Kaliumchroom(III)sulfaat (Chroomaluin)

Alles over kristallen en de wetenschappen daaromheen.
Post Reply
cucurbit
Waterstof

Kaliumchroom(III)sulfaat (Chroomaluin)

Post by cucurbit » 03 Sep 2010, 20:59

Interessante discussie, aanleiding genoeg om te registreren. Dat boek 'Scheikunde thuis' was als kind mijn bijbel!

Hier een chroomaluinkristal, de beste tot nu toe met zijden van ruim 3 cm. De kiem was al flink groot en perfect octaedrisch. Gegroeid door langzame verdamping in een afgesloten bak met calciumchloride droogmiddel (vochtvreter), dit kostte wel een paar maanden. Ik ben nog bezig met een aantal andere aluin/chroomaluin combinaties, ze zijn nu 10-15 mm. Geduldwerkje... en de aluin is op.

Nog wat tips:
- gebruik plastic bakjes i.p.v. glas. Zo krijg je minder korsten op de wand die vloeistof opzuigen.
- verwijder af en toe het kristalgruis op de bodem, dat 'steelt' kristalliserende materie.
- als je de verdampingsmethode toepast, zou een ruimte met constante temperatuur ideaal zijn. Moet toch haalbaar zijn voor de amateur?

Paul
Koolstof
Chemistry interests: Overall

Re: Stabiele kristallen

Post by Paul » 03 Sep 2010, 23:45

Inderdaad een erg mooi kristal. De kristallen van (chroom) aluin zijn altijd mooi om te maken. Je krijgt snelle octaeders door de kristallen tijdens het groeien af en toe op een zijkant zetten. Ik heb gemerkt dat de kristallen de neiging hebben omzichzelf tijdens het groeien op te tillen en zo krijg je een kleine holte aan de onderkant van het kristal. Door hem te kantelen kunnen alle kanten mooi vlak worden.

En meer foto's, meer beter! ;)

cucurbit
Waterstof

Post by cucurbit » 04 Sep 2010, 14:33

Bedankt voor de aardige reacties!
Helaas heb ik geen kelder in dit appartement (zeer ongeschikt voor chemie helaas), dus dan maar een aquariumelement of zo, en piepschuim voor isolatie.

Hier nog wat foto's van aluin-/chroomaluinkristallen. Ze zijn al flink maar ik beschouw ze nog als kiemkristallen, ik wil ze laten doorgroeien met gewone aluin. De laagjes zijn hier en daar al zichtbaar.

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 04 Sep 2010, 23:34

Hele mooie kristallen. Goede kwaliteit foto's ook! :)

De doorzichtige is kaliumaluin? De paarse een combinatie van chroom en kaliumaluin? De zwarte is 'puur' chroomaluin?
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

cucurbit
Waterstof

Post by cucurbit » 05 Sep 2010, 14:57

Z4x wrote:Hele mooie kristallen. Goede kwaliteit foto's ook! :)

De doorzichtige is kaliumaluin? De paarse een combinatie van chroom en kaliumaluin? De zwarte is 'puur' chroomaluin?
Bedankt! Inderdaad, het leuke is dat je met chroomaluin gewone aluin kunt kleuren in alle verhoudingen, het kristalliseert samen uit. Puur chroomaluin is wel heel erg donker, bijna zwart. Ik ben benieuwd naar de andere aluinen: ijzer(III)aluin etc. Meer updates volgen, maar het kan wel even duren ;)

Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Re: Kaliumchroom(III)sulfaat (Chroomaluin)

Post by Reap » 16 Nov 2011, 17:09

IMG_0465.JPG
De nieuwste aanwinst, ik vondt het wel leuk dat zich een vierkantje gevormd had.

Post Reply