Ammoniumparawolframaat

Alles over kristallen en de wetenschappen daaromheen.
Post Reply
spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Ammoniumparawolframaat

Post by spidey » 22 Nov 2011, 03:08

Wolfraam vormt veel zouten met ingewikkelde ruimtelijke structuren. De precieze omstandigheden tijdens de reactie bepalen doorgaans welk zout er wordt gevormd. Het gewoon oplossen van wolfraamtrioxide, WO3, in ammonia en enige tijd refluxen, filtreren en laten indrogen aan de lucht, levert ammoniumparawolframaat. De formule is (NH4)10[H2W12O42]·4H2O.
Image Image
De kristallen hebben een beetje de vorm van een graspol. Dit is het best te zien aan de "pol" links bovenin.

Reap
Argon

Re: Ammoniumparawolframaat

Post by Reap » 22 Nov 2011, 15:45

Ik denk dat dit de meest ingewikkelde molecuulformule is voor een zout dat ik ooit gezien heb.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 22 Nov 2011, 17:41

Uit geavanceerd onderzoek blijkt dat er twee waterstofatomen in een soort kooistructuur van de wolfraamatomen zitten. Vandaar dat typische complex.

Ik heb de indruk dat veel stoffen met ingewikkelde ruimtelijke structuren langwerpige kristallen vormen. Ik vermoed dat dat komt doordat ze dan het gemakkelijkst langs een bepaalde richting aan elkaar koppelen. Dus vindt de stapeling dan vooral in die richting plaats en krijg je dat de groei in die richting vlugger gaat dan in de andere richtingen. Veel organische verbindingen die ik heb gezien vormen ook naaldachtige structuren.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 22 Nov 2011, 21:25

Voor zulke witte kristallen is een wat donkerdere achtergrond misschien wat mooier. Nu heb ik moeite om de kristallen en achtergrond van elkaar te onderscheiden. ;)

Wel prachtig witte kristallen, als ik ze zo vind na opwerken, dan maak ik er gelijk een NMR. :P
Organisch chemicus

Reap
Argon

Post by Reap » 25 Nov 2011, 15:45

Klinkt logisch spidey.
Ik heb op 1 december NMR op de agenda staan voor school. :)

Post Reply