Autoramen schoonmaken

Voor al het ong'looflijk slap gelul.
Post Reply
Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Autoramen schoonmaken

Post by Z4x » 20 Dec 2010, 20:16

Hey, ik vroeg mij even iets af. Ik rij nu best vaak met de auto naar afgelegen Dokkum en de ramen worden daardoor aardig vies. Ik heb gelezen dat als je gaat krabben (bevroren "ramen") dat zand dan kan krassen, dus ik maak de ramen even snel schoon met keukenpapier als ik thuis kom. Dit doe ik met ammonia in een spuitbus (gewoon <10% winkel variant). Ik heb eigenlijk geen idee waarom ammonia, het maakt als het goed is schoon (onvet?). :)

Nu vraag ik mij af of ammonia ook schade kan aanbrengen aan de lak, metaal, rubber of ramen of zo? Volgens mij is het redelijk onschuldig en verdampt het, maar het is nu wel < 0 graden. Is er misschien ook een beter schoonmaakmiddel in deze vrieskou? Niet een schoonmaakmiddel tegen het ijs, daar krab ik licht voor en dan gewoon ruit-verwarming aan, maar voor pekel, zand, antivries (ruitenwisser) vloeistof rotzooi van de ruit af te halen en dat het niet aan vriest als het raam weer koud wordt. :)
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Ragbips
Natrium
Chemistry interests: Organic

Re: Autoramen schoonmaken

Post by Ragbips » 21 Dec 2010, 15:18

Misschien isopropylalcohol, ontvet en verdampt ook lekker snel. Volgens mij gaat zelfs ook het ijs er wel door van je ramen af.

Zoetepasweiden
Stikstof

Post by Zoetepasweiden » 26 Dec 2010, 23:21

Ruiten (ook bevroren exemplaren) maak ik altijd achoon met gedenatureerde ethanol (96%). Werkt prima! Neem wel ethanol die met methanol is gedenatureerd, de bergamotolieversie is voor het reinigen van ruiten ongeschikt (vetafzetting).

Het gebruik van spiritus (dat ook veel ethanol bevat en bovendien een stuk goedkoper is) is ook af te raden, de blauwe kleurstof blijft op de ramen achter en veroorzaakt zodoende moeilijk verwijderbare strepen en/of vlekken.

Ik heb geen auto, ik heb er nooit een gehad. Ook heb ik nog nooit autoruiten gewassen. Ik weet dus niet of ethanol ook geschikt is voor het reinigen van autoruiten. Bij "gewone" ruiten werkt het echter perfect.

Ragbips
Natrium

Post by Ragbips » 26 Dec 2010, 23:44

Bij de Action kan je voor twee euro ofzo literflessen 96% bio-ethanol kopen, deze is ook gedenatureerd maar heeft volgens mij geen blauwe kleurstof of mercaptaan oid toegevoegd.

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 18 Jun 2011, 13:23

Ragbips wrote:Bij de Action kan je voor twee euro ofzo literflessen 96% bio-ethanol kopen, deze is ook gedenatureerd maar heeft volgens mij geen blauwe kleurstof of mercaptaan oid toegevoegd.
Ja, ik heb nu zo'n actionfles (95% alcohol), geweldig spul is dat. Het is eigenlijk om je bbq aan te steken, maar ik maak er van alles mee schoon, werkt vooral goed tegen vet. Ik vraag me wel af wat de andere 5% kan zijn? Waarschijnlijk water, maar ook nog iets anders want het is niet drinkbaar. Het lijkt me iets met aceton vanwege de geur, but I could be wrong. Iemand een idee wat voor stoffen ze hebben toegevoegd en of die minder gewenst zijn op bepaalde onderdelen? Ik maak namelijk me beeldscherm en muis er ook mee schoon. :D
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Ragbips
Natrium

Post by Ragbips » 18 Jun 2011, 14:12

Volgens mij wordt er vaak MEK aan toegevoegd, ofwel methylethylketon. Verschilt dus 1 koolstofatoom van aceton en heeft dus ook zo'n typische geur ;)

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 19 Jun 2011, 13:07

Over het zuiveren van alcohol is ook her en der wat gepost in het zuiveren van diverse bouwmarktchemicaliën-topic. Misschien raadzaam om daar ook even te kijken.

Misschien ga ik het zelf nog eens proberen met mijn vigreux. Tot nu toe was het maken van kleurloze alcohol uit brandspiritus voor mijn meeste doeleinden voldoende. (En de lijst met proeven die ik nog eens wil doen is als zo lang....)

Post Reply