Zink (metaal)

Alles over kristallen en de wetenschappen daaromheen.
Post Reply
Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Zink (metaal)

Post by Reap » 02 May 2012, 20:32

Ik heb mijn keramiekers ZnO in HCl opgelost (40g in 110ml 30% HCl). Er bleef nog wat witte zut achter die ik afgefiltreerd heb.

Een grafiet en koper elektrode in de oplossing gestoken en de -pool aan de koper elektrode bevestigd en de +pool aan de grafietstaaf.

Dat leverde dit op:
IMG_0342.JPG

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Re: Zink (metaal)

Post by Z4x » 02 May 2012, 21:14

Nice! Probeer ook eens met een lagere stroomsterkte en spanning voor mooiere kristallen. Bijvoorbeeld 10mA op 5V en dit een dag of langer laten staan.

Dit ga ik ook proberen. Heb ik wel zinkoxide? .... ai....
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Reap
Argon

Post by Reap » 02 May 2012, 21:21

Anders even bestellen bij keramikos heh :) . Ik weet niet zeker of die witte zut ingecapsuleerd was met ZnCl2 door het direct toevoegen van HCl of dat het een onzuiverheid was. Het is hoe dan ook niet veel. Dus vrij zuiver ZnO2 denk ik.

Ik had de 12V 10A aansluiting gebruikt alleen niet gemeten hoeveel A er nou liep. kristallen maken was dan ook niet het hoofd doel :).

Als ik de oplossing langer ga laten staan ga ik ook zeker niet elektrolyseren uit ZnCl2 met een overmaat HCl (dan gaat alles lopen roesten), dan gebruik ik wel een ZnCl2 oplossing of ZnSO4 (met overmaat H2SO4).

Reap
Argon

Post by Reap » 02 May 2012, 21:59

:(
Mijn overmaat/ongereageerde HCl zit nu blijkbaar en zat mijn kristallijne zink op te lossen. Nu is het meer een poederzooitje op de bodem van de erlenmeyer. Ik dacht al waarom blijft het nog bubbelen nadat ik de stroom uitgezet had? Ik dacht in eerste instantie dat dat gewoon gevangen H2 bubbeltjes waren.

Achja even filtreren en de spanning er weer op. Misschien wat lager.

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 02 May 2012, 22:34

Ja, zodra de stroom er af is moet je het kristal er uit halen. Je gaat van zinkchloride naar zink (vast) + chloride (gas in en uit oplossing), dus de pH gaat omhoog.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Post Reply