In- en verkoop kwik

Voor al het ong'looflijk slap gelul.
Ilmenite
Helium
Chemistry interests: Analytical

In- en verkoop kwik

Post by Ilmenite » 01 Apr 2014, 13:37

Mijn favoriete element is kwik. Ik zou graag er een klein beetje van hebben(gewoon, voor de heb), maar kwikbezit is bij wet verboden.

Toch zie ik dat hier heel wat kwik heen- en weerverkocht wordt. Krijgen jullie daar nooit last mee?
Daniëlle, 22 jaar oud, Technisch Onderwijsassistent Scheikunde, achtergrond MLO Analytische Chemie.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: In- en verkoop kwik

Post by Wouter » 01 Apr 2014, 19:04

Is kwikbezit verboden?
Organisch chemicus

Ilmenite
Helium

Post by Ilmenite » 02 Apr 2014, 08:53

Dat dacht ik altijd wel.
In ieder geval het verhandelen ervan..
Daniëlle, 22 jaar oud, Technisch Onderwijsassistent Scheikunde, achtergrond MLO Analytische Chemie.

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 02 Apr 2014, 11:48

Volgens mij is verhandelen van kwik niet verboden, maar is het verkopen van gebruiksvoorwerpen (zoals thermometers, drukmeters e.d.) waarin kwik is verwerkt verboden. Kwik mag niet meer gebruikt worden in de consumentenmarkt voor een breed publiek. Voor zover ik weet mag het nog wel verkocht worden gewoon als kwik, als zuiver element/chemische stof. Er zullen maar weinig mensen zijn die op die manier kwik kopen en ze weten dan ook wel dat ze een giftige stof kopen, terwijl bij consumententoepassingen voor de eindgebruikers het lang niet altijd duidelijk is dat hun apparaat een erg giftige stof bevat.

Hier op het forum wordt regelmatig kwik aangeboden, maar er zijn ook nog wel leveranciers die het aanbieden, ook beschikbaar voor particulieren. Als je kwik wilt kopen, voor de heb, dan zou ik wel zorgen dat je een goed sample hebt. Kopen van de eerste de beste persoon die het aanbiedt kan leiden tot teleurstellingen, omdat het verontreinigd kan zijn, dof met veel troep er in wat blijft plakken aan vanalles en nog wat. Ik zou ook niet te veel kopen. Een sample van 100 gram is heel aardig (een kleine 8 ml) als je dat in een klein dikwandig glazen flesje hebt met een goed vastgeschroefde stevige plastic dop. Ideaal hiervoor is een klein 50 ml Schott-Duran flesje met een GL32 dop er op. Heel stevig en goed afgesloten.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Ilmenite
Helium

Post by Ilmenite » 02 Apr 2014, 12:57

Ok dan is dat mij ook al iets duidelijker.

Ik zag ooit een website waar ze kleine 'muntjes' van elk element verkochten. Een klein belletje kwik zat in hars gegoten en werd beschreven als 'praktisch onbreekbaar'. Zoiets in hars lijkt mij het veiligst, omdat het vaak niet breekt als je het laat vallen.
Helaas was die bron in Amerika en vermeldden ze op hun website dat ze het niet zomaar buiten de USA verzenden(ivm met vergunningen ofzo).

In principe zou zo'n flesje wel kunnen, maar het blijft glas.
Zou er binnen de EU ook zo'n adres voor hars-samples zijn? Kent iemand die?

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 02 Apr 2014, 16:16

Ik heb nooit van dergelijke samples gehoord. Als je over kwik en een zuurkast beschikt zou je een dergelijk sample zelf kunnen maken. Als je een blokje van heldere polyester neemt met een gat daarin geboord, kun je daar je kwik in gieten. Vervolgens giet je de rest van het gat vol met polyester en wacht tot het is uitgehard. Als je polyester niet als laminaat maar als bulkproduct gebruikt en zonder vulmiddelen, zijn reactieversnellers (die je polyester kleuren) niet nodig. Als je polyester gebruikt zal het gat geheel afgesloten zijn en vormt het niet een zwakkere plaats in je sample. Bij epoxy en PU is dat in principe wel mogelijk.

Maar goed, dan moet je wel in een zuurkast werken, anders krijg je toch tijdens het maken kwikdamp in je omgeving. Met een UV lamp kun je kwikdamp ook zien. Youtube geeft daarover genoeg filmpjes.

Ilmenite
Helium

Post by Ilmenite » 02 Apr 2014, 18:34

Mengt het vloeibare Polyester niet met de kwik bij het gieten?
Op mijn stage hebben ze kwik en mijn stagebegeleider giet wel eens insecten in hars.
In theorie zou het dus moeten kunnen...
Moet alleen uitvinden wat voor hars hij heeft en vragen of hij me wil helpen.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 03 Apr 2014, 13:50

Nee, ik denk niet dat het mengt. Oplossen zullen kwik en polyester niet in elkaar en het verschil in dichtheid is een factor 6, dus dat kwik blijft echt wel op de bodem van het gat liggen.

woelen
IJzer

Post by woelen » 03 Apr 2014, 14:51

Zelf geloof ik niet zo in die hars-oplossing. Na verloop van tijd wordt het melkachtig, het vergeelt, enz. Het sample wordt dus in de loop der jaren minder mooi.

Ik besef dat een glazen flesje breekbaar is en als je het laat vallen op een stenen vloer, dan breekt het, ook zo' n Schott-Duran flesje. Je moet met kwik gewoon voorzichtig zijn. Zelf heb ik een sample van kwik in een dikwandige kwartz ampul: http://woelen.homescience.net/science/c ... rcury.html.

