Samarium(III)acetaat

Alles over kristallen en de wetenschappen daaromheen.
Post Reply
spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Samarium(III)acetaat

Post by spidey » 31 Jan 2011, 23:19

Best bijzonder, z4x, dat ze echt zo enorm hoekig worden, die NaCl kristallen.

Ik heb inmiddels samariumacetaat gemaakt en dat staat nu uit te kristalliseren. Er is blijkbaar een stofje in gevallen en daardoor is er zo'n drijvend kristal ontstaan. Altijd weer opvallend hoe goed die dingen drijven; ook als je er tegenaan tikt, zinken ze niet.

Image Image
Drijvend kristalcluster

Image
De trikliene kristalvorm is mooi zichtbaar in deze eenlingen.

Samariumacetaat is best een geschikte stof om kristallen van te maken: een geschikte oplosbaarheid (ca. 20 gram/100ml), redelijk bestand tegen de normale atmosfeer, niet te veel kruip (dat je vloeistof omhoog je bekerglas uit kruipt) en het is een niet te dure stof (zelf maken uit pottebakkersspul).

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Re: Stabiele kristallen

Post by Z4x » 01 Feb 2011, 09:12

Die gele kleur hoort zo of is het verontreiniging? Samariumacetaat ken ik niet. Ga je de kristallen nog een keer (her)kristalliseren?
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Ragbips
Natrium
Chemistry interests: Organic

Post by Ragbips » 01 Feb 2011, 12:51

Samarium(III)zouten zijn vaak gelig, en Samarium(II) zouten meer groen/bruin geloof ik, dus dit is SmAc3?
Ik wil zelf ook nog wat van de exotischere zouten hebben. Laatst et spectrometrie nog met een holmiumzout gespeeld, echt knalblauw, mooier en donkerder dan kopersulfaat :D

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 02 Feb 2011, 00:02

De foto's boven zij inderdaad van samarium(III)acetaat. Volgens mij is het samarium(II)zout ook zo oxidatiegevoelig dat dat niet onder standaardomstandigheden is uit te kristalliseren zonder te oxideren. Dat de kleur maar heel lichtjes is, komt omdat de zeldzame aarden niet zo sterk kleuren (verboden overgangen). Het is mijn bedoeling om dat kleine kristalletje (linker is nu ca. 3 mm) verder te laten groeien, maar ik wil eerst het overtollige azijnzuur uit de oplossing hebben.

Post Reply