"Kristalrooster spoelen"

Alles over kristallen en de wetenschappen daaromheen.
Post Reply
Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

"Kristalrooster spoelen"

Post by Z4x » 11 Apr 2012, 10:22

Een meer theoretische vraag. Is het mogelijk twee zouten samen te laten uitkristalliseren en dat ze gezamenlijk het kristalrooster delen (dus niet afzonderlijk kristalliseren)? Ik denk het wel, dan komt nu de echte vraag. Is het dan mogelijk om één van die zouten weer op te lossen uit het kristalrooster terwijl de andere blijft zitten en je zo dus een kristalstructuur met "gaten" overhoudt? :)
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: "Kristalrooster spoelen"

Post by Wouter » 11 Apr 2012, 10:31

Ik denk dat het erg moeilijk is om echte zouten op die manier nog van elkaar te scheiden. De atomen zitten zodanig dicht op elkaar gepakt dat het op z'n minst heel moeilijk zal zijn om deze los van elkaar te krijgen zonder een ander atoom te beïnvloeden. Zeker omdat het hier om verschuivende ladingen gaat, niet om ongeladen deeltjes.

Zo'n (vergelijkbaar) amorf rooster wordt wel verkregen door een stof te vriesdrogen. Zo worden Aerogels ook gemaakt: Een gel/suspensie van siliciumoxides in water wordt diepgekoeld/bevrorern (-80 °C oid.) en onder vacuüm wordt het oplosmiddel verwijderd. Maar dit heeft verder weinig met kristalstructuren te maken.
Organisch chemicus

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 11 Apr 2012, 10:57

Ik zat te denken aan bijvoorbeeld één zout dat oplost in water en de andere niet, maar als je ze samen brengt kunnen ze wel samen uitkristalliseren (in bijvoorbeeld water). Vervolgens voeg je na uitkristalliseren wel/geen water toe om eentje op te lossen en houd je een "gaten" kristalrooster over. Maar misschien, zoals je zegt werkt dit niet omdat de twee zouten gezamenlijk een beetje lading delen en niet zo snel loslaten.

Ik kwam op dit idee via metaalschuimen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Metaalschuim.), hier in Groningen maken ze dat voor onderzoek door o.a. goud en koper te mengen, smelten, stollen en met een zuur het koper weg te halen. Metaalschuimen schijnen mooie eigenschappen te hebben vanwege het grote oppervlakte.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 11 Apr 2012, 12:27

Dat zijn wel veel grotere gaten dan op moleculair- of atoomniveau. Raney nickel wordt volgens mij ook zo gemaakt door een legering van aluminium en nikkel te laten reageren met een base om zo een nikkelspons over te houden. Grote oppervlakten betekent meer beschikbaar katalytisch materiaal, waardoor reacties veel effectiever verlopen.
Organisch chemicus

Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Post by Reap » 11 Apr 2012, 16:04

Ik denk niet dat dat zo simpel is. Zouten met vergelijkbare eigenschappen bevatten vaak vergelijkbare ionen. (denk maar bij oplosbaarheid in water aan iongrootte, lood, bismuth)
Daarnaast als bijvoorbeeld de iongrootte erg afwijkt van de ander zullen ze waarschijnlijk denk ik ook niet samen kristalliseren. Dit is bijvoorbeeld bij aluinen. Er zijn volgensmij geen lithium aluinen, 1 Na aluin, meerdere K aluinen, etc. voor Rb en Cs.

Hoe wil je trouwens een zou dat niet in water oplosbaar is en een ander zout dat wel is samen laten uitkristalliseren als het eerste zout uberhaubt niet in water oplosbaar is? ;)
(misschien ander oplosmiddel gebruiken maar dat zag ik niet staan :D )

Post Reply