Deze had iemand speciaal voor mij gemaakt, met toegang tot apparatuur op een universiteit, om kwartz ampullen te bewerken (vereist zeer hoge temperaturen). Deze kwartz ampul kan echter wel breken als je die op de grond laat vallen. Schudden van die ampul met het kwik er in is wel veilig.

Zelf heb ik ook enkele ampullen gemaakt, maar dat zijn ampullen van gewoon glas en veel dunwandiger, zoals deze hier met broom er in (naast kwik het enige andere element dat vloeibaar is bij kamertemperatuur): http://www.homescience.net/chem/compounds/bromine2.avi.
Deze kun je niet gebruiken voor kwik. Kwik is zo dicht dat je door te schudden de ampul kunt breken.

Broom is acuut gezien veel gevaarlijker dan kwik, maar toch mors ik liever een paar gram broom dan een paar gram kwik in mijn kamer. Broom verdampt in enkele minuten en als je de ramen dan open zet is het zo weg. Je moet gewoon even een uurtje uit die kamer blijven. Kwik blijft tot in lengte van jaren in de vorm van heel fijne druppeltjes aanwezig en geeft heel langzaam zijn giftige damp af.

Ilmenite
Helium

Post by Ilmenite » 03 Apr 2014, 15:10

woelen wrote:Zelf geloof ik niet zo in die hars-oplossing. Na verloop van tijd wordt het melkachtig, het vergeelt, enz. Het sample wordt dus in de loop der jaren minder mooi.
Heeft dat melkachtige/gele ook invloed op de kwaliteit van het hars(veiligheidshalve)?.
Ik ben nl nogal een watje... en mijn huisgenoten net zo goed en ik wil dus hoe dan ook niet dat er ongelukken gebeuren.
Schoonheid staat bij mij lager in het vaandel dan veiligheid, bij zoiets.

woelen
IJzer

Post by woelen » 03 Apr 2014, 17:39

Ik denk dat het qua veiligheid wel mee valt en dat de veiligheid ook wel goed blijft als de hars iets melkachtig of geel wordt.

Maar als jij, zoals je zelf zegt, een "watje" bent, dan kun je maar beter helemaal geen kwik in huis halen. Er zijn vast wel andere leuke en bijzondere dingen die minder jouw gemoedsrust belasten.

Ilmenite
Helium

Post by Ilmenite » 04 Apr 2014, 09:30

Dat was wel een enigszins onthutsend berichtje... maar wel waar.

Bedankt voor alle antwoorden. Ik denk dat ik er toch nog een gooi naar ga doen, maar dit keer minder zenuwachtig :P

spidey
Kobalt

Post by spidey » 04 Apr 2014, 15:34

Maar als je geinteresseerd bent in een vloeibaar metaal, kijk dan eens bij gallium. Gallium heeft bij verre niet de giftigheid van kwik. Bovendien heeft het een alliage die pas stolt bij -17C (gallistan).

Ter overweging: chronische blootstelling aan kwik is inderdaad een probleem en blootstelling aan hoge doses ook. Incidentele blootstelling aan lage concentraties kan eigenlijk niet problematisch zijn. We hebben dit metaal eeuwenlang gebruikt en ook zelf ben ik eraan blootgesteld geweest en heb ik het zelfs in de leefomgeving gehad (geheel onbedoeld en niet door nalatigheid). Het is nou ook weer niet zo dat je accuut dood neervalt of de ergste aandoeningen krijgt bij een incidentele blootstelling.

Ik heb zelf iets van 2 ml in een glazen potje onder water. Het bijt niet. ;) Omgekeerd vind ik het doen van experimenten ermee niet het risico op contaminatie waard. Er zijn genoeg experimenten met minder giftige stoffen of in elk geval minder vervuilende stoffen dan kwik. Lood bijvoorbeeld is ook flink giftig, maar het verdampt in elk geval niet bij standaardomstandigheden en als je lood morst, dan lopen de druppels niet overal naar toe, wat kwik wel doet.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 04 Apr 2014, 15:37

Het is jammer van gallium dat het oppervlakten "bevochtigt" en een zilverkleurige spiegel achterlaat.
Organisch chemicus

woelen
IJzer

Post by woelen » 04 Apr 2014, 16:51

Inderdaad, gallium is bij lange na niet zo fraai als kwik. Kwik is zo bijzonder omdat het als vloeistof toch volstrekt 'droog' is. Gallium daarentegen is extreen 'nat'. Alles, waarmee het in aanraking komt wordt voorzien van een metaalachtig vlekkerig laagje, inclusief glas, huid, kleding enz.

Voordeel van gallium is dat het hoegenaamd niet giftig is, maar juist zijn extreme 'nat'-heid maakt dat het geen volwaardig alternatief is voor kwik.

Als jij een bijzonder elementen sample wilt, dan zou ik een sample met broom nemen. Broom is acuut gezien veel giftiger dan kwik, het is vergelijkbaar met chloor. Je merkt echter wel direct als er broom vrij komt (geur en bij hogere concentratie sterke prikkeling) en ver voordat het echt gevaarlijk wordt ben jij al lang verjaagd uit de ruimte waarin de damp zich bevindt. Deur en/of ramen open en je kunt er snel weer in zonder gevolgen, broom vervluchtigt extreem snel, binnen een paar minuten is het weg. Bij kwik daarentegen kan het zijn dat je voor duizenden euros je huis moet laten decontamineren door een speciaal bedrijf en als het echt tegenzit moet je misschien wel je vloer er uit (laten) breken als daar naden in zitten.

Post Reply