Kunst in chemie

Voor al het ong'looflijk slap gelul.
Zoetepasweiden
Stikstof
Chemistry interests: Overall

Re: Kunst in chemie

Post by Zoetepasweiden » 16 Sep 2010, 15:04

Vanmiddag haalde ik het afvalvat voor zware metalen maar weer eens van stal, zie foto. In dit vat zijn onder andere de volgende ionen aanwezig:

Anionen:
Cl-
Br-
I-
OH-
[NO3]-
[MnO4]-
[SO4]2-
[CrO4]2-
[Cr2O7]2-
[C2O4]2-

Kationen:
K+
Na+
Li+
Ag+
[NH4]+
Cu+
[Co]2+
[Cu]2+
[Hg]2+
[Sr]2+
[Pb]2+
[Cr]3+
[Mn]2+
[Ba]2+

Dit afvalvat heeft gedurende geruime tijd in een goed geventileerde afvalopslagruimte gestaan, het is zeker enkele maanden onaangeroerd geweest. Toen ik het vanmiddag eindelijk weer eens nodig had, bleek al het water verdampt te zijn en hadden zich grote kristallen gevormd.

Paul
Koolstof

Post by Paul » 18 Sep 2010, 14:07

Leuk resultaat, de kristalstructuur van de kristallen lijkt hetzelfde als die van aluin, kan je zien of ze ook homogeen van kleur zijn, of is alleen de buitenkant gekleurd door de rest van de aanwezige prut? Ik vraag me af wat voor dubbelzout van sulfaat je hebt gekregen.

Zoetepasweiden
Stikstof

Post by Zoetepasweiden » 21 Sep 2010, 20:23

Voordat ik een nieuwe laag chemisch afval over de ingedroogde prut uitstortte, heb ik met behulp van een puntige pincet zo'n kristalletje losgewrikt. Het leek egaal bruin van kleur.

Ik heb getracht het kristalletje in een reageerbuisje met gedestilleerd water op te lossen, na enig schudden lukte dit wonderwel. Ik kreeg een oplossing te zien die vuilgeel van kleur was, ook bezonken er een aantal bruinzwart gekleurde korreltjes. Daarna heb ik de gehele inhoud van de buis door een filter gegooid. Het filtraat was een heldere oplossing met een vuilgele kleur.

Om te kijken of het hier inderdaad om een opgelost sulfaat ging, heb ik aan de buis een oplossing van bariumchloride toegevoegd. Meteen was er een roomwit neerslag te zien, hieruit kan worden geconcludeerd dat het met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid om een sulfaat ging.

Welk(e) kation(en) verantwoordelijk is (zijn) voor de vuilgele kleur, heb ik niet kunnen testen. Gewone aluin is het echter zeer zeker niet: in het afvalvat was namelijk geen Al3+ aanwezig...

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 21 Sep 2010, 20:26

Het enige dat je getest hebt is dat er sulfaat in zit, maar dat wil niet zeggen dat dat het enige anion is in de kristallen. Je zou heel goed een mix van anionen en kationen in een kristal kunnen krijgen. Zo zijn bijv. chromaten en sulfaten uitwisselbaar en kunnen deze in elke verhouding met elkaar kristalliseren. De vuilgele kleur duidt hoogstwaarschijnlijk op een mix van verschillende gekleurde ionen. Aangezien de kleur niet heel sterk is en de kristallen ietwat doorzichtig lijken zal het aandeel gekleurd spul niet heel groot zijn.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Paul
Koolstof

Post by Paul » 21 Sep 2010, 21:03

Dat er sulfaat aanwezig is bevestigt mijn vermoeden dat het om een aluin gaat. Maarja met zoveel verschillende stoffen in je afvalpot maakt het erg moeilijk welke andere twee ionen (of meer) er nog meer aanwezig zijn. In ieder geval bedankt dat je wilde kijken!

Post Reply