Citroenzuur

Alles over kristallen en de wetenschappen daaromheen.
Post Reply
Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Citroenzuur

Post by Z4x » 02 Aug 2010, 11:21

Ik had de hoop al opgeven voor deze stof, maar hij is blijkbaar toch gaan kristalliseren. Het is aluminiumcitraat. Niet echt opvallende kristalstructuur.

Ik vraag me af of de gele kleur (deze had de oplossing ook) verontreiniging is of omzetting van citroen naar iets anders of gewoon de echte kleur is.

Gelukkig hebben we de foto's nog:
aluminium_citraat_02.jpg
aluminium_citraat_01.jpg
//edit + offtopic: is het ook mogelijk om de afbeelding hun ware grote te geven als het bijlages zijn?
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Re: Stabiele kristallen

Post by woelen » 02 Aug 2010, 11:58

Die gele kleur is vanwege een verontreiniging (wellicht ijzer(III)). Citraat ion en aluminium ion zijn beide kleurloos en het zout zal ook zeker kleurloos zijn.
Als je een klein beetje van deze stof oplost in water krijg je dan een heldere oplossing? Zo ja, wat gebeurt er als je wat ammonia toevoegt? Ik betwijfel nl. of dit aluminiumcitraat is, ik denk eerder dat het zuur aluminiumcitraat is. Citroenzuur is een driewaardig zuur en het vormt behalve het gewone citraat ook heel gemakkelijk zouten waarbij slechts 1 of 2 van de drie protonen zijn uitgewisseld met een metaal ion. Ik heb mijn twijfels omdat aluminium ion nogal eenvoudig hydrolyseert en citraat ion ook nogal eenvoudig hydrolyseert. Vanuit waterige oplossing lijkt mij de vorming van aluminiumcitraat heel lastig. Echter bij overmaat citroenzuur is vorming van zure citraten wel goed voorstelbaar.

Ook zeker weten dat er geen natriumionen in je stof zitten? Bijv. restanten van natriumhydroxide?
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 03 Aug 2010, 11:00

woelen wrote:Die gele kleur is vanwege een verontreiniging (wellicht ijzer(III)). Citraat ion en aluminium ion zijn beide kleurloos en het zout zal ook zeker kleurloos zijn.
Als je een klein beetje van deze stof oplost in water krijg je dan een heldere oplossing? Zo ja, wat gebeurt er als je wat ammonia toevoegt? Ik betwijfel nl. of dit aluminiumcitraat is, ik denk eerder dat het zuur aluminiumcitraat is.

Citroenzuur is een driewaardig zuur en het vormt behalve het gewone citraat ook heel gemakkelijk zouten waarbij slechts 1 of 2 van de drie protonen zijn uitgewisseld met een metaal ion. Ik heb mijn twijfels omdat aluminium ion nogal eenvoudig hydrolyseert en citraat ion ook nogal eenvoudig hydrolyseert. Vanuit waterige oplossing lijkt mij de vorming van aluminiumcitraat heel lastig. Echter bij overmaat citroenzuur is vorming van zure citraten wel goed voorstelbaar.
Ik heb een brokstuk opgelost in water en de oplossing bleef kleurloos en helder. Al zat er als je heel goed keek wel een hele lichte gele tint aan de "randen" van het water. Vervolgens heb ik er ammonia bij gedaan en er ontstonden kleine belletjes in het water. Hoogst waarschijnlijk, zoals je zei, een zuur aluminiumcitraat kristal.
woelen wrote:Ook zeker weten dat er geen natriumionen in je stof zitten? Bijv. restanten van natriumhydroxide?
De werkwijze voor het maken van deze stof was (als ik het goed herinner): aluminiumfolie met zoutzuur waaruit ik aluminiumchloride krijg. Dit is onzuiver vanwege de bouwmarkt zoutzuur. Dan er ammonia bij gedaan om witte snot van aluminiumhydroxide te krijgen. Paar keer water verversen en snot laten bezinken. Dan de snot samen doen met citroenzuur kristallen onder verwarming (koken waarschijnlijk zelfs). Dus geen natriumhydroxide gebruikt.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 03 Aug 2010, 15:58

Vervolgens heb ik er ammonia bij gedaan en er ontstonden kleine belletjes in het water. Hoogst waarschijnlijk, zoals je zei, een zuur aluminiumcitraat kristal.
Als er aluminium in zit, dan zou je eerder verwachten dat er een witte neerslag ontstaat. Belletjes weet ik niet te verklaren.

