Kunst in chemie

Voor al het ong'looflijk slap gelul.
Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Kunst in chemie

Post by Z4x » 06 May 2010, 19:40

"Kunst in chemie", zo noem ik het (of je kan het "reageerbuis kapot maken" noemen), all fits me. :)

Ik had een oplossing van koperzout met ammonia en hier een schroefje (alleen het draad, geen kop) in gedaan om het om te zetten in koper neerslag en zo minder belasting voor het milieu. Helaas wil dat niet zo goed als er ammonia bij zit, na verhitten en afkoelen is blijkbaar dit gebeurt:

Image

Zo net per ongeluk de reageerbuis in de wasbak laten vallen, hij is nog heel en het schroefje is los gekomen. Geen idee wat ik er verder mee moet doen, oplossen in zoutzuur?
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Z4x
Germanium

Re: Kunst in chemie

Post by Z4x » 13 May 2010, 23:03

Me creepy afval pot. lol :P

Image

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 13 May 2010, 23:24

Ik zie koperhydroxide? :P
Organisch chemicus

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 13 May 2010, 23:41

Ja, dat kan kloppen. Maar het is echt van alles wat.

zwavelzuur
zoutzuur
ammonia
natriumbicarbonaat
natriumhydroxide
ijzer (schroeven onderin)
aluminiumhydroxide
koperchloride/sulfaat
ook beetje calciumchloride/hydroxide

van alles wat. :P misschien laat ik het nog wel uitkristalliseren en zie wel wat het wordt... er zit als het goed is geen nikkel in of lood of andere giftige stof. tenzij de ijzerdraden niet puur ijzer zijn.

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 20 May 2010, 01:46

Wat dacht je van mijn residuenpot?
Een samenstelling van H, Li, B, C, N, O, F, Na, S, Cl, K, Ti, Cr, Mn, Fe, Co, Cu, Mo, Sb, I, W, Nd, Pr, Sm.

Image
Image

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 20 May 2010, 08:58

Haha, het lijkt wel op bedorven voedsel, maar het is kunst. (alles is kunst :P)

Je hebt er echt van alles in zitten, maar geen nikkel-zout? Die groene poeder rechts op de foto heeft wel een beetje nikkel-zout kleur.

Wel jammer dat je het niet langzaam laat indampen, dan krijg je echt alle kristallen door elkaar, nou is het wat meer poeder (en ook gevaarlijker).

spidey
Kobalt

Post by spidey » 20 May 2010, 17:34

Inderdaad geen nikkel. Ik heb een (onterecht) grote voorzichtigheid met nikkel. Dat groene is iets wat lijkt op praseodymiumacetaatmolybdaat. Dat was een opgeschaalde reageerbuistest die was mislukt.

Het is grofpoederig spul. Stoffen zal dit niet. Al deze residuen zijn ontstaan door kristallisatie.

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 24 May 2010, 23:06

Blijft leuk om waterstof te laten knallen. Het zag er zelfs mooier uit dan op de foto want er waren ook een boel kleine belletjes die een halve second later plofte.

Image

Image

Het spul er onder is ijzer(II-III)hydroxide. :P

spidey
Kobalt

Post by spidey » 25 May 2010, 16:58

Pas je wel op? In een Erlenmeyer kan zich gemakkeijk druk ophopen. In een rechte buis kan het er veel beter uit. Omdat je hier bovenin je kolf werkt is dit effect gelukkig niet zo groot.

Wat misschien leuk is om te doen is om wat water met glycerol te mengen en daarin electrolyse te doen. Glycerol maakt sterke bellen en die kun je daarna met een brandende/gloeiende satéprikker lek steken. Lekker knalle!

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 25 May 2010, 17:44

Klopt ja dat een reageerbuis veiliger is. De erlenmeyer was niet afgesloten hoor, dit was gewoon tijdens de elektrolyse, er bouwde als het goed is nergens druk op. Wat je wel moet doen voor een goede vlam is de aansteker een beetje open zetten zodat er wat "brandstof" naar beneden gaat (1-2 seconden) en dan aansteken. :)

Er kwamen trouwens niet zoveel knallen van dit spul, want het was alleen waterstof. Wel leuke/mooie vlammen. Zoals je ziet, vooral de geel/oranje kleur.

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 25 May 2010, 22:34

Ik vind sommige hydroxiden ook heel mooi. Ze maken zo'n fluweel zacht oppervlakte wat je dan kan "aanraken" met de pipet. Helaas is dit effect moeilijk weer te geven met foto's.

Hier toch een probeersel om het vast te leggen. Dit is op ijzer(II)hydroxide of iets in die trend. Foto's zouden beter kunnen, maar dan heb ik andere lens nodig ben ik bang.

Image

Image

Image

spidey
Kobalt

Post by spidey » 26 May 2010, 00:40

Ja, ik weet wat je bedoelt, het golft als het ware door dat neerslag. Zo kun je ook mooi zien hoe de druk in de vloeistof wordt doorgegeven.

Wat ik ook steeds weer mooi vind is om een opaliserende oplossing te zien. Heb die plaatjes ook al heel vaak gepost hier. Omdat de vloeistof beweegt, ziet het er zo mooi uit; in foto's kun je dat niet vastleggen. Het is ook nog eens heel moeilijk om daarbij goed te focussen. Het effect komt volgens mij voor als je een vaste stof oplost die uit voldoend kleine deeltjes bestaat en die niet zo snel oplossen.

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 26 May 2010, 11:17

spidey wrote:Ja, ik weet wat je bedoelt, het golft als het ware door dat neerslag. Zo kun je ook mooi zien hoe de druk in de vloeistof wordt doorgegeven.

Wat ik ook steeds weer mooi vind is om een opaliserende oplossing te zien. Heb die plaatjes ook al heel vaak gepost hier. Omdat de vloeistof beweegt, ziet het er zo mooi uit; in foto's kun je dat niet vastleggen. Het is ook nog eens heel moeilijk om daarbij goed te focussen. Het effect komt volgens mij voor als je een vaste stof oplost die uit voldoend kleine deeltjes bestaat en die niet zo snel oplossen.
Ik denk dat ik weet je bedoelt. Als je in een geconcentreerde oplossing van NaCl gewoon water doet, dan zie je allemaal van die "kringen" alsof het een soort van stroom van warm water is. Je hebt dit bij "zelf maak" limonade ook. :P

Ziet er altijd leuk uit. :)

spidey
Kobalt

Post by spidey » 26 May 2010, 12:22

Nee, dat is wat anders. Zie hier voor het plaatje.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 26 May 2010, 15:52

Z4x wrote:Ik denk dat ik weet je bedoelt. Als je in een geconcentreerde oplossing van NaCl gewoon water doet, dan zie je allemaal van die "kringen" alsof het een soort van stroom van warm water is. Je hebt dit bij "zelf maak" limonade ook. :P

Ziet er altijd leuk uit. :)
Dat is het gevolg van verschil in dichtheid. Een andere dichtheid wil zeggen, andere brekingsindex. Ook met warm en koud water zie je dit, overigens. Zelfde effect.
Organisch chemicus

Post Reply