Amateurchemie groeit

Voor al het ong'looflijk slap gelul.
Post Reply
Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Amateurchemie groeit

Post by Wouter » 30 Oct 2009, 17:22

Ik zat weer eens op Google Analytics te kijken, het heldere medium van dit forum om bezoekersverkeer te meten, en kwam tot de conclusie dat het forum gestaag groeit. Daarom vind ik het wel leuk om even een overzichtje te geven van alle statistieken.
ac_ga_1.png
Bezoekers per dag over een periode van ruim een jaar.
Het forum is opgericht op 2 augustus 2008, door Phantom (ik, nu gewoon Wouter) en Robin (dat is die moderator die nooit online is ;) ). Vanaf 21 september 2008 helpt Google de bezoekers te onderzoeken zodat het forum kan worden verbeterd.

De drukste dag ooit was op 28 januari, dat was een dag nadat ik een bericht op chemieforum.nl had gezet. Dit deed ik omdat Jor eerder op 13 januari het forum had herontdekt en had rondgestuurd aan andere hobbychemici, waardoor er opeens een "stormvloed" aan mensen op het forum kwam. Woelen, chemaniac, spidey, Gruson, de meeste actieve leden op dit moment kwamen op rond die tijd hier op het forum.
De tweede en derde drukste dag op het forum waren respectievelijk 21 en 20 oktober 2009, waarop 116 en 115 bezoekers het forum het bezoeken waard vonden.

De drukste maand op het forum was oktober 2009
ac_ga_3.png
Bezoekers per maand
In de afgelopen maand is ook de drukste week ooit geweest, van 18 tot en met 24 oktober 2009
ac_ga_2.png
Bezoekers per week
De meeste bezoekers komen tussen 19:00 en 22:00 op het forum, alhoewel het meeste verkeer tussen 10:00 en 23:00 verspreid ligt.
ac_ga_4.png
Bezoekers per uur

Momenteel kwam ruim 48% van alle bezoekers van zoekmachines (voornamelijk Google) en ruim 20% van verwijzende websites, zoals pyroforum.nl, chemieforum.nl en sciencemadness.org. De afgelopen maand (oktober) is het aantal bezoekers via zoekmachines zelfs tot 68% gestegen! We zijn dus goed te vinden. De top vijf aan zoekwoorden zijn: chloroform kopen, amateurchemie, amateurchemie.nl, http://www.amateurchemie.nl/, oxaalzuur ontroesten. Je mag het forum ook bij je favorieten zetten natuurlijk. :P

De bezoekers komen vooral uit Nederland (78%), België (21,7%) en de VS (0,05%). De steden waar de meeste bezoekers vandaan komen zijn Utrecht, Amsterdam en Rotterdam. Den Haag als derde grootste stad van Nederland is pas op de 24e plaats te vinden. Antwerpen en Brussel zijn te vinden op 26 en 11, alhoewel Antwerpen opgedeeld wordt in verschillende andere steden. Hasselt, Lebbeke en Gent zijn de meest vertegenwoordigde plaatsen uit België, op de respectievelijk 7e, 8ste en 9e plaats.

In totaal is er zo'n 20 euro opgebracht via de Google Adsense bovenaan de pagina, dat is niet veel, maar genoeg om de domeinnaam te onderhouden en de 600 MB aan dataverkeer die het forum trekt.

Het meest populaire forum is Anorganische Chemie.
Het lid met de meeste bezoekers, dat ben ik :P

Graag zouden we meer suggesties voor het forum willen ontvangen, natuurlijk. Alle verbeteringen zijn verbeteringen. Wat moet beter, hoe maken we meer reclame, hoe houden we meer actieve leden op het forum etc. Ik zou het lijntje van de statistieken liever nog sterker zien stijgen :P
Organisch chemicus

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Re: Amateurchemie groeit

Post by Z4x » 30 Oct 2009, 21:41

Jeeee! (waar is de toeter/feest smiley??) :+ :)

Zoeken op http://www.amateurchemie.nl/. is wel grappig, dan kan je het net zo goed in de adres balk plaatsen, haha. :P

Suggestie: Ik zou wel graag die nieuwe style willen zien.

Ik ben heel blij met het forum, heb er veel geleerd. Dank u.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 31 Oct 2009, 03:04

Wouter wrote:(...)
Graag zouden we meer suggesties voor het forum willen ontvangen, natuurlijk. Alle verbeteringen zijn verbeteringen. Wat moet beter, hoe maken we meer reclame, hoe houden we meer actieve leden op het forum etc. Ik zou het lijntje van de statistieken liever nog sterker zien stijgen :P
Wat een idee is, is om een vertaalmachine te koppelen aan het forum, zodat het toegankelijk wordt via het Engels. Vertaalmachines zijn tegenwoordig zo goed dat er nog leesbaar Engels uitkomt ook! :P

Ik denk dat dit forum uitblinkt in beeldmateriaal bij de experimenten. Dat kan best eens een aardige trekker zijn/worden. Posts met foto's zijn gewoon veel aantrekkelijker om te lezen.

Wat voor de leden misschien wel erg handig zou zijn (en wat ook een trekker voor niet-leden kan worden) is om een database met gegevens van stoffen te koppelen aan het forum. Dit vereist wel wat herstructurering ed. maar is misschien wel een goed idee. Geen idee waar je het vandaan zou moeten halen, maar goed.

