muzieksmaak

Voor al het ong'looflijk slap gelul.
Jor
Zwavel
Chemistry interests: --------------

muzieksmaak

Post by Jor » 14 Apr 2011, 12:31

Wat voor muziek luisteren jullie?

ikzelf luister zelf eigenlijk muziek van bijna alle genres. Top40, 70-80-90's (Toto, Billy Joel (vooral Piano man is erg mooi), Eric Clapton, Elton John etc.), Techno/trance, house, soms ook klassiek en opera. Een erg mooi opera/klassiek nummer bijvoorbeeld vind ik de volgende: http://www.youtube.com/watch?v=ZmWvdrdm ... re=related.

Ik hou eigenlijk alleen niet echt van Hardcore, R&B en jazz ben ik ook geen grote fan van.

Hoe zit dat met de andere leden op amateurchemie?

woelen
IJzer

Re: muzieksmaak

Post by woelen » 14 Apr 2011, 12:44

Als ik echt wil luisteren, dan luister ik naar klassiek, de wat modernere varianten (o.a. Stravinsky, Arvo Part, John Tavener). Muziek in de stijl van "Dead can dance" kan ik ook wel waarderen. Van de pop-muziek luister ik veel naar muziek uit de jaren '80 (de jaren dat ik tiener en twintiger was en daar ben ik blijven hangen qua muzieksmaak).

Tijdens lange autoritten (die ik vanwege mijn werk veelvuldig maak de laatste twee jaar) luister ik ook wel naar Slam FM of Radio 538 of gewoon naar Radio 1 voor het nieuws en achtergronden. Ik ben nl. wel enigszins audiofiel en echt mooie klassieke muziek vind ik dus niet iets om te luisteren in de auto. Te veel achtergrondruis van motor, wind en banden waardoor de zachte passage in muziek met veel dynamiek verzuipen in de achtergrondruis.

Jazz vind ik niet iets om zelf naar te luisteren, thuis of in de auto, maar ik vind het wel heel erg gezellig als ik met een stel vrienden ergens op een terras zit en er speelt een jazz band. Vooral iets voor de mooie zomeravonden in de stad.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 14 Apr 2011, 15:29

Alles, vooral poprock uit de jaren 60-70-80. Mijn meest geluisterde muziek bevat, maar is niet gelimiteerd tot: Psychedelische rock (Doors, Pink Floyd), lounge (Buddha bar, St. Germain), rustige electro (Amon Tobin). Heel veel filmmuziek (Hans Zimmer, John Williams, Tyler Bates, Howard Shore), maar ook pop, klassiek (vooral piano, zoals Chopin, Debussy, Satie).

Het is eigenlijk veel gemakkelijker op te noemen waar ik niet naar luister: Stampmuziek, hiphop/rap, R&B en schreeuwmuziek.

EDIT: in de auto overigens òf Radio 2, òf Q-Music. Radio 2 heeft dan wel mijn voorkeur.
Organisch chemicus

Jor
Zwavel

Post by Jor » 14 Apr 2011, 16:09

Dat is inderdaad waar Wilco, jazz kan fijn zijn in een restaurant / op een terras in de zomer.

Stravinsky :)

Hans Zimmer is, Wouter, produceert inderdaad mooie muziek.

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 14 Apr 2011, 19:21

Ik luister ook naar van alles. :)

Ik heb wel vaak last van "kapot draaien", als ik een leuk liedje heb gevonden dan draai ik die een (halve) week heel vaak per dag en daarna is het afgelopen en vind ik er niks meer aan. Na een paar jaar kan ik het liedje soms wel weer waarderen. :)

Mijn avatar geeft vaak zo'n "week-hit" aan, maar een beetje lui om die iedere keer te veranderen.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Ragbips
Natrium

Post by Ragbips » 18 Apr 2011, 15:15

Ook echt van alles: black en death metal, grindcore, klassieke rock, (minimal)techno, hardstyle, hardcore, frenchcore, klassiek.
Het luisteren van deze muziek gebeurt ook gewoon in willekeurige volgorde achter elkaar door :P
Wat klassiek betreft ben ik de laatste tijd erg van bijvoorbeeld Dvorak en vooral klavecimbelstukken van D. Scarlatti.

