Handige en interessante filmpjes

Voor al het ong'looflijk slap gelul.
Post Reply
Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Handige en interessante filmpjes

Post by Z4x » 04 Aug 2009, 13:24

UIT Vuurwerk aansteken/ontsteking op afstand
Dit ziet er wel handig uit. Gewoon een kleine weerstand met veel voltage en dan heb je een ontsteking voor op afstand. :)

Misschien hebben jullie er iets aan.

http://www.youtube.com/watch?v=-770uMBQVfU.

Voor bij de jaarwisseling kan je zo ook die gevaarlijke vuurpijlen op afstand afsteken en paar misschien achter elkaar. :)

Zou je zoiets ook niet draadloos kunnen maken? Dan is het nog prettiger. Met een batterij ofzo. Ik zag laatst een fm zendertje en dat zag er redelijk simpel uit (niet dat ik het zomaar kan maken, helaas)

Zoiets misschien: http://w1.859.telia.com/~u85920178/use/rc-prop.htm.

UIT MINERALS CANDLE HOLDER
Ik vind ze wel grappig, maar niet om te kopen, misschien jullie wel? :)

http://www.designboom.com/weblog/cat/8/ ... ction.html.

UIT Sustainable design ideas from nature
http://www.youtube.com/watch?v=n77BfxnVlyc

Janine Benyus: 12 sustainable design ideas from nature

Interessant spul. Ze zegt ook in dit filmpje dat wij heel veel stoffen van het periodieke systeem gebruiken (die vaak ook giftig zijn) en de natuur kan van alles (beter dan ons vaak) met veel minder stoffen van het periodieke systeem. :)

UIT Nieuws: Brandstofcelacculader
http://tweakers.net/nieuws/61690/toshib ... engen.html

Klinkt leuk, maar hoe verhoudt dit tegenover een accu? Zit er per cm3 meer of minder energie in methanol dan een 'normale accu'?

Krijg je trouwens ook last van een verstopte brandstofcel?

Lijkt me wel makkelijk/snel opladen (of zeg maar eerder hervullen). :)

UIT Chemische motormoord
http://www.technischweekblad.nl/chemisc ... eferer=rss

Natriumsilicaat haalt sloopauto's definitief van de weg

Grappig (totdat het er weer uit moet..). :D

Enkele topics samengevoegd
Last edited by Wouter on 21 Aug 2009, 11:43, edited 3 times in total.
Reason: Het is niet nodig overal een topic voor te openen natuurlijk
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Re: Vuurwerk aansteken/ontsteking op afstand

Post by woelen » 06 Aug 2009, 21:22

Dit kun je ook gebruiken als je geen lont hebt. Stel dat jij een iets grotere hoeveelheid van een mix (bijv. 1 gram flash poeder) wilt testen, dan kun je een hoopje (of een samengeperst klontje) maken van je mix en de weerstand er in drukken. Op vele meters afstand kun je dan de boel ontsteken. Wel zo veilig!
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Minerals Candle Holder

Post by Wouter » 08 Aug 2009, 14:22

Z4x wrote:Ik vind ze wel grappig, maar niet om te kopen, misschien jullie wel? :)

http://www.designboom.com/weblog/cat/8/ ... ction.html.
Ik kan ze niet echt mooi vinden :P Bovendien is gewoon glaswerk waarschijnlijk een stuk goedkoper :+

Z4x wrote:http://www.youtube.com/watch?v=n77BfxnVlyc

Janine Benyus: 12 sustainable design ideas from nature

Interessant spul. Ze zegt ook in dit filmpje dat wij heel veel stoffen van het periodieke systeem gebruiken (die vaak ook giftig zijn) en de natuur kan van alles (beter dan ons vaak) met veel minder stoffen van het periodieke systeem. :)
Dan kan je ook zeggen dat wij pas ongeveer 100 jaar een heel klein beetje in het begrijpen van de natuur komen, terwijl de natuur zelf al miljoenen/miljarden jaren de kans heeft gekregen om aan trial en error te doen. Ik vind dat we (lees: de mens) het niet eens zo slecht doen op onderzoeksgebied.
Organisch chemicus

Z4x
Gallium

Re: Sustainable design ideas from nature

Post by Z4x » 08 Aug 2009, 14:38

Jip, maar we kunnen ook gewoon afkijken van de natuur. :)

Fuzzwood
Koolstof

Re: Sustainable design ideas from nature

Post by Fuzzwood » 08 Aug 2009, 18:17

Afkijken kan natuurlijk altijd, maar zoals je bij afkijken misschien weet, weet je nooit hoe het origineel ooit tot stand is gekomen. Juist dàt wil en moet je bijna weten als je een stukje natuur wil gebruiken in technische en industriële processen.

Z4x
Gallium

Re: Handige en interessante filmpjes

Post by Z4x » 15 Aug 2009, 19:57

Ik ben gewend dat je als je off-topic wil gaan dat je dan een nieuw topic moet maken. Na ja, wil er geen discussiepunt van maken. Ik zal wel wat minder posten of anders dump ik het wel in dit topic. :)

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 15 Aug 2009, 20:38

Z4x wrote:Ik ben gewend dat je als je off-topic wil gaan dat je dan een nieuw topic moet maken. Na ja, wil er geen discussiepunt van maken. Ik zal wel wat minder posten of anders dump ik het wel in dit topic. :)
Gelieve in dit topic te maken. Niet omdat je het fout deed, maar vanwege de hoeveelheid die tegelijk geplaatst werd. Het wordt er niet duidelijker op als er alleen maar topics van één persoon in een forum staan.
Organisch chemicus

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 19 Aug 2009, 20:15

Kan je met een puls/frequentie ook de elektrolyse verbeteren of beïnvloeden?

