Quote van de dag

Voor al het ong'looflijk slap gelul.
spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Quote van de dag

Post by spidey » 03 Mar 2009, 00:34

T. Thomsom said that potassium dichromate has a cooling, bitter metallic taste; it is stable in air, and is not hygroscopic. B)

Jor
Zwavel
Chemistry interests: --------------

Re: Quote van de dag

Post by Jor » 04 Mar 2009, 17:20

Hehe.
Zou wel kunnen, vroeger was kaliudichromaat slechts gemarkeerd als Xi: irriterend :)
Nu: T+: zeer giftig, N: millieugevaarlijk en bewezen carcinogeen.

Tijden veranderen :'(

Wie weet is er wel een chem die we allemaal heel lichtjes zien op het moment, maar die over 20 jaar T+ is en dat we allemaal denken 'ik weet nog hoe ongevaarlijk in onze tijd was' :P

spidey
Kobalt

Post by spidey » 04 Mar 2009, 19:39

Het doet me denken aan de tijden dat ik ureumformaldehyde synthetiseerde. Gewoon binnen, in de bijkeuken. 't Stonk wel wat maar ach....
(Dit is inmiddels ook al weer 20 jaar geleden.) Later wilde iemand me geen formaline meer verkopen, omdat dat zo ontzettend kankerverwekkend is. Tijden veranderen :+ :'(

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 04 Mar 2009, 20:51

Jor wrote:Hehe.
Zou wel kunnen, vroeger was kaliudichromaat slechts gemarkeerd als Xi: irriterend :)
Nu: T+: zeer giftig, N: millieugevaarlijk en bewezen carcinogeen.

Tijden veranderen :'(

Wie weet is er wel een chem die we allemaal heel lichtjes zien op het moment, maar die over 20 jaar T+ is en dat we allemaal denken 'ik weet nog hoe ongevaarlijk in onze tijd was' :P
Boorzuur en borax krijgen vanaf maart dit jaar ook het predikaat T, geloof ik. Het is gevaarlijk voor de voortplantingsorganen van mannen (vrouwen weet ik niet). Ik denk dat we volgend jaar zout in de winkel kopen met Xn :P

Het schijnt ook dat dimethylkwik zoet smaakt en ruikt, ware het niet dat enige waarnemingsgrenzen ver boven de dodelijke liggen. :P
Organisch chemicus

woelen
IJzer

Post by woelen » 05 Mar 2009, 19:29

De giftigheid van chemicalien is van twee zaken afhankelijk:
1) De stof zelf
2) Het politiek-sociale klimaat
Factor (2) heeft sterkere invloed dan factor (1).
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Jor
Zwavel

Post by Jor » 06 Mar 2009, 11:42

woelen wrote:De giftigheid van chemicalien is van twee zaken afhankelijk:
1) De stof zelf
2) Het politiek-sociale klimaat
Factor (2) heeft sterkere invloed dan factor (1).
Ja dit is wat ik ook heb gemerkt.
Zo zijn benzeen en CCl4 toch wel zondebokken van de overheid. Verbod in scholen en bedrijven. Waarom?
Benzeen is carcinogeen, MAAR staat in een lijst van potentheid die ik heb zowat helemaal onderaan, samen met CCl4. Je krijgt er over het algemeen alleen kanker van bij jaren hoge blootstelling. CCl4 is niet eens bewezen carcinogeen. Veroozaakt wel redelijk zware leverschade, en is heel slecht voor het millieu. Natuurlijk geen lekkere stofjes dus, maar er zijn tonnen veel gevaarlijkere stoffen die dan weer niet gereguleerd zijn. Vreemd beleid...

Voorbeeldje zijn chromaten. Deze zijn zó'n 1000x potenter dan benzeen. Gewoon te koop bij de keramieker enzo. Vooral de pigment-chromaten (zinkchromaat, strontiumchromaat) zijn de echte boosdoeners, omdat 'slightly soluble' chromates het meest kankerverwekkend zijn volgens veel onderzoeken.

energa
Beryllium

Post by energa » 27 May 2010, 17:38

Ik ben zo vrij om een voor mij opvallende "quote van de dag" aan te halen om de aloude discussie over giftigheden even te onderbreken. Hier komt-ie:
"BP is bezig het olielek te dichten door er een chemische vloeistof in te spuiten" (gisteren en vandaag diverse keren op het NOS-journaal).
Kent iemand een niet-chemische vloeistof?

woelen
IJzer

Post by woelen » 27 May 2010, 21:28

Ach ja, de berichtgeving over chemie is zo slap als ik weet niet wat. Onwetendheid alom!

Om even een paar voorbeeldjes te noemen:
Alle bijtende stoffen zijn zuur (bijv. natrium hydroxide ;) )
Alle zuren zijn bijtende stoffen.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 27 May 2010, 22:09

woelen wrote:Alle bijtende stoffen zijn zuur (bijv. natrium hydroxide ;) )
Pas geleden liet iemand mij een oude verpakking van een Bolletje product zien, met gelijk een mooie quote:
"... voedingszuur: natriumhydroxide ..."

Dit is, na "klagen" van die persoon, aangepast naar zuurteregelaar. :P
Organisch chemicus

spidey
Kobalt

Post by spidey » 28 May 2010, 00:06

Goed opgemerkt, energa. Ik ken om precies te zijn 1 niet chemische vloeistof, nl. het vacuüm. Het vacuüm bestaat uit zee-quarks en aangezien zeeën uit een (chemische) vloeistof bestaan, is mijn conclusie dat het vacuüm een niet-chemische vloeistof moet zijn, omdat quarks niet chemisch zijn maar fysisch. Sub-atomaire deeltjes en processen vallen bij mijn weten namelijk onder de natuurkunde en niet onder de scheikunde. B)

Verder denk ik dat piranhiazuur een agressief bijtend zuur is.

Zoetepasweiden
Stikstof
Chemistry interests: Overall

Post by Zoetepasweiden » 28 May 2010, 11:39

spidey wrote:
Verder denk ik dat piranhiazuur een agressief bijtend zuur is.
En ape(n)zuur dan?

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 28 May 2010, 16:06

Misschien heb je naast chemische vloeistoffen ook virtuele vloeistoffen. Dat zijn dan vloeistoffen op de computer. :P
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

energa
Beryllium

Post by energa » 29 May 2010, 19:56

Bedankt mensen voor de reacties op de niet-chemische vloeistof. Het verhaal van spidey ga ik eens rustig met de vereiste bronnen doornemen, want een vacuum als vloeistof beschouwen druist tegen ieder "gezond verstand" in. Maar misschien moet je bij sub-atomaire processen je gezonde verstand maar even uitschakelen. . . Straks eerst eens een glaasje uiterst chemische vloeistof naar binnen gieten - voor de spijsvertering, zal ik maar zeggen.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 31 May 2010, 17:19

@energa: Zoek maar eens op wiki op black hole, dan kom je de zee-quarks vanzelf tegen bij het onderwerp verdampen.

Edit: mijn docenten zeiden vaak: we geven belangrijke termen in een theorie een naam. Dat wil nog niet zeggen dat het daarmee ook waarneembare grootheden zijn. Rekenen met een model is wat anders dan het beschrijven met een proces.

energa
Beryllium

Post by energa » 01 Jun 2010, 09:13

Bedankt voor deze tip, dat spaart zoekwerk. Vanavond rustig gaan bekijken (je raadt het al: met een glaasje ethanolhoudende vloeistof. . .)

Post Reply