Jor
Zwavel
Chemistry interests: --------------

Post by Jor » 31 Oct 2009, 03:43

Nou, ik ben wat laat, kan niet slapen, zoals wel vaker :)

Leuk om dit te horen! Fijn dat veel mensen op het forum zoeken. inderdaad een vertaalmachine zou mooi zijn, maar ik weet niet hoe je dit praktisch kunt maken.

Inderdaad ik denk dat al de experimenten met foto-materiaal uitblinken! Keep it coming! Misschien komt er binnenkort een luminol synthese van mij, heb vandaag de laatste stap gedaan (reductie met dithioniet) en het natte luminol is aan het drogen in mijn excisator over calciumchloride.]

Ik vind het ook leuk dat een een selecte groep mensen is die erg actief is. je merkt wel dat er nu wat minder members zijn die posten. Chemicaniac, phj1990, enz. hoor je niet veel meer van jammer genoeg (volgens mij hebben zij het op dit moment erg druk) en ook heb ik Rowald en Gruson de laatste tijd niet meer veel zien posten. Dat zal wel weer komen denk ik (en hoop ik) :P

Chloroform kopen? Volgens wordt daar zovaak op gezocht omdat het topspul is om plexiglas aan elkaar te lijmen.

Gruson
Neon

Post by Gruson » 31 Oct 2009, 11:39

Ik ben weer lekker aan het lezen. Te druk met de studie om experimenten te doen, verhuisd naar een eigen appartement.. Maar als ik even niks te doen heb loop ik even alle fora af om te kijken wat er gedaan is.
It could be that the purpose of your life is only to serve as a warning to others.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 18 Dec 2010, 20:10

Winter heeft tot gevolg dat er minder chemie wordt gedaan? :( Inmiddels beginnen de statistieken van het forum tenminste ergens op te lijken en beginnen er (sterke) trends te ontstaan. Hierbij een jaaroverzicht (van 17 dec 2009 tot 17 dec 2010).
ac_ga_5.png
Jaaroverzicht bezoekersaantallen
De meeste bezoekers kwamen binnen via
70,79% uit zoekmachines
18,09% direct, zoals favorieten
11,13% uit verwijzende sites

De meest gebruikte zoekwoorden zijn
fenolftaleine
stikstof kopen
amateurchemie
verbrandingsreactie
chloroform kopen

Meestvoorkomende verwijzende websites
Google
Hotmail
Google images
Google België
Sciencemadness

Landen waaruit de meeste bezoekers komen
Nederland (72%)
België (23%)
Duitsland (<1%)
VS (<1%)
VK (<1%)
Iemand uit Saudi-Arabië vond kennelijk interessante informatie, die bleef 31 pagina's lang lezen.

Gebruikte browsers
Internet Explorer (47%)
Firefox (32%)
Chrome (9%)
Opera (5%)
Safari (4%)

Nog wat feitjes:
- In de weekenden is het veruit het meest rustig met soms wel een daling van zo'n 50% aan bezoekers op zaterdagen. Zondag is iets drukker. De drukste dagen zijn meestal dins- of woensdagen.
- De depressie die te zien is tussen eind juni en begin augustus valt precies samen met de zomervakanties. Wel is daar te zien dat de fluctuatie in bezoekersaantallen veel minder is. Ik denk dat dat ongeveer het "achtergrondsignaal" van de vaste bezoekers was, rond die tijd.
- De enorme dip op 10 oktober werd veroorzaakt door de volledige uitval van de server waar het forum op stond.
- De daling die op dit moment (vanaf begin november) gaande is kan ik nog niet verklaren. Is het de kou? Einde-van-het-jaar-blues? Geen idee.
- Jammer dat op 17 december de hoeveelheid bezoekers een dieptepunt bereikte, sinds de downtime op 10 oktober. Wel leuk aan dit dieptepunt is dat het bijna 10% hoger ligt dat het hoogtepunt vermeld in de startpost. ;)
- De meeste bezoekers komen overdag, tussen 09:00 en 23:00.
- De minste bezoekers zijn er rond 4 uur 's nachts (ongeveer zo'n 0,3% van het totaal).

Kan ik nog meer vermelden? Vraagt u maar. :P
Organisch chemicus

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 19 Dec 2010, 11:15

Bedankt voor de info. Ziet er goed uit. Beetje jammer van de huidige daling alleen.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Jor
Zwavel
Chemistry interests: --------------

Post by Jor » 19 Dec 2010, 19:58

Die daling wordt mogelijk veroorzaakt door de kou. Zo ben ik bijna niet in staat op het moment om experimenten te doen, net als anderen volgens mij.

En ik meen mij te herinneren dat een paar leden die eerst experimenteerden gestopt zijn? Denk aan phj, chemaniac, Rowald?

Als ik weer tijd heb, ga ik weer experimenten posten, alleen ik heb op het moment geen fototoestel.

Jobbie
Helium

Post by Jobbie » 23 Dec 2010, 23:13

Interessante statestieken.

En de kou... ja heeft ie gelijk, ik kan met de kou niet goed uitvoeren in de schuur, ik stond er al gelijk te bibberen dus niks spannends meer aan. dus ik wacht er tot er de kou eruit is.

Post Reply