in te dampen zodat ik het later weer kan oplossen. Ze zijn er redelijk mooi uitgekomen, maar je kan wel zien dat het snel en niet geleidelijk verdampen was (de kringen/lagen op de laatste foto bijvoorbeeld). Het is namelijk verdampt op een koffiezetapparaat. Ik heb eens eentje gekocht voor 1-2 euro bij de kringloop en alles behalve de verwarmingsplaat eraf gesloopt. Dit koffiezetapparaat had drie standen: uit, verwarmen en water koken. Het is niet de beste oplossing, maar voor rustig indampen wil het aardig.

De kristallen liggen op millimeter papier. Elke vakje is 1 millimeter bij 1 millimeter.
Last edited by Z4x on 17 Feb 2012, 20:08, edited 1 time in total.

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 15 Nov 2010, 12:09

En dit is hoe de kristallen van koper(II)acetaat er uit zien als je het op kamertemperatuur (langzaam) laat verdampen:
koper(II)acetaat_slow01.jpg
koper(II)acetaat_slow02.jpg
koper(II)acetaat_slow03.jpg
Last edited by Z4x on 17 Feb 2012, 20:10, edited 1 time in total.

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Post by Pyrochemistry » 15 Nov 2010, 19:29

It's a work of art my friend :)

Ziet er mooi uit zo met die foto's, ik wist niet dat koper(II)acetaat zulke gecompliceerde kristalstructuren kon vormen, het is dezelfde structuur als pyriet.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Z4x
Germanium

Re: Koper(II)acetaat

Post by Z4x » 17 Feb 2012, 20:11

Ik heb de foto's weer even geüpload. Mijn eigen webhost is weg, maar nu staan ze voor altijd op het forum. :)

Als iemand een ander topic heeft waar die graag de afbeeldingen (kristallen) terug wil, dan moet je het even zeggen. ;)

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 18 Feb 2012, 00:34

Bedankt, het zijn mooie foto's. Ik zie ze nog niet allemaal, trouwens. Die van jouw 2e post van 17 dec, bijvoorbeeld, mist nog.

Edit 2012-02-20: Bedankt voor het herstellen :)

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 10 Mar 2012, 18:46

Deze kristallen kunnen niet tegen 'normale' lucht. Ik had ze bewaard in een goedkoop plastic petrischaaltje die niet helemaal lucht dicht is, nu na 1-2 jaar zit "het weer" er in. Gezien de kleur is het kopercarbonaat dat er in/op zit. Het heeft wel een grappig/mooi effect. :)
koper(II)acetaat_weer01.jpg
koper(II)acetaat_weer02.jpg
Voor vergelijking, toen ie nieuw was (op koperdraad):
koperacetaat-kristal-op-koperdraad-01.jpg

spidey
Kobalt

Post by spidey » 10 Mar 2012, 20:04

Dat vind ik erg jammer om te zien. Er zijn niet zo veel stoffen die goed willen kristalliseren uit water en toch ook onder een groot bereik aan atmosferische omstandigheden stabiel zijn. Koperacetaat valt hiermee helaas ook onder de "instabiele" kristallen. Koperammoniumsulfaat is ook stabiel, net als kopersulfaat.

Stoffen die niet in water oplossen worden daardoor ook niet aangetast. Daarom is het interessant om te kijken of deze stoffen op een andere wijze, bijv. uit een ander oplosmiddel, te kristalliseren zijn. Ik heb alleen nog nooit nagedacht over een mooie opstelling waarbij je je oplosmiddel weer opvangt. Als je bijv. tolueen als oplosmiddel wilt gebruiken, dan wil je dat echt niet in je omgeving hebben, dus zul je daar iets op moeten verzinnen. Zuurkast kan, uitereaard, maar terugwinnen is wel zo elegant.

Reap
Argon

Post by Reap » 10 Mar 2012, 22:05

Hecht NH3 beter dan H2O? F O Cl N Br I S C H (elektronegativiteit van hoog naar laag)
Zelfs als N minder elektronegatief is dan O?

Er zijn volgensmij ook maar weinig zouten die wel in organische oplosmiddelen oplossen en niet in water.
Maar goede kandidaten lijken mij dan zouten met grote ionen. (BiI3 als dit bestaat misschien?) Of oplosmiddelen met hetero aromatische ringen? (THF) Maar dan krijg je wel organometallische complexen denk ik.

Misschien een topic over starten? (kristallen met alternatieve oplosmiddelen om weer tegen te gaan)

lapidee
Helium

Post by lapidee » 11 Mar 2012, 00:01

Mooie kristallen hoor!!! Mogen jullie trots op zijn.

Alleen Quote : ik wist niet dat koper(II)acetaat zulke gecompliceerde kristalstructuren kon vormen, het is dezelfde structuur als pyriet.
Pyriet is kubisch dus heeft wel een heel andere kristalvlak oriëntatie ten opzichte van de C as.
Zo te zien is koper(II)acetaat trigonaal. maar dat is de edelsteen idioot in me...

In een goed afgesloten doosje kan je ook bv argongas gebruiken om je kristallen mooi te houden. Aangezien argon veel zwaarder is dan zuurstof wat in het busje laten stromen en dop erop.
Okee ik werk regelmatig met argon om te micro-puntlassen ( puk) maar argon is relatief goedkoop aan te komen bij de betere bouwmarkt in 1 liter flessen ( 60 bar) alleen de aansluiting / regelaar is duur.

Kristallografie in niet makkelijk maar als je de regeltjes nauwgezet volgt zijn alle kristallen wel in hun systeem thuis te brengen.

Wel gaaf dat jullie zoveel bezig zijn kristallen te laten groeien. Welliswaar een mega factor hoger is mijn specialiteit het ontdekken van synthetisch gegroeide edelstenen als opaal( amorf) , smaragd, alle kwartssoorten, korunden (saffieren) etc etc.
Kristalgroei onder hoge druk en temperaturen dus.
Het ontdekken van flux veren en platina kroes kristallen die in het kristal kunnen voorkomen.

Maar dat is alleen voor de edelsteen idioot bestemd.

Ga zo door en geniet van de prachtige kristallen die jullie voor elkaar krijgen.

Groet Ruud

Paul
Koolstof

Post by Paul » 13 Mar 2012, 10:09

@ lapidee: foto's en info van de meer exotische kristallen zijn altijd welkom hoor!

Het verbaast me om te zien dat juist het midden van de acetaatkristallen aangetast zijn en niet de randen. Bij veel van mijn instabiele en daarom aangetaste kristallen zitten de licht vlekken aan de randen en de punten, omdat daar het kristalwater het meest omringd wordt door de lucht. Wellicht dat er hier meer (of iets anders) dan dehydratie plaatsvindt?

Post Reply