waar trekken jullie de lijn?

Voor al het ong'looflijk slap gelul.
Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Re: waar trekken jullie de lijn?

Post by Pyrochemistry » 05 Jun 2010, 00:13

Er zijn een paar anorganische/organische stofjes waar ik absoluut thuis niet mee werk, fosgeen, cadmium, arsenicum of kwik verbindingen zul je nooit in mijn voorraadkast aantreffen.

Ook HF wil ik niet in mijn huis hebben, stoffen als zwavelzuur en + 90% salpeterzuur kun je best veilig mee werken thuis, hierbij tref je dezelfde maatregelen als in een echt lab. Zéér brandbare stoffen zoals diethyleter wil ik niet mee werken, ik ben bang voor de vorming van peroxiden (geld eigenlijk voor alle ethers) en bovendien heeft de vloeistof een zeer laag kookpunt.

Sterk stralende radio-isotopen wil ik mijn huis niet in hebben.

Chloor is echt vervelend spul, het prikt echt in je keel als je per ongeluk snuf inademt, ik werk er het liefst zo min mogelijk mee, of anders buiten met een stevige bries.

Benzeen is niet extreem gevaarlijk, werk er mee onder een goede afzuiging en het gevaar is te verwaarlozen, voor mij ligt de persoonlijke MAC bij de reukgrens, ruik ik de benzeen dan dam ik de bron onmiddellijk in of doe ik een paar stappen achteruit wanneer ik buiten werk. DCM blijf ik nog best wel voorzichtig mee, het is potentieel kankerverwekkend en het is zeer vluchtig.

Explosieve stoffen ben ik minder bang voor, dit is overigens wel specifiek voor elke stof. Picrinezuur bijvoorbeeld heb ik nog 20g van staan onder water in een glazen pot met geslepen stop. Acetylides bewaar ik niet, dan als nog maak ik nooit meer dan een gram van dit soort verbindingen, zuiver vanuit een wetenschappelijk oogpunt. Ammoniumnitraat is veilig te bewaren, zelfs vele kilogrammen, de stof is erg handig als goedkope grondstof voor verscheidene proeven waarbij een nitraatzout nodig is. Organische peroxiden zal ik nooit maken, deze stoffen zijn mij te gevaarlijk af en bovendien wetenschappelijk gezien weinig interessant.

Organische stoffen kunnen net zo gevaarlijk zijn als anorganische verbindingen, De kans dat je bijvoorbeeld lood(II)chloride inslikt is net zo groot als benzochinon, het is maar hoe je er mee omgaat. Er zijn genoeg organische stoffen waar je behoorlijk veilig mee kan werken, azijnzuur en ethanol zijn in principe ongevaarlijk als je gewoon een bril draagt en niet knoeit kan er niks mis gaan. Benzoaten (esters, zouten) enzo zijn ook niet echt gevaarlijk (toch niet te veel contact met de stoffen).
Last edited by Pyrochemistry on 08 Jun 2010, 20:24, edited 1 time in total.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 05 Jun 2010, 00:22

Pyrochemistry wrote:Er zijn een paar anorganische stofjes waar ik absoluut thuis niet mee werk, fosgeen, cadmium, arsenicum of kwik verbindingen zul je nooit in mijn voorraadkast aantreffen.
Fosgeen zou ik geen anorganische verbinding durven noemen. Maar niet echt geschikt voor thuis, inderdaad.
Organisch chemicus

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 08 Jun 2010, 20:24

Ja je hebt gelijk fosgeen is organisch, maar ik had hem gewoon in het lijstje gezet.:P
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Zoetepasweiden
Stikstof
Chemistry interests: Overall

Post by Zoetepasweiden » 11 Jul 2010, 14:54

Zoetepasweiden wrote:Bij ons zijn slechts 4 stoffen wettelijk verboden:
1. Tetra;
2. Benzeen;
3. 1,1,2,2-tetrachlooretheen;
4. Pentachloorethaan.
Bovenstaande vier stoffen zijn bij mij op het werk uiteraard niet aanwezig. Verder vind ik dat je chemicaliën als een soort gereedschap kunt zien: Als je ze goed gebruikt en goed onderhoudt, is er weinig aan de hand. Doe je dat niet, dan kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. Een paar voorbeelden:

- Een schroevendraaier kun je gebruiken om een schroefje los of vast te draaien, maar ook om iemand mee neer te steken.
- Witte fosfor kan worden gebruikt voor het maken van bepaalde kunstmatige zoetstoffen, maar ook voor de vervaardiging van fosforgranaten.

- Een zaag die in een vochtig schuurtje wordt bewaard, gaat roesten. Als de zaag na gebruik steeds goed schoomaakt en ingevet wordt, gebeurt dat niet (zo snel).
- Onder vloeibare paraffine kan het metaal natrium weinig kwaad. Wie het echter met een vochtig mes aansnijdt, vraagt om problemen.

Kortom: Gebruik je verstand en werk nauwkeurig, dan kan er normaal gesproken weinig misgaan.

Post Reply