Kaliumhexacyanoferraat(II) (geel bloedloogzout)

Alles over kristallen en de wetenschappen daaromheen.
Post Reply
spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Kaliumhexacyanoferraat(II) (geel bloedloogzout)

Post by spidey » 30 Aug 2011, 19:20

Ik had een erg oude oplossing van geel bloedloogzout, kaliumhexacyanoferraat(II). Deze heb ik laten uitkristalliseren en daarbij ontstond het volgende:
Image
Kan iemand me zeggen of de kristalkorst op de wand van het bekerglas zuiver K4[Fe(CN)6] is? De kristallen onderin lijken dat wel te zijn en hebben ook een mooie kleur.

Paul
Koolstof
Chemistry interests: Overall

Re: Stabiele kristallen

Post by Paul » 30 Aug 2011, 20:37

Het is waarschijnlijk wel zuiver, het overkomt mij ook vaak genoeg dat er aan de wanden van het glaswerk ook kristallen groeien. Deze worden nooit mooi door het dalende vloeistofpeil. Om zeker te weten dat je met zuiver materiaal te maken hebt moet je eigenlijk alleen de goed gevormde kristallen oogsten. De rest kan je dan weer oplossen om nieuwe kristallen van te maken. Dan verwijder je toch wel de meeste oplosbare vervuilingen.

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Re: Kaliumhexacyanoferraat(II) (geel bloedloogzout)

Post by spidey » 07 Oct 2011, 12:22

Na het afzonderen van de platte vierhoekige kristallen, heb ik het overige opnieuw opgelost. Daarbij bleef er toch wat spul onopgelost, wat ik heb uitgefilterd. De gefilterde oplossing is inmiddels alweer kristallen aan het vormen. Deze keer ontstaat er vrijwel geen bruin-geel spul op de wand van het glas. Wel kruipt de oplossing een beetje langs de wand omhoog, maar dat levert nu een min of meer doorzichtige kristalkorst op. Ik vermoed daarom dat die rare rand in de foto hierboven vooral door verontreinigingen is veroorzaakt.

De vorm van deze kristallen vind ik best interessant: heel plat en vierkant. Ze zijn veel platter dan de NaCl kristallen van Z4x, bijvoorbeeld.

Image

Post Reply