De gele kleur kan dan goed van een ijzerverontreiniging zijn en/of het gevolg van het verhitten van citroenzuur. Citroenzuur kan rare dingen doen als je het verhit.
Organisch chemicus

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 03 Aug 2010, 16:11

De oplossing is helder, dat zou zeker pleiten voor een zuur aluminiumcitraat, gewoon aluminiumcitraat zou vrijwel zeker een troebele oplossing geven vanwege hydrolyse.

Het toevoegen van ammonia zoals ik suggereerde is als extra controle. Dit zou, als het inderdaad gaat om een zuur aluminiumcitraat moeten leiden tot neerslag van aluminiumhydroxide. Je krijgt blijkbaar geen neerslag en dat zou kunnen duiden op twee dingen:
1) Je hebt helemaal geen aluminium in je stof zitten
2) Aluminium geeft een complex met citraat, dat ook onder licht basische omstandigheden stabiel blijft en in oplossing blijft. Je vaste stof zal dan hoogstwaarschijnlijk citroenzuur zijn, met daarin gemengd een vrij kleine hoeveelheid aluminium citrato aluminaat.

Belletjes zou ik sowieso niet verwachten. Kreeg je echt opbruisen, of slechts heel weinig dat het nauwelijks opvalt. Het laatst zou kunnen, bijvoorbeeld omdat een beetje opgeloste lucht verdreven wordt. Dat verschijnsel zie je wel vaker.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 04 Aug 2010, 17:29

Kristal in reageerbuis:
1.jpg
Water bij kristal, verwarmen en fenol indicator (compleet kleurloos):
2.jpg
Ammonia toegevoegd:
3.jpg
Ik ben er vrij zeker van dat er aluminium in zit. Het kan wel zijn dat er weinig in zit, want die witte snot (aluminiumhydroxide) lijkt meer dan het is.
woelen wrote:Belletjes zou ik sowieso niet verwachten. Kreeg je echt opbruisen, of slechts heel weinig dat het nauwelijks opvalt. Het laatst zou kunnen, bijvoorbeeld omdat een beetje opgeloste lucht verdreven wordt. Dat verschijnsel zie je wel vaker.
Ik gebruikte een klein (vernevel)spuitje om het er in te doen, dat zou de belletjes wel veroorzaken. Het waren dan ook kleine belletjes, niets opbruisen ofzo.

Ragbips
Natrium

Post by Ragbips » 04 Aug 2010, 18:05

Citroenzuur is toch ook een chelaat? Kan het niet zo zijn dat in plaats van aluminiumcitraat gewoon citroenzuur aanwezig is met aluminiumionen tussen de liganden in de oplossing? Misschien door toevoeging van het ammonia.
Ik weet niet zeker of het citroenzuur is dat een chelaat is, of een vitamine, maar als ik bruinsteen op mijn handen heb, vliegt dit eraf als ik een citroen gebruik ;)

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 04 Aug 2010, 21:00

Waarom ben je "er vrij zeker van dat er aluminium in zit"? Ik zie geen neerslag in je laatste buisje. Aluminiumhydroxide zou op z'n minst een opaliserende suspensie moeten geven.

Ik krijg steeds meer het idee dat je gewoon citroenzuur hebt gekristalliseerd.

OFFTOPIC:
Je "fenol indicator" is fenolftaleïne. ;)

Organisch chemicus

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 04 Aug 2010, 21:55

Omdat ik nog maar 1x alleen citroenzuur heb laten kristalliseren en die staat op dit moment nog te kristalliseren. Ik zal nog een stukje kristal oplossen en NaOH erbij gooien, misschien geeft dat een ander effect, zo niet, dan vind ik het wel best zo, hele mooie kristallen geeft het toch niet. Daarnaast is niet zeker wat er met me citroenzuur gebeurt onder verhitten wat niet reproduceerbare kristallen geeft. :)

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 04 Aug 2010, 23:47

Gewoon niet verhitten. :P
Organisch chemicus

Wouter
Krypton

Re: Citroenzuur

Post by Wouter » 30 Sep 2011, 10:36

Omdat ik sterk vermoed dat dit citroenzuur is, heb ik het geplaatst in een eigen onderwerp "citroenzuur". :)
Organisch chemicus

Post Reply