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 18 Apr 2011, 18:18

Bijzonder dat je Domenico Scarlatti noemt. Ik kan deze componist met al zijn korte sonates bijzonder waarderen. Hoor het liever op piano dan op klavecimbel. Een erg mooie CD met muziek van Scarlatti is nog niet zo lang geleden uitgekomen, uitgevoerd door Racha Arodaky: http://www.arkivmusic.com/classical/alb ... _id=131674
Een luisterindruk op youtube

Ragbips
Natrium

Post by Ragbips » 18 Apr 2011, 23:50

Dat klinkt goed, ik zie ook dat The Cats Fuge er op staat, een van mijn favorieten. Mijn absolute favoriet is echter Sonata in D minor, K. 517 en die ontbreekt, dat vind ik dan weer jammer :P
Maar je hoort het liever op piano? Er zijn veel mensen die er zo over denken, maar ik kan de klank van de klavecimbel heel erg waarderen, en vreemd genoeg juist omdat je het volume van elke noot niet kan regelen :P
Leuk dat er meer liefhebbers zijn!

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 19 Apr 2011, 18:57

Ja, K30 staat er ook op. Mijn favoriet is eigenlijk K462, vanwege het vraag-antwoordspel dat daarin zit. Maar ik moet toegeven dat ik maar een kein deel van het repertoire van Scarlatti ken. Sowieso is er nog zo veel te ontdekken op muziekaal gebied.

Waar ik bij klavecimbel vooral moeite mee heb, is dat de aanslag altijd erg helder is. Bij vlugge passages en versieringen hoor ik dan niet meer goed wat er wordt gespeeld. Dat vind ik jammer.

Spelen jullie zelf ook een insturment? Ik speel piccolo (=sopranino dwarsfluit), maar alleen op basisniveau.

Zoetepasweiden
Stikstof

Post by Zoetepasweiden » 19 Apr 2011, 19:10

Mijn favoriete groepen zijn Renaissance en Pablo Cruise. Beide groepen vierden hun hoogtijdagen aan het einde van de jaren '70 en aan het begin van de jaren '80. Veel hitsingles hebben beide groepen niet gehad in ons land, ze moesten het vooral van de verkoop van hun elpees hebben. Vrijwel alle elpees van zowel Renaissance als Pablo Cruise zijn later digitaal geremasterd en op cd uitgebracht. De laatste twee elpees/cd's van Renaissance bezit ik niet, maar die zijn dan ook niet om aan te horen. Eeuwig zonde dat Renaissance medio jaren '80 heeft besloten om op de commerciële toer te gaan...

Van Pablo Cruise mis ik één album, maar dat is volgens mij ook nooit op cd uitgebracht.

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 20 Apr 2011, 21:01

Als jullie van alles houden (de meeste hier) dan heb ik hier wel een grappige mashup (remix): http://mashupbreakdown.com/.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Cryonic
Helium

Post by Cryonic » 29 Apr 2011, 15:39

Hmmm...niemand net als ik terrorist? En dan bedoel ik muziek uiteraard en niet die mafkezen die ons een slechte naam geven. Voor diegene die niet weet wat Terror inhoud kun je even een kijkje nemen op bv. http://www.speedcore.ca. T is niet voor iedereen weggelegd en velen zullen het herrie vinden maar ik kan er heerlijk van uit mijn dak gaan :)

Ragbips
Natrium

Post by Ragbips » 29 Apr 2011, 21:05

Terror op z'n tijd bevalt me ook wel, hoewel ik toch meer liefhebber van frenchcore ben.
The Speed Freak, Dr. Peacock en Audiofreak horen tot mijn favorieten :P

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 29 Apr 2011, 21:38

Zulke muziek word ik agressief van, ik heb liever een verhaal in m'n muziek. :P

Zijn er hier ook nog mensen die een instrument(en) bespelen? Zelf speel ik piano, bij voorkeur Chopin.
Organisch chemicus

Cryonic
Helium

Post by Cryonic » 30 Apr 2011, 09:36

@Ragbips Speed Freak als ie dus French draait begrijp ik, ik vind zijn Terror-sets wel lekker. Grote favorieten bij mij zijn toch wel Plague en Smurf. Dr. Peacock moet ik zeggen is ook niet verkeerd, maar French heb ik liever aan het begin van de avond. Kom overigens net van een feestje terug waar onder andere Smurf, Gabba Front Berlin en meer waren.

@Wouter Aggresief wordt ik er absoluut niet van, sterker nog, raar maar waar ik wordt er relax van. RnB/Urban daarentegen daar wordt ik compleet agressief van om de een of andere rede.

Post Reply