Koffiezetapparaat

Voor al het ong'looflijk slap gelul.
Post Reply
Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Koffiezetapparaat

Post by Z4x » 27 Aug 2010, 16:22

Hallo,

Ik heb in het koffiezetapparaat van ons natuurazijn gedaan om het kalk weg te halen, hoeveelheid was 4 kop. Toen heb ik em 3 of 4 keer laten draaien door wat in de kan zat er weer boven in te doen. Nu viel het me op dat er op de rand van de kan-deksel de laatste keer een heel klein beetje groene kleur zat, door het opdrogen van het hete water waarschijnlijk.

Dit vind ik nogal vreemd. :s Ten eerste is azijnzuur niet zo sterk om zomaar koper/chroom of ijzer acetaat te maken. Of zou er roest ergens in het apparaat zitten? Ten tweede vraag ik me af of het nu nog wel veilig is om het apparaat te gebruiken. Hij is al oud en gaat vervangen worden, maar de vraag is of dat nu direct zal moeten gebeuren. Ik heb voor deze zekerheid 3x 8 kop schoonwater er in gedaan om em door te laten spoelen.

Graag uw mening hierover. :)
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Ragbips
Natrium
Chemistry interests: Organic

Re: Koffiezetapparaat

Post by Ragbips » 27 Aug 2010, 17:05

Je kan wel degelijk koperacetaat krijgen op deze manier, het gaat alleen niet zo snel. Aangezien de temperatuur vrij hoog is geworden gaat het natuurlijk sneller ;)
Als het doel is om koperacetaat te maken wordt de reactie vaak versneld door er een oxidator als bijvoorbeeld waterstofperoxide aan toe te voegen, maar zonder oxidator verloopt het ook wel, en blijkbaar genoeg om het zout te zien.
Koperzouten zijn giftig en koperacetaat heeft ook nog wel een aardige oplosbaarheid in water (72g/L), dus ik zou hem sowieso heel vaak naspoelen met heet water tot je niets meer ziet, of het op veilig spelen en hem vervangen :P

Post Reply