Ureum, (NH2)2CO

Alles over kristallen en de wetenschappen daaromheen.
Post Reply
Zoetepasweiden
Stikstof
Chemistry interests: Overall

Ureum, (NH2)2CO

Post by Zoetepasweiden » 24 Oct 2011, 07:23

Vorige week heb ik per ongeluk een schaaltje met daarin een ureumoplossing laten staan. Het oplosmiddel (water) is inmiddels verdampt (het schaaltje stond in een droge, vrij warme ruimte), nu zijn er kristallen te zien.

Twee zaken vallen op: er zijn zowel amorfe (korrelige) als regelmatige (langwerpige) kristallen te zien. Verder valt op dat de capillaire werking tijdens het kristallisatieproces nogal groot is: tot over de rand van het schaaltje waren kleine ureumkristalletjes aanwezig en het schaaltje zat letterlijk vastgeplakt op tafel.

Ik ga nu eens onderzoeken of ik de stof ureum gecontroleerd kan laten uitkristalliseren en zodoende alleen regelmatige kristallen kan oogsten. Wordt dus vervolgd!
Attachments
Ureum.JPG
Ureumkristallen

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Ureum, (NH2)2CO

Post by Wouter » 24 Oct 2011, 10:38

Ureum zou je goed moeten kunnen kristalliseren door het bekende proces van oververzadigen met warmte. Volgens wiki is 100g/100mL water de oplosbaarheid bij kamertemperatuur. 400g/100mL bij 80 °C.
Organisch chemicus

Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Post by Reap » 24 Oct 2011, 15:46

Krijg je dan niet veel kristallen doorelkaar?
Dat probleem heb ik namelijk wel met aluin.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 25 Oct 2011, 15:05

Zoetepasweiden wrote:(...) Twee zaken vallen op: er zijn zowel amorfe (korrelige) als regelmatige (langwerpige) kristallen te zien. Verder valt op dat de capillaire werking tijdens het kristallisatieproces nogal groot is: tot over de rand van het schaaltje waren kleine ureumkristalletjes aanwezig en het schaaltje zat letterlijk vastgeplakt op tafel. (...)
Veel stoffen hebben dat. Ook bij verdaming in een bekerglas kruipen veel stoffen een eind tegen de rand op. Ik heb deze ervaring o.a. bij geel bloedloogzout, koperammoniumsulfaat, ammoniumparamolybdaat, kobaltammoniumsulfaat, loodnitraat, samariumacetaat en magnesiumsulfaat. Bij aluin en ijzer(III)aluin heb ik het nooit gezien, maar mogelijk kwam dat verschil doordat ik een kristal aan een draadje midden in de oplossing had hangen. Erbiumacetaat lijkt dit niet te doen (met steekproefgrootte N=3).
Reap wrote:Krijg je dan niet veel kristallen doorelkaar?
Dat probleem heb ik namelijk wel met aluin.
Vrijwel zeker.

Zoetepasweiden
Stikstof

Post by Zoetepasweiden » 26 Oct 2011, 15:48

Een wat meer gecontroleerde uitkristallisatie van een onverzadigde ureumoplossing levert wel degelijk fraaie kristalnaalden op, zie foto. Een verzadigde ureumoplossing geeft onder dezelfde omstandigheden echter algauw een conglomeraat dat qua uiterlijk meer weg heeft van een mislukte kandijklont...
Ureumkristallen.JPG
Ureumkristalnaalden

blommetje92
Elektron
Chemistry interests: --------------

Post by blommetje92 » 26 Oct 2011, 23:08

Misschien geen bijzonder snuggere vraag, maar hoe laat je een onverzadigde oplossing uitkristalliseren?
Ik dacht dat zich alleen kristallen vormden als de oplossing verzadigd was :P

spidey
Kobalt

Post by spidey » 26 Oct 2011, 23:28

Fraaie foto, Zoetepasweiden. Ik neem aan dat je met een "onverzadigde oplossing" bedoelt dat hij bij het begin van het laten kristalliseren nog niet verzadigd was. Is dit hetzelfde ureum in hetzelfde schaaltje?

Zoetepasweiden
Stikstof

Post by Zoetepasweiden » 28 Oct 2011, 09:52

spidey wrote:Fraaie foto, Zoetepasweiden. Ik neem aan dat je met een "onverzadigde oplossing" bedoelt dat hij bij het begin van het laten kristalliseren nog niet verzadigd was.
Ja, dat bedoelde ik inderdaad. Aan de kristallen die ik eerst had (zie foto in de startpost) heb ik gewoon een flinke hoeveelheid water toegevoegd. De aldus verkregen ureumoplossing heb ik -in hetzelfde schaaltje dus- op een droge plaats neergezet (niet op de verwarming). Na enkele dagen zag ik louter kristalnaaldjes in het schaaltje.
spidey wrote:Is dit hetzelfde ureum in hetzelfde schaaltje?
Ja dus...

Post Reply