Amorfe stoffen

Alles over kristallen en de wetenschappen daaromheen.
Post Reply
spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Amorfe stoffen

Post by spidey » 15 Nov 2011, 20:35

Hoe kun je eigenlijk vaststellen of een stof amorf is en dus geen kristallen vormt?

Ik heb bijvoorbeeld chroom(III)acetaat gemaakt en dat levert een soort vliesachtige plaatjes op, die de vorm van de container aannemen waarin het spul indroogt. IJzercitraat doet iets vergelijkbaars. Deze wekken dus de indruk dat ze amorf zijn, maar is dat ooke cht zo?

Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Re: Amorfe stoffen

Post by Reap » 15 Nov 2011, 21:11

bij mij komt er een vliesje op de oplossing als ik [Cu(NH3)4] SO4 in probeer te laten dampen.
Maar veel meer kan ik daar niet over zeggen.

Zoetepasweiden
Stikstof
Chemistry interests: Overall

Re: Amorfe stoffen

Post by Zoetepasweiden » 15 Nov 2011, 22:47

spidey wrote:Hoe kun je eigenlijk vaststellen of een stof amorf is en dus geen kristallen vormt?
Ik heb bijvoorbeeld chroom(III)acetaat gemaakt en dat levert een soort vliesachtige plaatjes op, die de vorm van de container aannemen waarin het spul indroogt. IJzercitraat doet iets vergelijkbaars.
Veel hydroxiden (ook wateroplosbare hydroxiden, zoals NaOH en KOH) hebben die eigenschap. Maar of ze écht amorf zijn, weet ik ook niet. Onze scheikundeleraar op de middelbare school noemde vast jood destijds trouwens ook een amorfe stof, maar die stof kan (zoals bekend) prachtige kristallen vormen...

Post Reply