Back into the Chemistry world :)

Voor al het ong'looflijk slap gelul.
Post Reply
Jobbie
Helium
Chemistry interests: Overall

Back into the Chemistry world :)

Post by Jobbie » 19 Sep 2010, 11:23

Hallo medemensen, voor degenen die mij kennen.

Ik ben na lange tijd weer terug, mijn handen jeukt het ervan..
Ik heb eindelijk na de lange tijd de zolder opgeruimd en dus in de hoek verstopte chemicalien naar schuur overgebracht en toen kreeg ik de kriebels in mijn buik om weer lustig te gaan experimenteren.

De eerste die ik deed, om even proberen of ik nog lukt na lange tijd en dat lukte goed met de experiment die op woelen's site, het synthese van K3CrO8.
Zie: http://woelen.homescience.net/science/c ... 3CrO8.html

Dit deed ik wegens het feit dat ik nog over de benodigde chemicalien beschikt en glaswerken, zoveel mogelijk eenvoudig uit te voeren.
Ik heb ook een koelkast staan in de schuur, zo kan ik de spullen laten koelen voordat ik aan synthese begin.
Helaas heb ik geen verwarmingselementen, wateraansluiting etc, maar dat komt later wel.

De synthese daarvan is goed verlopen, hoewel dat door Wilco geadviseerd deze op 0 graden celicus houdt, het lukt me niet, wel houd ik hem rond +2 graden.
En dat zonder problemen gegaan en alles is zo gegaan zoals ik verwacht en ik kreeg inderdaad een reactieve ontleding onder het verhitten, die ontleed in een gele gas-vorm.

Dus ik ben er tevreden mee met de resultaat :)
Alleen ik weet niet wat ik nog meer wil gaan experminteren als een mad scientiest, ik heb ook nog een dochtertje dus ik doe het voorzichtig en de zorg over kind komt op 1e plaats. dus je ziet mij niet zo gauw aan het experimenteren slaan, pas zodra ik meer tijd hebt en mijn vriendin en dochtertje de huis uit is, waardoor ik niet afgeleid wordt.

Groetjes van Job.

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Re: Back into the Chemistry world :)

Post by woelen » 19 Sep 2010, 16:01

Job, heel mooi dat je de draad weer hebt opgepakt. Het begint met een klein experimentje, maar het zal allengs groeien. Er zijn ook momenten dat je dochter slaapt en je hebt vast wel eens een verloren uurtje beschikbaar.

Zorg er alleen voor dat de kleine niet bij de stoffen kan. Zelf hebben we ook een kleintje (nu twee jaar en 9 maanden oud) en dat is nou niet bepaald een leeftijd die compatibel is met de verscheidene stoffen die ik boven heb staan. Ik heb zo de nodige veiligheidsmaatregelen getroffen om te voorkomen dat hij er bij kan. Er zijn vele leuke experimenten die je kunt doen op kleine schaal, zonder dat je eerst een uur of wat nodig hebt om de opstelling op te bouwen.

Ook ik heb maar beperkte tijd, maar toch lukt het wel om zo nu en dan toch weer een leuk experiment te doen. Op dit moment ben ik bezig met electrolyse experimenten van allerlei aard, ook dat zijn experimenten die je goed kunt doen zonder al te grote investeringen in tijd en geld.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Jobbie
Helium
Chemistry interests: Overall

Post by Jobbie » 19 Sep 2010, 16:19

Hallo Woelen,

Leuk dat je erop gereageerd hebt.
Ik moet inderdaad nog even in ritme komen zoals in het verleden. In het verleden deed ik vast veel gevaarlijkere dingen, maar nu kijk ik wel beter uit.

Alleen ik vraag me af hoe ik de glaswerken weer schoon krijgt na al jaren, die heb ik halsoverkop ingepakt toen ik de woning uit moest.
Ik wil al mijn glaswerken beslist niet in de gewone keuken gaan schoonmaken, want daar wordt ook nog voor onze voeding en babyvoeding bereid..

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 22 Sep 2010, 00:42

Hallo Jobbie,

Ik begrijp dat je eerder erg actief geweest ben als hobbyscheikundige. Leuk om te zien dat een ouwe rot in de experimenteerhoek weer actief wordt. Ik ben ca. twee jaar geleden weer begonnen, maar wordt momenteel geteisterd door tijd- en geldgebrek. Welkom!

Post Reply