Methoden van het kristal groeien

Alles over kristallen en de wetenschappen daaromheen.
spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Methoden van het kristal groeien

Post by spidey » 15 Dec 2011, 15:43

Deze thread is bedoeld om hier methoden, tips en suggesties voor het laten groeien van kristallen te plaatsen.

Capillaire werking
Laat mezelf de aftrap geven: zorg dat je beker hoog genoeg is. Ik heb eens een speciaal kristalliseerschaaltje gekocht. Een kristalliseerschaaltje is een soort plat bekerglas, zodat de vloeistof een groot verdampingsoppervlak heeft, wat de kristallisatiesnelheid bevordert. Een mooie gedachte, alleen kan het volgende probleem optreden:

Image Image

De vloeistof loopt uit het schaaltje, omdat er door de kristalkorst op de wand zo veel capillaire werking is ontstaan, dat de vloeistof uit het schaaltje geheveld wordt! (Voordat ik het bekerglas eronder had gezet, is een deel is hierdoor op de vloer terecht gekomen.)

Het is dus altijd belangrijk om na te gaan hoe groot de tendens van een stof is om kristallen op de wand van het bekerglas te doen vormen. Ik denk dat dit nauw samenhangt met de adhesie tussen de verzadigde opossing en het (beker)glas. Om die reden kan het raadzaam zijn om niet een glas maar een plastic beker te nemen.

Heeft iemand ervaring met het coaten van bekerglazen, bijvoorbeeld met teflon?

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Methoden van het kristal groeien

Post by Wouter » 15 Dec 2011, 18:15

Er zijn ook teflon en pp bekerglazen/maatcylinders te koop. Zelf coaten met teflon is nagenoeg onmogelijk.
Organisch chemicus

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 20 Dec 2011, 13:53

Je kan proberen een koolstof-laag op de beker aan te brengen. Gewoon een kaars tegen het glas houden en door de imperfect verbranding krijg je roet op het glas. Dan kijken of het meeste niet wegspoelt met schoonspoelen en dan de vloeistof erin. Een roet-laag is apolair. :)

Je kan ook vet erin smeren, maar dat gaat reageren met je stoffen waarschijnlijk. Koolstof doet dat (bijna) niet.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Reap
Argon

Post by Reap » 20 Dec 2011, 17:16

En hoe zit het met ongewenste nucleatiepunten dan vraag ik me af.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 20 Dec 2011, 18:27

Z4x, ik zou wel graag in het bekertje willen kunnen kijken. Ook bij het losmaken van de kristallen, wil ik niet dat er andere producten meekomen of aan de kristallen blijven zitten.

Wouters oplossing is wellicht tamelijk duur, maar wel erg geschikt, denk ik.

Wouter, weet jij of er wat betreft kristalvorming en adhesie veel verschil is tussen pp en pe?

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 20 Dec 2011, 18:33

Ik kijk altijd van boven in de beker. :o :+

Ik ga zelf wel proberen of mijn super-roet-beker gaat werken. B)

Gruson
Neon

Post by Gruson » 20 Dec 2011, 18:42

Er is iemand op de duitse ebay die goedkope teflon bekerglazen verkoopt (6 euro voor 2 stuks van 30 ml). Hij heeft me bij een grote bestelling ook weleens een bekerglas van 250 ml gegeven, ik heb gevraagd of hij die nog heeft en hoe duur die zijn.
It could be that the purpose of your life is only to serve as a warning to others.

cucurbit
Waterstof

Post by cucurbit » 10 May 2012, 21:50

Interessante tips, roet! - daar was ik nooit op gekomen.

Kaarsvet (stearine) zou een goed alternatief kunnen zijn, een beetje oplossen in wasbenzine, de zijwanden bestrijken en laten verdampen.
Ik heb gewerkt met plastic potjes maar kreeg ook toen omhoog kruipende korsten. Ook in nylondraad (heel dun visdraad) waaraan een kristal hing. Invetten met vaseline van die draad zou/had moeten helpen... sowieso regelmatig korsten en kristallen op de bodem verwijderen, een beetje onderhoud om de paar dagen is toch wel nodig.

