Staal polijsten

Voor al het ong'looflijk slap gelul.
Post Reply
Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Staal polijsten

Post by Wouter » 29 Dec 2010, 20:23

Omdat ik net een prachtige set wetstenen heb om messen mee te slijpen, wil ik nu ook mijn messen kunnen polijsten tot een spiegel. Het snijvlak gaat best goed door gebruik te maken van vier verschillende wetstenen (240, 500, 2000, 5000) en een leren riem met wat zilverpoets. Hier wordt het mes echt verschrikkelijk scherp, dat moet ook, maar ik kan mezelf er nog niet in zien. Weet iemand hier hoe ik dat zou kunnen doen of andere tips met betrekking tot slijpen/polijsten? Het betreft gewoon koolstofstaal, maar tips voor RVS zijn ook welkom voor mij.
Organisch chemicus

pact
Helium
Chemistry interests: --------------

Re: Staal polijsten

Post by pact » 29 Dec 2010, 22:50

Normaal polijst ik op een katoenen lappen schijf.
Je gebruikt hier bij verschillende soorten polijst pasta.
De frictie van de lappen schijf en de pasta zorgen er voor dat het geheel gepolijst word.

Dit kan redelijk veel tijdkosten. Om een standaard gouden ring tot een hoogglans af te werken
Wordt hij eerst in model gevijld daar na met velschillende groftes schuur papier spiegel glad geschuurd
(iedere oneffenheid zal je terug zien als het eind product gepolijst is )
Na het schuren word vaak eerst met een voor polijst pasta gewerkt (dit is iets grover van structuur)
dan pas met het uiteindelijke polijst middel

Voor ieder materiaal is vaak een specifiek polijst middel

Heel veel succes

PS genoeg druk uit oefenen bij het polijsten is van belang
Er moet behoorlijk wat hitte vrijkomen dan werkt je polijst pasta op ze best .

Draag wel een stof masker er komt tamelijk veel fijn stof vrij en dat is nou niet echt bevorderlijk voor je luchtwegen

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 30 Dec 2010, 17:40

Bij CPU's moet het oppervlakte ook glimmen zodat de aansluiting met de cooler, naast de coolpasta, nog beter is. Wat ik wel eens gelezen en gezien heb is dat ze eerst heel fijn schuurpapier gebruiken en dan als laatste stap tandpasta gebruiken. Het hangt wel van het type tandpasta weer af ofzo, maar dat spul schuurt/polijst ook. :)
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 02 Jan 2011, 00:50

Wouter wrote:Omdat ik net een prachtige set wetstenen heb om messen mee te slijpen, wil ik nu ook mijn messen kunnen polijsten tot een spiegel. Het snijvlak gaat best goed door gebruik te maken van vier verschillende wetstenen (240, 500, 2000, 5000) en een leren riem met wat zilverpoets. Hier wordt het mes echt verschrikkelijk scherp, dat moet ook, maar ik kan mezelf er nog niet in zien. Weet iemand hier hoe ik dat zou kunnen doen of andere tips met betrekking tot slijpen/polijsten? Het betreft gewoon koolstofstaal, maar tips voor RVS zijn ook welkom voor mij.
Kun je er gemakkelijk sucadelappen en pezen in het vlees mee doorsnijden? Mijn ervaring is namelijk dat je de kant waarmee je snijdt niet te fijn moet polijsten.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 02 Jan 2011, 11:50

Het snijvlak is al redelijk van zichzelf gepolijst vanwege het slijpen. Het is alleen niet te doen om het gehele oppervlakte van het mes op die wijze te "polijsten". Het snijvlak polijsten is imo ook niet erg zinvol, deze krijgt snel krassen.
Organisch chemicus

pact
Helium

Post by pact » 02 Jan 2011, 13:04

Wouter
Hoe is het oppervlakte van het mes op het moment ?
Een voor polijst heb ik wel in huis voor de opvolgende moet ik even zoeken
Maar denk dat ik die ook nog wel heb !

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 02 Jan 2011, 13:15

Polijsten lukt op zich wel, maar zoals je zelf al eerder hebt aangegeven moeten krassen er eigenlijk wel uit voordat er gepolijst wordt. Dat lukt mij niet, waardoor het nu wel vrij mooi glad is, maar er veel krassen op zitten. Ik heb ook verschillende polijstspullen hier liggen, maar ik denk dat ik mogelijk beter het mes zo laat als het nu is, voordat ik het beschadig. :P
Organisch chemicus

pact
Helium

Post by pact » 02 Jan 2011, 13:26

Krassen had je er enkel uit gekregen door het met 400 600 en 800 schuurpapier
Op te schuren en dan opnieuw polijsten

Maar als het blad gevoelig is voor krassen is het niet erg hard
Dan zou je het eerst moeten ontlaten harden temperen en dan je volledige polijst bewerking

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 02 Jan 2011, 14:14

Het is gewoon koolstofstaal. Vrij hard, maar het is een bushcraftmes, dwz. het is geschikt om in de natuur te gebruiken, in tegenstelling tot gewone keukenmessen. Het krast dus vrij snel omdat er altijd overal wel wat zand in zit. Regelmatig slijpen is dan ook een must.
Organisch chemicus

Post Reply