Mieren houden

Voor al het ong'looflijk slap gelul.
Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Mieren houden

Post by Wouter » 08 Jun 2009, 00:18

Als een nieuwe hobby ben ik begonnen mieren te houden. Goedkoop, kost weinig tijd, en het gaat min of meer vanzelf; alles wat ik moet geven is wat (suiker)water en vers platgeslagen insecten.

Mijn mieren:
Myrmica Rubra à 4 gynes (koninginnen) en pakweg 10 werksters. Er liggen nu 4 eitjes, geloof ik, en hopelijk volgende week nog steeds (gezien ik weer naar mijn studentenplek ga).

Ik probeer het nog wat leuker te maken voor geïnteresseerden, door middel van een live webcam stream online te hebben:
http://www.bromine.nl/antcam. (je kan momenteel ook mijn toetsenbord en handen meebeleven)

De mieren genieten nu van een zeer verse hooiwagen en doen voor zover ik kan zien helemaal niets anders. Geen verkenners of drinkers.
Nu weet ik even niet zoveel te vertellen, maar dat komt nog wel in de toekomst.

Hopelijk kan ik mijn andere webcams ook opstarten binnenkort, al zal ik daar wat andere software voor moeten gebruiken. Hebben jullie misschien een idee? Ik heb al het een en ander geprobeerd, maar ik kan geen geschikte software hiervoor vinden.
Programma die ik reeds geprobeerd heb:
-fWink
-Yawcam (nu)
-Flash Media Server (+bijbehorende programma's)
FMS was een hoopvolle, maar mijn computer gaf problemen bij het openmaken van de poorten, waardoor de stream vastliep :(
Organisch chemicus

phj1990
Waterstof
Chemistry interests: Physical

Re: Mieren houden

Post by phj1990 » 08 Jun 2009, 16:15

Ik vind dit een originele hobby!
Persoonlijk kan ik me er niet zoveel bij voorstellen, al is het wel mooi om bijvoorbeeld een etend insect van dichtbij te zien, en er zit een stuk meer actie in dan in een postzegelverzameling!
Misschien kun je een leuke documentaire maken, net zoiets als die (eindeloos herhalende) documentaire over familie Stokstaart.
Ik zal niet dagelijks de antcam bekijken, maar de hoogtepunten van mierengedrag samengevoegd lijken me wel aardig.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 08 Jun 2009, 17:57

Ik zal proberen het eetgedrag met mijn microscoop op te nemen, alhoewel ze tot nu toe bijna altijd het voedsel in hun buisje meenemen. Die glimt zodanig dat ik er moeilijk foto's of filmpjes van kan maken :P Maar wie weet wat ik er van kan maken :)

De webcam werkt nu om onbekende redenen niet, overigens..
Organisch chemicus

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 09 Jun 2009, 14:11

Er zijn veel verschillende soorten mieren. Heb je ook een reden waarom je deze soort hebt gekozen?
Is er iets wat je wilt zien van de mieren?

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 09 Jun 2009, 17:13

Myrmica Rubra (rode steekmier) heeft een aantal voordelen ten opzichte van andere:
- Slechte klimmers, dus gemakkelijk te beveiligen tegen uitbraak
- Gemakkelijke eters, eten (als het goed is) bijna alles
- Kunnen geen rood licht zien, dus is met rode folie te observeren, terwijl ze zelf denken veilig in een donker hol te zitten
- Vrij temperatuurongevoelig
- Inheemse soort

De gewone zwarte mier (lasius niger) is ook nog een optie, maar kan goed klimmen en kan rood licht zien. Voordeel van die soort is dan weer dat ze niet kunnen steken :P
Organisch chemicus

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 10 Jun 2009, 23:18

Nu werkt de webcam wel, alhoewel er nu, en de komende tijd, vast niet veel te beleven is :P
http://www.bromine.nl/antcam.
Organisch chemicus

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 11 Jun 2009, 21:44

Ik heb een zwart blokje in mijn browser met de tekst "waiting for video", maar na een minuut "waiting" vond ik het toch maar tijd worden om dit bericht te posten :s
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 11 Jun 2009, 22:00

Dat is vreemd. Verschillende mensen kunnen de verbinding wel starten. Werkt het ook niet na vernieuwen van de pagina of anders in een andere browser? Ik ben niet zo heel erg thuis in de streamsoftware-wereld, dus ik heb geen flauw idee wat het kan betekenen. :$
Organisch chemicus

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 17 Jun 2009, 23:29

Mieren zijn niet slim..... Absoluut niet....

Eén van de koninginnen is afgelopen week kennelijk op ontdekkingsreis gegaan en kwam een bakje met suikerwater tegen, hmmmm.. Helaas was het water waarschijnlijk te stroperig en kwam ze vast te zitten. Ze verdronk en het suiker kristalliseerde zelfs uit. Resultaat:
Image
Waarom de koningin überhaupt gaat verkennen snap ik niet, maar dom was ze wel.. Laten we het op natuurlijke selectie houden :P
Organisch chemicus

Fuzzwood
Koolstof

Post by Fuzzwood » 18 Jun 2009, 03:12

Emancipatie...

woelen
IJzer

Post by woelen » 18 Jun 2009, 21:43

Hmmm... in Firefox krijg ik alleen maar een zwart blokje voor de webcam, in Internet Explorer en in Google Chrome krijg ik wel een media player windowtje, maar hij komt direct op Ready en vervolgens wordt het schermpje zwart. Als ik dan op de play knop (blauw met pijltje naar rechts) klik, dan zegt hij even "Connecting to media..." en dan komt hij weer op Ready en wordt het schermpje weer zwart. Tot nu toe nog weinig mieren gezien via dit channel :s .

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 18 Jun 2009, 21:46

Hij staat nu uit, ik zal hem even aanzetten.
Correctie: aangezet
Organisch chemicus

woelen
IJzer

Post by woelen » 18 Jun 2009, 21:54

Mooi, nu doet hij het met Internet explorer en met Google chrome. Met Firefox gaat het nog steeds fout. Ik zal eens kijken waar dat aan ligt.
Zitten de mieren nu in de rode buisjes, of zijn die zwarte puntjes in dat kleurloze buisjes de mieren?

Je zou eigenlijk op je webcamstream bewegingsdetectiesoftware moeten plaatsen die, zodra er beweging komt in het beeld begint met opnemen van de stream naar een bestand op harde schijf. Dan kun je die beelden later op Internet zetten als filmpje.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 18 Jun 2009, 22:00

Het is een wma-bestand. Misschien dat firefox deze niet goed herkent? Mogelijk verwijst firefox niet naar de goede speler voor dit type bestand.
De mieren zitten in het (voor jou) bovenste rode buisje. De zwarte stipjes in het kleurloze buisje in mijn handschrift "Suiker-Water" :P

Ik heb de software nu afentoe maar aanstaan, omdat deze mijn arme computer nogal belast. Zware kost voor deze computer.
Organisch chemicus

Rowald
Stikstof
Chemistry interests: Inorganic

Post by Rowald » 18 Jun 2009, 22:08

Sorry voor het onderbreken van jullie conversatie. :)

Phantom, doe je ook experimenten met die beestjes? Zoals: zien hoe ze reageren op een verandering in hun omgeving, enz...

Bij mij is het beeld helaas nogal wazig en zie je de mieren niet zo goed zitten...
Voor de rest wel een leuke bezigheid!

Post Reply