Een heel andere manier om kristallen te laten groeien kwam ik ooit tegen in een oud Duits boek (serieus!).
Het principe is als het ware om een neerslagreactie heel langzaam te laten verlopen. We zijn gewend eraan gewend dat een neerslag snel ontstaat als bepaalde oplossingen bij elkaar worden gegooid; dit soort neerslagen is meestal microkristallijn. Met het blote oog zijn niet eens aparte kristallen te zien, het proces gaat te snel om vorming van grote kristallen mogelijk te maken.
Maar als je de oplossingen (bv. calciumchloride en natriumcarbonaat voor calcietkristallen, CaCO3) heel langzaam laat reageren bv. door diffusie in een U-buis, eventueel met een gelatine-barriere ertussen om het mengproces verder te vertragen, krijg je grotere kristallen.
In de natuur vind je grote kristallen van moeilijk oplosbare stoffen zoals calciumcarbonaat, bariumsulfaat etc etc. Met een beetje geduld moeten wij dat toch ook kunnen ;)

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 10 May 2012, 22:23

Er zijn ook spuitbussen voor schoenen die een waterafstotende laag geven, misschien is dat ook iets voor tegen kruipen. B)

De langzame neerslag reactie klinkt goed, probleem is alleen de juiste barrières vinden. Ik heb eens gedacht aan gewoon ballonnen. Deze lopen vaak langzaam leeg...

Reap
Argon

Post by Reap » 10 May 2012, 23:17

Zomaar een idee: Agarose? Cellulose acetaat? Polyacrylamide (giftig)?

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 11 May 2012, 10:35

Het glas coaten met een laag teflon lijkt mij de mooiste oplossing, sommige bedrijven doen dit, maar dat kost vrij veel geld.
Organisch chemicus

cucurbit
Waterstof

Post by cucurbit » 11 May 2012, 22:54

Wouter wrote:Het glas coaten met een laag teflon lijkt mij de mooiste oplossing, sommige bedrijven doen dit, maar dat kost vrij veel geld.
O nee! ;)

Nou, een beetje gezocht naar 'crystal growing gel method' en meteen al veel info, zelfs complete boeken over het onderwerp maar niet gratis.
Bv. 'Crystal growth in gels- a survey' door G. Sperka. Het preview A4-tje geeft al een hoop informatie:
Het is onmogelijk om goede éénkristallen groter dan ca. 1 cm te maken en in veel gevallen bv. BaSO4 worden ze niet groter dan 3 mm. Het proces is onvoorspelbaar. Maar het is goedkoop en vergt weinig onderhoud, waarom niet een paar poginkjes wagen.
http://www.springerlink.com/content/am65pw4127768575/.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 12 May 2012, 22:32

Over die kristallen van 1 cm lees ik niets in de samenvatting. Als je dit boek hebt gekocht en ontvangen, ben ik benieuwd naar of er methodes in staan die voor ons amateurkristalgroeiers ook uitvoerbaar zijn. Laat het ons weten!

cucurbit
Waterstof

Post by cucurbit » 13 May 2012, 02:37

Ik heb het boek niet gekocht, sorry... maar even doorklikken en door-googelen levert toch wel wat bruikbare info ;)
Ik citeer:
"One of the main disadvantages of the gel method is that it is impossible to grow single crystals of good quality larger than about 1 cm in diameter for most substances, and in some cases, the biggest crystals do not exceed some 3 mm, such as with BaSO4. Furthermore, ...etc etc"

Maar dat klinkt toch wel interessant, 3 mm voor een BaSO4-kristal vind ik al heel wat!
Agar gel schijnt goed te werken... vul een 2-3 cm brede U-buis (U-tube ;) ) met hete agar-oplossing, laat afkoelen... voeg de twee reagentia toe aan weerszijden en ga dan lang wachten tot zich ongeveer in het midden langzaam een kristalliijn neerslag vormt. Kwam een artikel tegen over strontiumoxalaat. Calcium ipv strontium zou ook kunnen werken.
http://www.ias.ac.in/matersci/bmsapr2011/377.pdf.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 13 May 2012, 22:42

Bedankt voor de link. Ik moet zeggen dat voor een experiment dat 60 of 80 dagen loopt, ik op U-tube ( :P ) wel betere resulaten heb gezien. Maar, toegegeven, heb werkt met thuis uitvoerbare methoden. En da's gemakkelijker dan bijvoorbeeld geconcentreerd zwavelzuur verdampen op meer dan 200C. Toch kan het haast niet missen dat er voor dit soort stoffen betere methoden bestaan dan gel-kristallisatie. Het grote probleem is, lijkt me, dat je de concentratie rondom het kristal niet goed homogeen krijgt. Dat is met de NIF-methode juist heel goed opgelost door de vloeistof rond te pompen. En dat wil ik ooit nog eens gaan proberen.

Post Reply