Kaliumnitraat (kalisalpeter)

Alles over kristallen en de wetenschappen daaromheen.
Post Reply
Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Kaliumnitraat (kalisalpeter)

Post by Reap » 07 Jan 2012, 16:42

Ik probeerde gisteravond wat salpeterzuur te maken door koper te oxideren in een mengsel van H+ Cl- K+ en NO3- en het gas (om een of andere reden in verhouding veel NO tegen NO2) dat door 3% H2O2 te leiden.
Ik had dus op een gegeven moment een mengsel van Cu, Cu2+, Cl-, K+.
Na afschenken (ongereageerd Cu en wat onopgelost KNO3 achterblijven) heb ik wat aluminium bij de oplossing gedaan. (de oplossing was zwart)
Het begon terwijl het siste en sterk opwarme, aluminium op te lossen en koper neer te slaan. (3 Cu2+ + 2 Al -> 3 Cu + 2 Al3+)
Ik heb het bekerglaasje af laten koelen en nu zitten er behoorlijk mooie naaldvormige kristallen in waarvan ik denk dat het AlCl3 is omdat al het nitraat of vrijwel al het nitraat het koper geoxideerd zou moeten hebben.
IMG_0574.JPG

spidey
Kobalt

Re: Aluminiumchloride

Post by spidey » 12 Jan 2012, 16:34

Reap wrote:Ik heb het bekerglaasje af laten koelen en nu zitten er behoorlijk mooie naaldvormige kristallen in waarvan ik denk dat het AlCl3 is omdat al het nitraat of vrijwel al het nitraat het koper geoxideerd zou moeten hebben.
Dat denk ik niet. Mijn vermoeden is dat je oplossing zwart was vanwege de aanwezigheid van CuO en dat de Cu2+ en K+ concentratie mogelijk een beperkende factor was voor het verder in oplossing gaan van Cu. Je gaf zelf al aan dat je nog een restant KNO3 in je bekerglas had zitten toen je decanteerde. De oplosbaarheid is 36.0 g/100ml (25 °C) en is sterk temperatuurafhankelijk (13.3 g/100ml bij 0 °C; 247g/100 ml bij 100 °C), dus vermoedelijk is er gewoon onzuiver KNO3 uitgekristalliseerd. Ook de kristalvorm wijst in die richting.

Reap
Argon

Post by Reap » 12 Jan 2012, 19:24

Ik wist niet dat KNO3 zulke mooie kristallen zou maken. :) Ik heb om eerlijk te zijn nieteens overwogen het eens te laten kristalliseren, meer om gewoon als reagens te gebruiken. Als ik eens weer tijd heb en bekerglazen vrij zal ik eens wat laten uitkristalliseren.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 13 Jan 2012, 00:49

Zie ook hier de resultaten van een van de grootmeesters van dit forum met KNO3 ;)

Reap
Argon

Re: Kaliumnitraat (kalisalpeter)

Post by Reap » 08 Apr 2012, 14:06

Bij deze mijn beloofde uitgekristalliseerde KNO3 foto!
IMG_0149.JPG

Post Reply