Ik kwam dit tegen en heb het even snel geprobeerd (parallel aan een LED van 555 knipper) maar ik kon maar met paar mA proberen en er veranderde dus niet veel...

dit: http://www.linux-host.org/energie/buerger1.htm.

woelen
IJzer

Post by woelen » 19 Aug 2009, 21:24

Die link is grote onzin. Een liter water electrolysren in een uur tijd? Je kunt uitrekenen hoe snel electrolyse gaat. Bij een stroom van 1 A produceer je iets meer dan 0,1 ml waterstof per seconde en iets meer dan 0,05 ml zuurstof per seconde. Let wel op, het gaat hier om gas. Voor electrolyse van 1 liter water bij een stroom van 1 A heb je pakweg 10.000.000 seconden nodig, dat is ca. 120 etmalen.

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 20 Aug 2009, 23:28

Bedankt Woelen, ik had niet door dat het onzin was.

In batterijen zitten toch zoutbruggen? Zou ik die ook voor me elektrolyse experimenten kunnen gebruiken?

woelen
IJzer

Post by woelen » 21 Aug 2009, 11:55

Ja, je kunt zoutbruggen gebruiken bij electrolyse experimenten. Deze verhogen echter wel de interne weerstand, maar je kunt hiermee wel mooi met gescheiden anode en kathode ruimten werken.

De meest simpele zoutbrug-opstelling kun je maken met twee bekers. Beide vul je met zoutoplossing. In de ene beker doe je de anode en in de andere de kathode. Nu loopt er geen stroom. Vervolgens neem je een stuk draad (aansteeklont voor vuurwerk voldoet heel goed) dat je vol laat zuigen met zoutoplossing. De twee uiteinden hang je in beide bekers en dan heb je de kring gesloten. Deze optie werkt, maar er zal niet veel stroom lopen.

Beter is om een stuk PVC-slang te nemen (bijvoorbeeld van die doorzichtige slang voor aquariums) met een doorsnee van 8 mm of 1 cm. Neem een stukje van 20 cm of zo en laat deze helemaal vollopen met zoutoplossing. Aan beide uiteinden druk je een prop watten en deze hang je vervolgens tussen beide bekers. Dit werkt al een stuk beter, maar is wel meer gedoe. Er mogen geen al te grote luchtbellen in de zoutbrug zitten, want het vloeistofpad mag niet onderbroken worden door lucht.

Het allermooiste is het gebruik van echte glazen zoutbruggen. Ik heb een stukje glaswerk, in de vorm van een U, waarbij de uiteinden voorzien zijn van een soort fritte (poreus glas). Aan de ronding van de U zit een opening. Om deze zoutbrug te vullen hang je de U op zijn kop met beide 'poten' in de beide bekers en door het gat laat je zoutoplossing stromen tot hij helemaal vol is en dan druk je een klein rubberen stopje in het gat. De glazen frittes aan beide kanten zuigen vol met zoutoplossing en dan is de kring gesloten. Zo'n zoutbrug heb ik weten te bemachtigen via eBay.

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 23 Aug 2009, 12:26

Bedankt. Dat ga ik zeker proberen, want dat kan ik wel maken. :)

Ik heb ff paar stukjes koper verhit, om te kijken of er ook rood koper(I)oxide ontstaat, maar er ontstaan wel meer kleurtjes. Ik heb nu geel/goud achtig (dat is de kromme, het lijkt iets anders door de foto) en de roze gekregen (waar ook beetje paars/rood in zit). Hoe is dit mogelijk? Komt het door combi van de koper kleur en oxide verbindingen of...? Zou ik die kleuren ook op een meer controleerbare manier kunnen maken? Roze maken lijkt me wel grappig, niet dat ik het ergens voor kan gebruiken. :P Ik lees net op internet dat er wel meer mensen zijn die dit doen, "heat coloring copper"... maar wat voor stoffen zijn dat dan? Er komt alleen warmte bij kijken...

De kromme is als kathode gebruikt in een natrium chloride elektrolyse. De rechte is ook gebruikt, maar toen kathode en toen weer anode.... zoiets. :)

Image

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 16 Sep 2009, 12:29

Niemand een idee hoe dit kleuren bij verhitten van koper ontstaan en hoe je ze kan controleren? Het zal iets met koperoxide zijn.

Misschien skip ik het bellen maken idee wel en probeer ik dit, maar dan met jet point. Zou dat willen met jet point/capillaire punt of smelt die dicht?

Image

(foto komt van woelen website)

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 24 Sep 2009, 18:34

Probeer de discussies over chemie in een betrekkend onderwerp te houden of anders een nieuw onderwerp openen. viewtopic.php?f=10&p=2084#p2084.
Chemiegerelateerde discussies kunnen altijd goed in de daarvoor bestemde forums natuurlijk :) De discussie over elektrolyse heb ik even verplaatst naar: viewtopic.php?f=10&t=305.

Dit topic gaan we verder gebruiken voor de handige, grappige en interessante filmpjes :P
Organisch chemicus

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 30 Sep 2009, 22:59

Post Reply