Rokend papiertje

Voor al het ong'looflijk slap gelul.
Post Reply
Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Rokend papiertje

Post by Z4x » 14 Sep 2010, 15:41

Ik heb vandaag iets leuks ontdekt. De truc van het "(redelijk) veilig rokende papiertje". :)

Enigste wat je nodig hebt is een papiertje gedrenkt in ijzer(II-III)chloride en hier spuit je wat ammonia op. Ik denk dat ijzer(III)chloride beter werkt. Als je de ammonia of het papiertje verwarmt gaat het allemaal exponentieel beter. :P Je krijgt mooie witte stijgende slierten rook.

Over roken gesproken, ik had dus ook ijzer(II-III)chloride ingedampt een tijdje geleden en in de condensor op het laatst ammonia gespoten (met een echte nevelspuit, geen pipet) en dat ding rookte echt geweldig, haha. :D
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Re: Rokend papiertje

Post by woelen » 14 Sep 2010, 16:18

Dit is een leuke vondst, maar wel heel goed verklaarbaar. Wat denk je dat de witte rook is? En wat voor reactie zou verantwoordelijk kunnen zijn voor de vorming van de witte rook? Denk eerst zelf hier eens over na, alvorens ik een uitleg geef.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 14 Sep 2010, 19:01

Oh, maar dat is easy piecy. :P Dat is salmiak natuurlijk.

Dit gebeurt er met ijzer(III)chloride.
3 Fe3+ + 6 Cl- + 6 NH4+ + 6 OH- -> 3 Fe(OH)2 + 6 NH4Cl

Maar het zou correcter kunnen, namelijk zo: FeCl3 > FeCl2 > Fe(OH)2

Eerst wordt de ijzer(III)chloride bij toevoegen van ammonia omgezet in ijzer(II)chloride en salmiak, vervolgens bij nog meer toevoegen krijg je ijzer(II)hydroxide en salmiak.

-
Dit is op zich een makkelijk manier om je mix van (II-III)chloride om te zetten in alleen (II)chloride, maar dan heb je wel salmiak vervuiling.

Fuzzwood
Koolstof

Post by Fuzzwood » 14 Sep 2010, 22:55

Ik ben even aan het kijken wat er nu precies geoxideerd wordt op deze manier als je van Fe(III) naar (II) gaat. Ladingstechnisch klopt het nl niet aangezien je links +3 overhoudt aan lading.

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 15 Sep 2010, 18:43

Dus van Fe(III) naar Fe(II) gebeurt niet als ik ammoniak toevoeg? Het gaat allebei direct naar Fe(OH)2?

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 16 Sep 2010, 00:51

Nee, naar Fe(OH)3.

Bij een redox reactie, het woord zegt het immers, wordt er iets gereduceerd en er wordt iets geoxideerd. Nu wil Fe(III) wel naar Fe(II) gereduceerd worden, maar wat wordt er dan geoxideerd?

Hoe zit het met complexering van NH3 rondom het ijzer? Bij mijn weten gebeurt dat bij ijzer niet, net als bij mangaan.

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 16 Sep 2010, 08:52

Dat witte is inderdaad ammoniumchloride, maar het mechanisme waarmee dat wordt gevormd is compleet anders. Ijzer(II) speelt hier vrijwel geen rol in.

Wat er gebeurt is dat ijzer(III)chloride hydrolyseert:

Fe(3+) + H2O <---> [Fe(OH)](2+) + H(+)

H(+) geeft met Cl(-), zeker bij verhitten, een onzichtbare, maar met ammoniak aantoonbare hoeveelheid HCl:

H(+) + Cl(-) <---> HCl(g) (vooral bij verwarmen)

HCl + NH3 ---> NH4Cl (zeer gevoelige reactie, heel weinig NH4Cl geeft al duidelijk zichtbare rook).

Bovenstaande hydrolyse vergelijking is een sterke vereenvoudiging, maar het geeft wel de aard van wat er gebeurt weer.

@admin: Zou het mogelijk zijn om die automatische conversie van pijlen en underscores e.d. uit te zetten? Dit vind ik zeer irritant :( Hier heb ik me al vaker aan geergerd in andere posts.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 16 Sep 2010, 10:28

woelen wrote:@admin: Zou het mogelijk zijn om die automatische conversie van pijlen en underscores e.d. uit te zetten? Dit vind ik zeer irritant :( Hier heb ik me al vaker aan geergerd in andere posts.

OFFTOPIC:
Dat zal spoedig gebeuren.

Organisch chemicus

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 16 Sep 2010, 12:17

Bedankt voor de verduidelijking, ik wist niet dat ijzerionen in water een evenwicht met de hydroxide vorm aannamen (en waterstofionen), hydrolyse.
woelen wrote:Dat witte is inderdaad ammoniumchloride, maar het mechanisme waarmee dat wordt gevormd is compleet anders. Ijzer(II) speelt hier vrijwel geen rol in.
Waarom doet ijzer(II) niet mee? Kan dat niet zo?

Fe2+ + 2 H2O ⇌ Fe(OH)2 + 2 H+

Ijzer(II) moet wel mee doen (misschien niet zoals hierboven), want als je ammonia blijft toevoegen slaat er uiteindelijk, uit de mix ijzer(II-III), ijzer(II)hydroxide neer.
woelen wrote: H(+) geeft met Cl(-), zeker bij verhitten, een onzichtbare, maar met ammoniak aantoonbare hoeveelheid HCl:

H(+) + Cl(-) <---> HCl(g) (vooral bij verwarmen)
Hey, dat herken ik. Bij het indampen van de mix ijzer(II-III)chloride kwam daar heel lang zoutzuur uit. Dat het zuur was had ik gemeten door aan het einde een beker met fenolftaleïne neer te zetten. Door de beker steeds basisch te houden kon je zien dat het weer omsloeg naar doorzichtig. Op zich is dat wel een handige manier om van een mix van ijzer(II-III)chloride alleen voornamelijk ijzer(II)chloride te maken, toch?

Post Reply