woordbetekenis

Voor al het ong'looflijk slap gelul.
Post Reply
energa
Beryllium

woordbetekenis

Post by energa » 26 Jul 2012, 18:17

Regelmatig kom ik in beschouwingen het woord "kewl" tegen, kennelijk een afkorting en betrekking hebbend op personen. Die houden, blijkens de context, van geluid(en) en/of kleuren en/of rook en ik vermoed dus dat er sprake is van vuurwerkliefhebbers Maar, nieuwsgierig als ik ben, de juiste betekenis zou ik graag weten; ik kom niet verder dan "kinetic energetics we love" en dat zal het niet zijn. Alvast dank!

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: woordbetekenis

Post by Wouter » 27 Jul 2012, 10:47

K3wls zijn mensen die zo snel en groot mogelijk willen knallen zonder na te denken over veiligheid of enige gevolgen. Dikwijls zijn zij te bezichtigen in het nieuws om onze hobby c.q. beroep in een kwaad daglicht te zetten.

De benaming is een "coole" spelling van het woord "cool", MSN/SMS-taal. K3wl/kewl etc werd vaak gebruikt in de woorden van deze onwetenden.
Organisch chemicus

energa
Beryllium

Post by energa » 27 Jul 2012, 11:50

Beste Wouter,
Dank voor je snelle antwoord. Helaas moeten de goeden ook weer voor de kwaden lijden - ik weet zeker dat er ook héél deskundige, héél voorzichtige en zich op de achtergrond houdende amateur-pyrotechnici zijn. Tot mijn genoegen zie ik overigens dat het bloed kruipt waar het niet gaan kan, als ik op chemische fora verslagen lees over proefjes van aluminium en broom, permanganaat en glycerine, zilvernitraat en magnesium, etc. etc. Wel duur trouwens. . .
Hoeveel extra smog zal er ontstaan door het openingsvuurwerk in Londen ?

Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Post by Reap » 27 Jul 2012, 16:24

KMnO4 en glycerine is een van de veiligere manieren om een aluminothermische reductie reactie op gang te brengen vind ik, omdat die reactie eerst traag verloopt. Tov bijvoorbeeld sterretjes die vonken maken. (magnesiumlint is wel fijner en minder geknoei)

Hoeveel smog er ontstaat zal volgensmij veelal aan hoeveel koolstof er wordt gebruikt in vuurwerk liggen, maar daar weet jij meer van af dan ik!

energa
Beryllium

Post by energa » 28 Jul 2012, 16:15

De koolstof is niet het grootste probleem, omdat er verhoudingsgewijs niet zoveel koolstofverbindingen gebruikt worden - in kleurmengsels bederft het de zuivere kleur. Het echte probleem vormen de verbrandingsprodukten met barium, strontium, lithium, titaan, aluminium, mangaan, chloor, stikstof etc. erin. TNO is al een tijd bezig met minder vergiftige zouten toe te passen, bijv. calcium i.p.v. strontium. Voorlopig weinig tast-(=zicht-)bare resultaten . . .
Nog even over permanganaat/glycerine: werkt alleen redelijk snel boven de 20 graden Celcius. Bij min 7 duurt het anderhalf uur vóórdat er iets te zien is! (eigen proeven ongeveer twee jaar geleden).

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 28 Jul 2012, 21:55

Strontium is zo giftig niet. Je kan niet zomaar andere dingen gebruiken omdat ieder element juist zijn eigen kleurenspectrum heeft. Je zou hooguit de intensiteit kunnen veranderen door het heter te maken of andere liganden te gebruiken.
Organisch chemicus

energa
Beryllium

Post by energa » 29 Jul 2012, 08:49

Beste Wouter,
Hier lijkt mij het woordje "zomaar" niet op z'n plaats. Als TNO een onderzoek doet gebeurt het grondig. Overigens zijn er ook zeer kundige amateurs die goed onderzoek doen; in Amerika bijv. Cleve Jennings-White, die veel artikelen gepubliceerd heeft over kleureffecten. Als beroepschemicus had hij de beschikking over wat meer uitheemse verbindingen (bijv. van Indium), zodat zijn conclusies voor de meeste amateurs bij theorie bleven.
Maar ik denk dat we nu off- topic zijn (waarom niet het Nederlandse "afgedwaald" gebruikt?) en laat het hierbij.

Post Reply