Lood (metaal)

Alles over kristallen en de wetenschappen daaromheen.
Post Reply
Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Lood (metaal)

Post by Reap » 22 Feb 2012, 01:59

Ik heb een elektrolyse gedaan op Pb(NO3)2 met 5V
Eerst kort 50mA daarna 20mA en vervolgens 40mA (mijn vinger is te zien op de timelapse video wanneer ik het amperage verander.).

Ik kwam op het idee door het experiment beschreven op woelens website. (http://woelen.homescience.net/science/c ... index.html.)

Een hoger voltage (12V) met een lage stroom (ongeveer 40mA) resulteert denk ik in minder uitlopers en langere kristallen. Ik heb dit niet meerdere keren getest. (1 keer met 5V en de andere keer met 12V)

http://s89.photobucket.com/albums/k235/ ... allen1.mp4.
(2 FPS, 1 foto elke 30 seconden dus 1 seconde = 1 minuut, ik raad minimaal1 foto per 15 sec aan en 4 FPS met deze groeisnelheid)
IMG_0082.JPG
Tue Feb 21 01-53-26.jpg
Tue Feb 21 01-52-26.jpg

Paul
Koolstof
Chemistry interests: Overall

Re: Lood (metaal)

Post by Paul » 22 Feb 2012, 10:12

Mooi resultaat! Ik denk dat ik dit binnekort ook maar eens moet proberen. Ik zal dan wel loodacetaat gebruiken, maar dat moet geen groot verschil in kristallen opleveren denk ik. De kristallen worden in ieder geval een stuk mooier dan de kristallen uit gesmolten lood.

Zijn de kristallen die je gemaakt hebt sterk genoeg om uit het bakje te tillen?

Reap
Argon

Post by Reap » 22 Feb 2012, 12:56

Euhm ja, gedeeltelijk wel. Je zal niet alles meekrijgen maar bij 5V 40mA kreeg ik toch het grootste gedeelte in 1 keer mee.

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 24 Feb 2012, 19:22

Mooi! :) Opmerkelijk mooie zilverglans. Ik ben gewend dat lood dof is. :P

Ga je ook met minder grote stroomsterkte (factor 10 of 100) proberen? Misschien krijg je dan geen 'takken' maar stevige kristallen.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Reap
Argon

Post by Reap » 24 Feb 2012, 20:17

Ik ben niet zo blij met de giftigheid van Pb(NO3)2.

"No safe threshold for lead exposure has been discovered—that is, there is no known amount of lead that is too small to cause the body harm."
http://en.wikipedia.org/wiki/Lead_poisoning.

En ik heb net de hele oplossing ingedampt, weinig zin om weer een oplossing te maken en vervolgens de restanten weer in te dampen. :p
Die mooie glans komt overigens door de manier waarmee ik het gefotografeerd heb. De kristallen waren voor het oog vrij grauw.

Paul
Koolstof

Post by Paul » 28 Feb 2012, 13:18

Hoewel de kristallen voor het oog misschien grauw zijn, zijn op je foto's duidelijke kristalvlakken te zien. Als je de kristallen groter kan groeien zullen ze zeker ook glimmen in normaal licht en zonder vergroting.

Lood vergiftiging is inderdaad naar, maar het kan makkelijk voorkomen worden door niets ervan binnen te krijgen. Contact met de huid moet vermeden worden, maar zal geen acute vergiftiging opleveren in het geval van kleine hoeveelheden. Het inademen of inslikken van lood of loodverbindingen is het gevaarlijkst en moet dus ook voorkomen worden. Goede bescherming en persoonlijke hygiëne zijn dan ook belangrijk, maar dat is natuurlijk zo bij alle chemie.

Reap
Argon

Post by Reap » 28 Feb 2012, 17:10

Paul wrote:Goede bescherming en persoonlijke hygiëne zijn dan ook belangrijk, maar dat is natuurlijk zo bij alle chemie.
Klopt helemaal. Alleen ik doel meer op het risico. Ik bedoel teveel NaCl is ook niet goed voor je, maar die hoeveelheid bereik je niet zo snel met experimenteren.

Ik ga denk ik nog wel eens proberen grotere kristallen te laten groeien, alleen heb ik mijn voeding nodig om mijn chloraatcelletje te laten draaien. (Idee van woelens website)
Nog even geschikte elektrodes vinden voor het "serieuzere werk". (ik ga waarschijnlijk voor Ti+MMO/platina/geplatineerd Ti)

Dus voorlopig gaat dat experiment even de koelkast in. (niet de vriezer ;) )

Post Reply